Kristin Lepikson: ilusat disaini on Eesti kodulehtede hulgas palju, omanäolist copy’t aga napib
Koduleht on ettevõtte visiitkaart ja sageli esimene, mida inimene näeb – eriti, kui ta pole jalga veel füüsilistesse ruumidesse tõstnud. Nii on tähtis, et koduleht toetaks visuaalselt ja ka tekstiliselt seda, mille eest ettevõte seisab, mida väärtustab ja rõhutada tahab. Solarise koduleht seda ei teinud. Oli aeg muutusteks.
2017. aastal uuenes Solarise keskuse esimene korrus ja loodi disainitänav. Avasime esimesed Eesti disainipoed ning sellest hetkest alates hakkas keskusele tekkima ka uus nägu. Oleme vaikselt arenenud ja kasvanud, pandeemiaaeg andis aga ideaalse võimaluse võtta ette projektid, mis on kiire tempo tõttu seda õiget aega oodanud. Üheks selliseks oli Solarise kodulehekülje uuendamine.
Solarise koduleht oli ajale jalgu jäänud nii oma sisu, info kui disaini poolest. Me oleme viimaste aastatega palju muutunud: suund on tugevalt Eesti disainil, me väärtustame jätkusuutlikkust ning toetame kultuuri. Kuidas seda aga kõike ühele kodulehele kokku pakkida? Ja teha seda kõike veel vormis, et külastaja saaks mõnusa elamuse, kuid ka piisavalt konkreetset infot, mille jaoks ta ju ilmselt algselt kodulehele suuna võtab?
Solaris oma väiksuses ja kindlas nišis eristub teistest kaubanduskeskustest ja tahtsime seda näidata ka oma kodulehe kaudu. Tahes-tahtmata on see siiski mingil määral meie visiitkaart. Ilusat disaini on Eesti kodulehtede seas palju, aga julget copy‘t ja isikupärast, brändile omast lähenemist vähem. Solaris on julge ning seetõttu julgeme ka eristuda. Nii teadsin kohe, et eristuv, omapärane ja nii-öelda julgete pintslitõmmetega lahendatud copy on see tee, mida mööda kodulehe uuendamisel minna.
Copywriter’ile vabade käte andmine on muidugi riskantne. Me ei rääkinud seda rentnikega läbi, vaid presenteerisime alles valmistulemust. Lähtusime natuke kuulsast Henry Fordi tsitaadist: „Kui me oleksime inimestelt küsinud, mida nad tahaksid, oleksid nad soovinud kiiremaid hobuseid.” Me tahtsime aga teha lehe, mis eristub ehk et piltlikult pakkuda kiiremate hobuste asemel midagi täiesti uut – autot. Copywriter, kelle valisime, on Anne-Ly Sumre.
Õige loovkirjuta leidmine on võti
Temaga oli tegelikult lihtne, ma üldse ei kaalunudki kedagi teist ega tulnud mõtet kedagi kuskilt agentuurist veel uurida. Mulle meeletult meeldib Anne-Ly käekiri. Me töötasime kunagi koos Saue vallas, kuigi seal me palju kokku ei puutunud, ta vastutas valla lehe väljaandmise eest, ma tegelesin muuga.
Anne-Ly kirjutas sinna ka ise artikleid ja iga kord, kui leht ilmus, ma lihtsalt istusin, lugesin ja mõtlesin: „Kuidas ta suudab nii suvalistest asjadest nii ägedalt kirjutada?!“ Ta suutis ka kõige igavamad teemad, näiteks vanade, renoveerimist vajavate majade eurotoetused nii põnevaks kirjutada, et tekkis tunne: osta või ise maja, taotle toetust ja hakka renoveerima!
Mul kogu aeg tiksus peas, et kui kuskil kunagi tekib võimalus, siis tahaksin Anne-Ly kirjutamisoskust mõnes projektis kasutada. Sekundikski ei kahelnud, et ta hakkama ei saa. Tegime lõuna, rääkisin talle mõttest ja ta tabas kohe Solarise olemust. Nii need tekstid sündisidki.
„Lähtusin mõnest antud sisendist – et copy peaks olema hoogne, natuke humoorikam ja julgema väljendusviisiga,“ ütleb Anne-Ly ise oma loomeprotsessi kohta ja lisab, et ta ongi lugude inimene. „See imbub ilmselt ka kirjutamise stiili ja tellija oli sellega varasemalt tuttav.“ Ometi ütles ta hiljem, et jäi ikkagi vahepeal kahtlema, kas meie tellijatena ikka päriselt-päriselt seda asja niimoodi mõtlesimegi. Tuli välja, et mõtlesime jah!
Järgmine samm tekitas omajagu põnevust. Kui DUX oli visuaalselt kodulehe valmis disaininud ja me olime tekstid üles riputanud, oli aeg neid rentnikele näidata. Rentnikele, kes ei teadnudki, mis meil kavas oli. Õnneks oli poodide esindajate tagasiside väga positiivne. Paljud on ka otse küsinud, kes on kodulehe copy autor, sh näiteks raamatupood.
Hea veebi-copy räägib isikliku loo
Hea veebi-copy peab olema hoolikalt läbi mõeldud, ärgitama kujutlusvõimet ning samas suutma rääkida kasutajatega individuaalselt ja otse. Kasutades sõnu ja visuaale, mis tekitavad külastajas turvatunnet ja hubasust, tekib alateadlikul tasandil neis seos: Solarises tõesti on mõnus ja tore. Tekib hea emotsioon: jah, just nii ma tunnengi, kui ma jalutan näiteks raamatupoodi! „Hea vaib on Apollos ka. Selline natuke mõtlik, aga elurõõmus. Istud toolile, võtad lemmikkirjaniku värskeima raamatu. Hingad sisse sõõmu trükilõhna, loed esimesed read. Imeline tunne.”
Või siis saab klient mõtiskleda, kui astub juustupoodi: „Juust kui miski, mida kõik ihaldavad, miski, milleta elu ei ole suuremat väärtki. Ja kui juhtubki, et oled ilma, siis tuleb alati uskuda, et kuskil ootab ikka üks uus juust. Ja nii ongi elus ka, isegi ilma kujunditeta ja päris otse.“ No kas ei pane see mitte ihaldama sind üht killukest head brié’d või parmesani? Muidugi paneb!
Anne-Lyd aitas kirjutamisel tõsiasi, et Solaris ongi tema kodulähedane keskus, kus ta sageli käib – nii söömas, külmkappi täitmas kui muudel põhjustel. Isiklik suhe oli juba loodud ja copy‘sse kirjutaski ta sisse omaenda emotsiooni ja kogemust.
„Muidugi jalutasin ma ka loomise protsessi ajal keskuses ringi ja jälgisin tunnet, mis minus tekkis. Püüdsin copy‘sse sisse tuua ka mingit üldisemat mõõdet või mõtet,“ seletab ta. „Et kino ei ole ju lihtsalt filmi vaatamine, vaid see, mis järelkajad vaataja peas hiljem tekivad. Et söömine, nagu armastuski, toimub suures osas peas. Et sokk ei pea olema ainult tarbeese. Aga kasutasin ka päriselt kuuldud lugusid elust endast – vestlus spordiklubis ägedate saabaste teemal või jutud sellest, kuidas uusrikkad 90ndatel raamatuid ostsid. Või lood Nõmme vanaprouadest, kes turul kassidele krevette ostavad. Mõneti kirjutasin sisse ka väärtuseid ja hoiakuid – näiteks et naistepesu eesmärk ei ole meestele rõõmu valmistamine, vaid naiste võimestamine.“
Lihtsuse võlu
Inimestele meeldib, kui ka kõige keerulisemaid ideid selgitatakse neile lihtsalt ja inimlikult. Meie igapäev on piisavalt kaootiline ja paneb meie meeled proovile. Leida see rahuoaas kirevas infomüras on oluline ning minimalistlik, maalähedane lähenemine kaubanduskeskuse kodulehel teeb loodetavasti kliendid õnnelikumaks. Ning nad leiavad rõõmsamal meelel ka tee meie keskusesse.
Nagu öeldud, on muidugi Solaris keskuse koduleht lisaks informatsiooniallikale ka visiitkaart, miski, mille abil anname edasi brändi kuvandit. Nõnda eristudes tundub meile, et meie kuvandi sõnum kandub kaugele ja tõuseb esile: Solaris on julge, Solaris on loominguline, Solaris toetab Eesti disaini, jätkusuutlikkust ja kultuuri.
Ehk ei tasugi siin üle mõelda – lihtsuses peitub ju võlu. Kasutajamugavus, sellest tulenevalt puhas disain ja sinna otsa haarav copy annavad edasi Solarise olemust ja brändi. Me loodame, et jääme inimestele silma, pakume positiivse üllatuse ja, kes teab, äkki hakkavad copy read siin-seal ühismeedias oma elu elama ning jõuavad ka sedamoodi inimeste teadvusse ja saavad osaks eestlaste ühisteadvusest. Unistame suurelt!
Kristin Lepikson, Solarise turundusjuht
Toimetas Kaarel Täll, TULI