08.09.2022

KOKKUVÕTE | Üritusturundajate suvi. Martin Rauam: „Ujume igast tormist läbi. Ja kui ei uju, siis torme on ka lummav vaadata.”

Üritusturundajate teguderohke suvi on seljatatud, nüüd on aeg sammuda vastu sügis-talvistele ettevõtmistele. Kas suvi oli edukas? Millised on klientide hirmud? Arutlesime nendel ja paljudel teistel teemadel üritusturundusagentuuride esindajatega. Sõna võtavad: Are Tallmeister (Elamuspank), Mikk Puurmann (Orangetime), Mihkel Lubi (Elamusstuudio) ja Martin Rauam (Jolos).

Üritusturundajate sümpoosium Erinevate Tubade klubis. Foto: Harry Tiits

Kuidas suvi läks? Kas ootused ja reaalsus olid omavahel kooskõlas?

Are: Meie suvi läks suurepäraselt, kohe päris ausalt lootsime, et pärast pikka pandeemia aega tuleb hea suvi, aga tuli kohe väga-väga hea. Kõik tahtsid kogu aeg midagi korraldada. Märtsi keskpaigas hakkas iga päev päringuid tulema ja see kestis põhimõtteliselt augusti lõpuni. Seega väga ägedad kolm kuud sai lõpuks kokku. 

Mikk: Suvi oli väga sisukas. Minul oli hea meel selle üle, et kuigi üritusi oli väga palju, siis neid ei tehtud lihtsalt tegemise pärast. Ettevõtted ei andnud sisu osas järele, vaid pigem panustati sinna veel rohkem kui kunagi varem.

Mihkel: Kontakt reaalsusega oli väga habras. Suvi tõi ürituste laviini, kus kõik soovisid ära teha seni tegemata asjad ja mõned ka juba tahtsid teha asju, mida ehk tulevikus teha ei saa. Seoses sellega tekkisid tõelised lüngad tarneahelates (kui kasutada tootmisest tuttavat analoogiat): küll ei olnud inimesi, küll ei olnud esinejaid, küll ei olnud tehnikat. See kujunes neljaks kuuks uueks reaalsuseks. Kas ja kuidas edasi? Selleks on vaja kaks korda sisse-välja hingata ja siis uus siht seada.

Martin: Päris pöörane suvi oli. Õnneks nägime seda ette ja planeerisime asju pikalt valmis, kuid väga palju asju tuli ikkagi ära öelda, et töörõõm ja kvaliteet säiliksid. Kui vaatan, mis toimub sektoris allhankijate ja erinevate teenuspakkujatega, siis nii tihedat aega nagu oli see kevad-suvi, ei mäletagi. Kõik pandeemiaga kuhjunud asjad läksid äkki korraga käiku, kõik tahtsid enne sügist oma asjad ära teha, lisaks veel tavapärane suvehooaeg. Arvasime seda aastaid, et kui pandeemia lahkub, siis tuleb korralik laviin asju neile, kes ellu on jäänud, kuid kevad siiski natuke üllatas.

Kuidas see suvi erines eelmistest suvedest? Kas erines?

Are: Meie jaoks erines kõige rohkem selle poolest, et menüüs ei olnud ainult traditsioonilised suvepäevad, vaid nende vahele sattus mitmeid n-ö suvepidusid ja kliendiüritusi. Ühesõnaga oli väga mitmekülgne suvi. Tänu sellele oli ka endal kogu aeg põnev. Eks oleme selles ka ise heas mõttes süüdi, sest pakkusime klientidele erinevaid lahendusi ja ideid ning proovisime olla innovatiivsed. Meie rõõmuks tulid mitmed kliendid nende mõtetega kaasa. 

Mikk: Suvi oli raju ja seda väitsid ka väga paljud partnerid, artistid jt. On ettevõtteid, kellel ei olnud suveüritust nüüd juba paar aastat toimunud ja seepärast panustati sinna isegi rohkem aega, kui enne koroonakriisi.

Mihkel: Kas sellist suve me tahtsimegi? Eestile võiks ju olla omane üks üritus korraga. Suvi kulges kõikidel agentuuridel mitme suurema ja väiksema projekti vahel veheldes. Kindlasti pole sellist suve meie valdkonnas veel nähtud. Loodan, et ka edaspidi ei nähta – selgelt liiga vähese ressursiga teostati liialt palju projekte.

Martin: Päris kuum oli, see näitab et jätkusuutlike teemadega peame imeruttu edasi liikuma, sest pisut võib olla juba hilja. Aga töö osas ei ütleks, et kuidagi väga eriliselt erines eelmistest suvedest. Pandeemiaga võrreldes oli kindlasti palju rohkem tööd, kuid eks see on mõnes mõttes normaalne.  

Kuidas mõjutab agentuuri tööd endiselt kestev keeruline ja teadmatust külvav tervishoiu olukord ning süvenev energiakriis? Kas projekte jätkub kõigest hoolimata ka sügisesse?

Are: Suvi läks nii kiiresti ning juba juunis oli tunne, et mitte keegi ei mäletagi enam viirust. Elati nii nagu muiste. Pigem on tõesti hetkel hirmud energiakriisi ja majandusliku olukorra ees. Aga sellele vaatamata on juba septembri algusest esimesed sügisürituste ja jõulupidude päringud sees ning plaane juba peetakse. Elame päev korraga ja vaatame, mis tulevik toob.

Mikk: Kindlasti on paljud kliendid sügise osas ettevaatlikumad. Üritused on lühema etteteatamisega, kuid see ei ole tingitud enam nii väga koroonakriisist, vaid pigem üldisest majanduspoliitilisest segadusest. Jah, tarkvaraettevõtteid mõjutab see kindlasti vähem – nõudlus teenuste järele on endine ning see tähendab, et tööturul on tihe konkurents ja sisekommunikatsiooniga tuleb väga põhjalikult tegeleda.

Mihkel: Kindlasti on õhus mitmeid küsimärke. Koroonast, energiajutust ja sõjaudust tulvil atmosfäär hoiab oma saladusi hästi ja igasugune ennustamine on täiesti tänamatu ettevõtmine. Sügisesi projekte on, aga nendega tegelemine pole veel täies hoos alanud – võetakse kokku veel suve ja kaalutakse võimalusi uute ja juba tuttavate takistuste valguses. 

Martin: Eks me oleme õppinud elama selle pandeemiaga, kõik vastumeetmed on pidevalt laual. Kuid tundub, et ühiskonnas laiemalt ja ka klientide seas on see viiruse teema tekitamas järjest vähem hirmu ja paanikat. See on osa planeerimise ja korralduse protsessist, mitte maailma lõpp. Lõputult ei saa elu edasi lükata, muidu ta hakkab sind ennast tagasi lükkama. Sügise planeerimine on sarnane eelmisele aastale – ollakse ettevaatlikud, kuid läbimõeldud asjad saavad kenasti toimuda ning kui vaja, saame plaanid ka kiirelt ringi teha. Hinnatõus sisendteenustele ja tööjõule võtab kõigil natuke pea ringi käima, kuid siin vist meie vingumine või jonnimine ei aita, vaid kõik koos peame lahendusi leidma. 

Milliste tunnetega lähete sügisesse-talve?

Are: Pärast sellist suve ei saa tunne kuidagi halb olla. Seega lähme sügis-talve perioodile vastu rõõmsameelselt ja optimistlikult. Eks me kõik loodame, et majandus ei saa hullu laksu ning covidiga oleme ka ühele poole saanud. Aga kui kõik peaks jälle allamäge minema, siis kohaneme ja elame edasi. 

Mikk: Sügistalvisesse perioodi läheme sellegipoolest väga enesekindlalt. Ürituskommunikatsioon ei kao kuhugi. Mida keerulisem periood, seda rohkem tuleb sellele tähelepanu pöörata, olla loovad, käituda targalt ja mitte rapsida. Meie oleme enda klientidega kaasas nii heas kui ka halvas.

