12.01.2022

Kolm põhilist viga, mida teevad väikeettevõtjad digiturunduses

Ilmselt teab iga väikeettevõtja, kui oluline on oma brändi sotsiaalmeedias turundada. Kuidas seda teha aga nii, et see oleks võimalikult kuluefektiivne ja tulemuslik? Loe Tele2 turunduse projektijuhi ja väikeettevõtja Tiina-Mall Vannastu soovitusi, kuidas ja millest alustada ning mis vigu vältida.

Tiina-Mall Vannastu

Viga 1: ära keskendu liigselt oma müügisõnumitele

Kui küsida, milline sotsiaalmeediakanal väikeettevõtjana valida, siis toon tavaliselt ühe analoogina näite Maroko turust. Seal on palju inimesi ja palju kirevaid lette, kuus kaupmeest müüb täpselt sama vürtsi või vaipa. Kui mõtled, et sinu sotsiaalmeediakonto on täpselt samasugune nagu üks lett sellel Maroko turul, siis kuidas teha nii, et sinu loodud sisu silma paistaks ja inimesed sinu juurde tuleksid?

Selleks, et inimesed sinuni jõuaksid, on mitu varianti: võid näiteks karjuda täiest kõrist, võid mängida hinnaga või oma leti hästi suureks ja kirjuks ehitada, panna sinna erinevaid tulesid ja vilesid. Võid valida sealt ühe tegevuse või teha kõiki korraga. Täpselt nii sotsiaalmeedia töötabki. Kui mõtled, et lähed ainult reklaami tegema ja hinnaga lööma, siis võib olla võiksid mõelda hoopis digireklaamidele ja mitte sotsiaalmeediakonto loomisele. 

Kui räägime sotsiaalmeediast, siis peame piltlikult öeldes oma leti üles ehitama nii, et me ei peaks ainult karjuma. Kui oled enda jaoks need aspektid läbi mõelnud, siis soovitan lähtuda eelkõige sellest, mis on lisaks tootele ja teenusele sinu väärtuspakkumine kliendile ja jälgijale. 

Küsi endalt, mis kasu sa pakud ja mis valupunkte või probleeme lähed lahendama? Oluline on hinnata hästi ausalt, mis on sinu kui ettevõtja eesmärk. Mis on sinu jaoks olulised mõõdikud – kas tahad teha brändingut, tõsta müüki või hoopis mõlemat.

Kui vastus on müük, siis peab kohe arvestama sellega, et tänapäeval ei jõua sotsiaalmeedias üksnes müügisõnumeid jagades väga kaugele. See ei tähenda, et müüki üldse ei tohiks teha, aga see peab olema sisuloome kõige tagumises otsas, muidu väsitad inimesed ära. Eelkõige tuleks endalt küsida, kuidas müüa enda toodet nii, et sa pole see karjuv kaubitseja Maroko turul? Mis lugu tahaksid oma jälgijatele rääkida?

Viga 2: ära ülehinda oma ajakasutusoskusi

Kõige olulisem on tunda oma publikut. Kes võiks olla sinu toodetest ja väärtuspakkumisest huvitatud ja kus nad võiksid asuda? Kindlasti tuleks kanalivalikul mõelda sellele, kas sinu jälgija ja potentsiaalne klient on rohkem Instagramis, Facebookis või hoopis Pinterestis. 

Soovitan alustada sisuloomet nendest kanalitest, kus alustav ettevõtja ka ise aktiivne on. Kuna vähemalt alguses peab sisuloomet ise tegema, siis väga keeruline on toimetada kanalis, mis on võõras. Seega soovitan mitte valida endale võõrast platvormi.  

Viimane ja üks kõige olulisemaid asju on see, et kui kanaleid valid, siis tasuks silmas pidada tõekspidamist „vähem on rohkem“. Vali esialgu üks kanal, mida päriselt hallata suudad. Võid alati hiljem kontosid juurde võtta, aga pea silmas, et sotsiaalmeediapostituste tegemine pole keeruline, vaid aeganõudev. Kvaliteetse sisu loomine võtab aega.

Iga kanal tahab originaalsisu või mingit uut nurka sama teema puhul. Pigem ära dubleeri sisu, sest nii väsitad oma jälgijad ära. Üks viga, mida väikeettevõtjad digiturunduses teevad, on see, et nad kipuvad entusiastlikult alustama, aga tihtipeale ülehindavad oma ajakasutusoskusi ja alahindavad aega, mida sotsiaalmeedia nõuab. Pigem võta üks-kaks kanalit, millele suudad keskenduda ja mille üles ehitamiseks on aega.

Viga 3: ära tee postitusi pelgalt postitamise pärast

Kuna postitada on vaja stabiilselt, siis võiks proovida hajutada eelarvet. Pole mõtet toota ühte kallist postitust ja ülejäänud kuu seetõttu sisu mitte luua. Alusta eesmärkidest, sihtrühmast, konkreetsest plaanist ja sellest, mitu postitust on vaja nädalas teha.

Loo iga postitus vaid juhul, kui näed, et seda on mõistlik ka sponsoreerida. Sotsiaalmeedia algoritmid on muutunud, see tähendab seda, et postituse tegemine pelgalt postitamise pärast pole enam mõistlik, sest sinu jälgijad lihtsalt ei näe seda. See omakorda tähendab seda, et kvantiteeti pole mõistlik enam panustada.

Kui eelarve on piiratud, tasub pigem luua kaks kvaliteetset postitust kuus ja neid rahaliselt boost’ida selle asemel, et teha kaheksa postitust kuus ja neid mitte boost’ida. Vastasel juhul paned postituse loomise alla küll aega, aga keegi neid ei näe. Tee kvaliteetsed postitused, kirjuta väga hea copy, tee parem pilt või telli professionaalne fotograaf ja boost’i võimalusel iga oma postitust. See viib sind kokkuvõttes märksa kaugemale kui postitamine pelgalt postitamise pärast.

Tiina-Mall Vannastu, Tele2 kommunikatsioonijuht

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt