Katre Kärner: kuidas mõõta kommunikatsiooni
„Kas see kommunikatsioon oli efektiivne?“ on küsimus, mida kommunikatsiooniga tegelejad kuulevad üsna tihti. Et sellele adekvaatselt vastata, tuleb aru saada, kuidas kommunikatsiooni tulemuslikkust hinnata, kirjutab mullu aasta kommunikatsioonijuhiks nimetatud Katre Kärner, kes töötab sel ametipostil SEB-s.
Selgete eesmärkide seadmine
Kommunikatsiooni tõhususe mõõtmine tähendab vaadata, kui tõhusalt saavutavad kommunikatsioonipüüdlused oma kavandatud eesmärgid ja sihid. Ehk et enne mõõtmist tuleb paika panna, mida üldse mõõdetakse.
Kas näiteks on oluline, mitu kliendiüritust aastas toimub või hoopis mitu klienti aastas üritustel osaleb? Kas on oluline, mitu arvamuslugu välja saadetakse või kui suure auditooriumini jõutakse? Kas soovitakse enda tulemusi kõrvutada varasema tulemusega või võrreldakse ennast konkurendiga?
Taolised mõõdikud tulenevad ettevõtte üldisest strateegiast ja eesmärkidest ning peaksid toetama nende elluviimist. Ehk et kommunikatsiooni eesmärgid peavad olema spetsiifilised, mõõdetavad ja ajaliselt määratletud ning sisaldama mõõdikuid, mis lihtsustavad tulemuste analüüsi.
Näiteks SEB-s oleme üheks eesmärgiks seadnud, et oleksime kahe suurima kajastust saanud panga seas. Aga suur eesmärk jaguneb omakorda rohkem kui kümneks väiksemaks eesmärgiks – olla top kahe seas investeerimisteemade, jätkusuutlikkuse ja ettevõtetele suunatud kajastustes jne.
Meedia jälgimine ja analüüs
Jälgi oma kommunikatsiooni meediakajastuse hulka ja kvaliteeti. Võrdle oma meediakajastust konkurentidega, et näha, kui palju tähelepanu sinu bränd võrreldes teistega saab. Analüüsi meediakajastuste meeleolu, et hinnata sõnumite üldist tooni ja vastuvõttu. Seda kõike saab mugavalt teha erinevate monitooringuplatvormidega.
Kogu oma publikult tagasisidet läbi küsitluste, fookusgruppide ja otsese suhtluse. Vaata sisu orgaanilist käitumist, näiteks avaldatud artiklite levikut sotsiaalmeedias. Hinda jagamiste, mainimiste, ja kommentaaride tooni ja meeleolu, et mõista avalikku tajumist. Vaata, kuidas publik mäletab ja mõistab peamisi sõnumeid. Siin aitavad hästi kaasa kampaaniate järeluuringud.
Regulaarne analüüs annab kommunikatsioonitööle mõnusa energia. Nii näed, kas oled eesmärgi saavutanud või vastupidi – näed, kui palju või vähe jäi puudu ning mida tuleks muuta, et järgmisel kuul parem olla.
SEB-s saadame meediakokkuvõtte igakuiselt kolleegidele, kes hindavad kõrgelt, et näevad regulaarselt enda või oma tiimi panuse olulisust, olgu see siis kõneisiku või juhi tasemel.
Sotsiaalmeedia analüütika
Lisaks ettevõtte postituste, kajastuste mahu ja leviku kaardistamisele, mõõda ka ettevõtte töötajate panust kommunikatsiooni. Näiteks on hea viis arvutada tööandjaga seotud postituste reach ümber rahasse, mida tuleks välja käia, kui ettevõte sooviks sama tulemust (reachi) tasulise postitusega osta.
Sündmuste mõõdikud
Jälgi osalejate arvu ja osalemise protsenti erinevatel sündmustel, veebiseminaridel, konverentsidel, otseülekannetel jne. Kogu tagasisidet osalejatelt, et hinnata nende rahulolu ja sündmuse tõhusust. Lisaks vaata, kas aasta jooksul on kliente või partnereid, kes üritustel üldse ei osale. Kui jah, tee kindlaks, kas nad on kutsed kätte saanud ehk et kas kommunikatsioonikanalid on olnud õiged, kas ajad ei klappinud või kas sisu ei ole nende jaoks piisavalt atraktiivne?
Eelarve
Hinda kommunikatsioonitegevuste kulusid saavutatud tulemuste vastu, et määrata kuluefektiivsus. Hinda, kuidas tehtud tegevused aitavad kaasa tulude kasvule, näiteks (lisa)müügi suurenemise, uute klientide kaasamise või värbamisprotsessi kiirendamise kaudu.
Kokkuvõtteks nõuab kommunikatsiooni tõhususe mõõtmine terviklikku lähenemist, mis ühendab kvantitatiivseid ja kvalitatiivseid mõõdikuid. Selgete eesmärkide seadmine, õigete tööriistade kasutamine ja regulaarne tulemuste analüüs aitavad efektiivselt mõõta ja parandada kommunikatsiooni tõhusust. Vastus küsimusele „kas see kommunikatsioon oli efektiivne?“ saab siiski põhineda vaid mõõdetavatel andmetel.
Chat GPT soovitatud vahendid ja platvormid meediatulemuste mõõtmiseks:
- Google Analytics: Veebiliikluse ja kasutajate käitumise jälgimiseks.
- Sotsiaalmeedia analüütikavahendid: Platvormid nagu Hootsuite, Sprout Social ja Buffer sotsiaalmeedia mõõdikute jaoks.
- Meiliturunduse vahendid: Teenused nagu Mailchimp, Constant Contact ja HubSpot meiliturunduskampaaniate mõõdikute jaoks.
- Küsitlustööriistad: Tööriistad nagu SurveyMonkey, Typeform ja Google Forms tagasiside kogumiseks.
- Meedia jälgimise tööriistad: Teenused nagu Meltwater, Cision, BMMG ja Mention meediakajastuse ja sentimenti jälgimiseks.
Autor: Katre Kärner, SEB kommunikatsioonijuht