Mihkel: Kas ehk nüüd saab puhata? Tegelik märksõna on suur teadmatus ja “võtame päev korraga”. Kindlasti oleme suutnud õppida eelnevatest sügistest ja erinevad edasilükkamised või ärajäämised või vastupidi “homme on vaja” üllatused meid enam nii karmilt jalust maha ei niida. Oleme valmis pa-pa-pa parimaks sügiseks. 

Martin: Hetkel on business as usual. Eks kriise ja hirme on õhus nii palju, et kui neid kõiki karta ja plaane kohe pingeliselt ringi teha, siis peaks üldse kodus teki all istuma terve aeg, aga see ei vii ka kedagi edasi. Inimene harjub kõigega, vähemalt on meil enamus kriisistsenaariumid juba suure kella külge pandud ja nendeks on võimalik valmistuda. Puudu on vist veel tulnukate rünnak, selleks ei oska hetkel kuidagi valmis olla. Eks vaatame käigupealt siis, kui nad tulevad. Aga kui tõsiselt rääkida, siis brändid on kindlasti pisut ettevaatlikud, kuid saavad aru, et neil on üritusi vaja, et oma kommunikatsiooni edendada. Seega usun, et mis iganes tuleb – me leiame lahendused, kus kõik õnnelikud on. Suurem mure on inimeste pärast kogu sektoris. Neid on pandeemiaga palju vähemaks jäänud, aga tööd on nüüd see-eest väga palju. 

Kas aastat kokkuvõtvad peod on juba paika pandud või pigem on täna näha, et ettevõtted on ettevaatlikud ja ei kiirusta suurürituste planeerimisega?

Are: Kindlasti ollakse natuke ettevaatlikumad, kui varasemalt. Sellegipoolest on meil esimesed päringud ja kinnitatud sündmused juba kalendris ning hetkel tundub kõik hästi olevat. 

Mikk: On neid, kes on aastalõpu ürituste planeerimisega tegelenud juba kevadel, aga paljudel on see veel tegemata. Keeruline öelda, et planeerimine oleks jäänud ettevaatlikkuse taha. Pigem on lihtsalt asi selles, et pikem puhkuste periood on alles läbi saanud.

Mihkel: Tundub, et aega on selle kiire asjaga. Samamoodi nagu tali ei jää taeva, ei jää tähistamata ka Kristuse sünnid ega uued aastad. Lihtsalt valmidus muutusteks on vaja viia maksimumi.

Martin: Sisehooaja planeerimine käib nagu ikka, pisut on võib-olla hilisemaks jäänud planeerimine kui muidu, kuid ma seletaks seda pigem väga aktiivse sügisega. Näiteks ei ole jõulupidu kui selline formaat meil korporatiivklientide seas ka põhiteema, talvised ühisüritused jagunevad tänapäeval terve sisehooaja peale laiali. 

Millised hirmud kaasnevad aastal 2022 ürituste korraldamisega? Kuidas üritusturundajad saaksid klientide hirme rahustada? Kuidas teie agentuur seda teeb?

Are: Eks need hirmud (kui neid üldse on) on ikka samad, mis viimasel kahel aastal. Ja ega me ei saagi nende hirmude rahustamiseks väga midagi teha. Oleme ise võtnud sellise joone, et kui klient soovib hakata sündmust korraldama, siis meie aitame neid rõõmuga. Kui aga ühel hetkel peaks olukord jälle keeruliseks minema, siis vaatame ja mõtleme, kuidas selle lahendame. Meil on endil kombeks mitte ette muretseda. Ja pandeemia seisukohast on meil ju kõik vahendid ja tööriistad olemas, kuidas sündmust turvaliselt ellu viia. Seega paneme aga edasi! 

Mikk: Turundusvaldkond on alati väga sõltuv üldisest majanduse olukorrast. See ei ole hirm, vaid reaalsus, et neid eelarveid võib olla keerulistel aegadel lihtne kärpida. Üritustega seotud teenuste hinnad on teinud viimase aastaga väga kõrge hüppe ning ilmselgelt on see klientide jaoks ootamatu. Eelarved on väga palju muutunud ja tähtis on madala vererõhuga vaadata ühiselt asjadele peale ning leida lahendused. Alati on saanud ja saab ka edaspidi. 

Mihkel: Nagu neid muresid vähe oleks, siis nüüd on väga selgelt välja löönud eelarvete mure. Nii kliendid kui ka osaliselt agentuurid on ära harjunud koroona-aegse paindlikkuse ja madala hinnatasemega. Nüüd on aga hoopis tekkinud uued märksõnad: inflatsioon ja saadavus. See kõik kajastub suurenenud numbrites, milleks eelmisel aastal eelarvet planeerides keegi valmistuda ei osanud. Vanad hinnakirjad on puruks rebitud ja uusi pole veel tekkinud või on need pidevas muutuses. See on ehk kõige suurem hirm kõikidele osapooltele. Kahjuks rahustada siin ei ole võimalik – tuleb konstateerida fakte ja teha otsuseid. Mida kiirem otsus, seda rahulikum ööuni.

Martin: Kuna erinevate kriisidega hirmutatakse iga päev, siis on väga mitmed stsenaariumid paljudel läbimõeldud. Selles osas usun, et mõned kriisid elatakse lihtsamalt üle ja saame pärast öelda, et hirmud ei realiseerunud nii nagu neid hetkel kardetakse. Teistega tuleb lihtsalt paindlikult tegeleda, aga viimaste aastatega on kõik õppinud konkreetseid otsuseid tegema ja kuidagi oma elu ikkagi edasi elama. Agentuur saab pakkuda turvatunnet plaanide b, c, ja d läbi mõtlemisega ning olla viimase hetkeni väga paindlik, kuid üldjuhul suurettevõtetes on ikkagi omad inimesed need, kes otsustavad: mida keegi kardab ja mida mitte. Õnneks viimasel ajal on ka kliendid muutunud pigem paindlikuks ja vastupidavaks. Hüsteeriat on kindlasti vähem kui varem, kuna karastus on olemas. 

Kuidas hoida end kiiresti muutuvas maailmas motiveerituna?

Are: Sellega on väga lihtne. Ega liigne muretsemine ja teadmatus homse ees midagi paremaks ei tee. On ju kahe sorti inimesi – ühed näevad probleeme, aga teised lahendusi. Me ise oleme ennast alati tahtnud sinna lahenduste punti sobitada. Igatahes hetkel on meie motivatsioon kõrge ja kõik on hästi.

Mikk: Motivatsiooniallikad on järgmised: sind ümbritsev positiivse suhtumisega meeskond ja lahendustele orienteeritud kliendid.

Mihkel: Kiirete muutuste ajal on ehk kõige motiveerivam teadmine, et need muutused on tuleviku väetiseks. Tuleb nendega kaasa minna ja sõit kaasa teha. Virisemiseks pole kohta ega aega.

Martin: Meil on nii tore ja võimekas punt siin ja seal pool lauda, et see motiveerib ikka ja jälle. Tuleb oma asja teha nii hästi, kui oskad ning kõige selle hulluse juures oma eluratas proovida nii tasakaalus hoida, kui sellel hetkel võimalik. Ega see jura niipea mööda ei lähe, selline ongi maailm. Muutus on uus tavaline. Tuleb proovida mitte oodata paremaid aegu ega minna iga lolluse peale peast lolliks, vaid vaadata jooksvalt, kuidas asju juba täna paremini saaks teha. . Tegelikult suures pildis ei ole meil kellelgi väga põhjust vinguda, head inimesed ujuvad igast tormist läbi ja kui ei uju, siis ka torme on vahel lummav vaadata.

Kärt Tomp, TULI

Elamuspank, Orangetime, Elamusstuudio ja Jolos on TULI liikmed. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 97 liiget.

Kõik uudised