Üllatus Google’ilt: kolmanda osapoole küpsised Chrome’is säilivad
Google on juba aastaid lubanud, et kaotavad Chrome’i brauseris kolmanda osapoole küpsiste (third-party cookies) kasutamise, kuid selle tähtaega on pidevalt edasi lükatud. Üllatuslikult teatas Google sel nädalal, et ei kaota kõikide veebilehtede kolmanda osapoole küpsiseid 2025. aastaks, kui lehel pole nõuetele vastavat nõusoleku bännerit.
Aastate jooksul on proovitud tulla vastu privaatsuse eestkostjatele ning samal ajal säilitada oma reklaamitulu. Teadupärast on Google Ads Google’ile suur tuluallikas ning neile on kasulik näidata võimalikult täpselt sihitud reklaame, sest see toob turundajatele suuremat tulu, mis omakorda tõstab viimaste silmis Google’i väärtust.
Selleks loodi Privacy Sandbox, mille eesmärk on pakkuda tehnoloogilisi alternatiive küpsiste kasutamisele. Paraku sattusid need lahendused kriitikalaviini alla mõlemalt poolt – ühest küljest ei olnud selge, kas klientide privaatsus on ikkagi kaitstud ning teisest küljest ei toiminud need vajalike andmete kogumiseks piisavalt hästi.
Google on kahe huvigrupi vajaduste rahuldamise tasakaalustamisest nüüdseks loobunud ja keskendub klientide privaatsuse tagamisele. Viimastel aastatel laialt kasutusel oleva küpsiste bänneri igapäevase klõpsimise asemel saavad kõik Chrome’i kasutajad tulevikus valida brauseriüleselt, kas nad lubavad kolmanda osapoole küpsiseid või mitte. See teeb veebi kasutamise lihtsamaks ning oma valikut saab hiljem soovi korral muuta. Kõigi eelduste kohaselt peaks see valik Chrome’i ilmuma 2025. aasta esimeses kvartalis.
Mida see tähendab turundajatele?
“User Choice” ehk brauseriülene küpsiste määramise võimalus vähendab eeldatavasti 70–80% kolmanda osapoolte küpsise signaale, mida me turundajatena kasutada saame. iOSi rakenduste jälgimise teavitused on juba tõestanud, et kui inimesed saavad selgelt aru, kuidas neilt jälgimise infot küsitakse, siis üle poolte sellele nõusolekut ei anna.
Kolmanda osapoole küpsiste jagamisest keeldunud kliendid näevad vähem personaliseeritud reklaame, sest neile ei saa teha retargeting’i. Kuna retargeting ja personaliseeritud reklaam on ka turundajatele peamine tuluallikas, siis tõenäoliselt jääb alles vaid 20-30% retargeting sihtrühmast, mistõttu väheneb ROAS ehk reklaami tasuvus märgatavalt.
Kuna kolmanda osapoole küpsiste tulevik on ebakindel, siis tasub juba täna koguda olulisi andmeid otse kliendi serverisse ehk kasutada esimese osapoole andmeid ja küpsiseid (first-party data and cookies), et kogu vajalik info ühel hetkel ära ei kaoks.
Nt Meta (Facebook, Instagram) kanalites saad esimese osapoole andmeid saata otse Metasse Conversions API kaudu. Google’il veel head alternatiivi ei ole, kuid ettevõte jätkab Privacy Sandbox API-sse investeerimist ja plaanib selle kättesaadavaks teha.
Tänase meetodi ehk kolmanda osapoole küpsiste nõusoleku küsimisega oma veebilehe kasutajatelt tuleb siiski jätkata. Kuigi ligi 65% kasutajatest eelistab brauserina Chrome’i, siis ei ole see ainuke turul tegutsev brauser ning nõusoleku küsimine on läbipaistev ja tekitab usaldust. Lisaks võimaldab see saata informatsiooni Google’i teenustele, võimaldades neil masinõppe abil täiendada nii andme- kui ka teenusekvaliteeti.
Autor: Karin Kanamäe, Media House