18.12.2024

Jätkusuutlikud pühad: aina enam soovitakse kingiks hoolimist

55% eestimaalaste arvates on jõulukingist tähtsam tähelepanu ja hoolimine ning 41% eelistab kingikotist leida hoopis elamusi, selgus SEB jõuluteemalisest tarbijauuringust. Elamuste kinkimise ja saamise soov on võrreldes eelmiste jõuludega kasvanud lausa 11%.

SEB Pank tänavu spetsiaalset jõuluklippi ei tootnud, pühadetervitus on aga seegipoolest olemas. Visuaal: SEB

Viisime hilissügisel koostöös uuringufirmaga Norstat Eestis, Lätis ja Leedus läbi jõulueelse tarbijakäitumise uuringu, kus osales 1000 inimest igast Balti riigist vanuses 18-74 aastat. Uuring käsitles laia valikut olulisi teemasid. Näiteks, millised on kõige trendikamad jõulukingid, kui palju plaanitakse kinkidesse investeerida, mida arvatakse kingi edasikinkimisest, kuidas oma kodu pühade ajal kaunistatakse ning mida pannakse jõululauale.

SEB Balti jätkusuutlikkuse kommunikatsioonijuhi Anna-Liisa Villmanni ja SEB Balti brändijuhi Eha Talvist-Reinsalu sõnul on hea meel näha, et järjest enam hakkab jätkusuutlikkus saama osaks igapäevasest mõtte- ja eluviisist. „Minu kogemuse põhjal on jätkusuutlikkus enamikes suurettevõtetes juba selgelt fookuses – sellesse panustatakse igapäevaselt palju aega ja energiat, seatakse ambitsioonikaid eesmärke ning arendatakse ja turundatakse rohelisi tooteid ja teenuseid. Suurem väljakutse on aga jõuda tavainimeseni, sest kui on tunne, et palgad on madalad ja hinnad kõrged (nagu igapäevaselt meedias lugeda võib), kandub fookus kahjuks mujale. Seda enam on hea näha, et muutus tarbijate mõtteviisis on hakanud järk-järgult toimuma,“ sõnab Eha.

„Võrreldes eelmiste jõulude 30%-ga, eelistab sellel aastal saada kingiks elamusi juba 41% eestimaalastest. Kui elamusi soovivad kõigis Balti riikides kingiks iseäranis nooremad inimesed, siis vanuse kasvades väärtustatakse kingi asemel enam ka tähelepanu andmist ja hoolimist,“ lisab Anna-Liisa, kelle sõnul ei paku tarbimiskultuur pikaajalist rahulolu.

Teistest rohkem ihkavad jõulukingiks elamusi kõrgema palgaga inimesed, sealhulgas tippspetsialistid, kontoritöötajad ja ametnikud. Samuti on suuremad elamuste pooldajad lapsehoolduspuhkusel olijad ning (üli)õpilased.

SEB on jõulud jätkusuutlikkusega sidunud juba viimased viis aastat. Eelmisel, 2023. aastal rääkisime, et on sobilik ja mõistlik edasi kinkida neid kingitusi, mis endale vajalikud ei tundu, andes nii kingitud esemele uue elu. „Mäletan, et kui poolteist aastat tagasi see mõte lauale tuli, oli meil majas sees nii innukaid pooldajaid kui ka totaalseid vastaseid. Eestlased võtsid tookord mõtte edasikinkimisest kiiremini omaks, kuid leedukad olid kõige enam kriitilised,“ räägib Eha telgitagustest. 

„Sellel aastal peavad kingituste edasikinkimist jätkusuutlikuks valikuks 57% eestimaalastest ning eriti just noored suhtuvad soosivalt sellesse, kui inimesele kingitus ei sobi ja edasi kinkides leiab see uue elu kellegi teise juures. 34% kingib oma kingi ise edasi, kui see ei sobi või head kasutust ei leia. Ning kusjuures vaid neljandik, mis on eelmisest aastast 6% vähem, leiab, et kingi edasi kinkimine võib tekitada pahameelt. Nii et mine tea, võib-olla on SEB siin ühe uue mõtteviisi algataja olnud,“ märgib Anna-Liisa.

Rääkides teistest olulistest traditsioonidest, siis Eestis eelistatakse kodudes pühademeeleolu loomiseks kasutada kunstpuudest (30%) enam päris puud (43%). Lätis domineerib elus jõulupuu veelgi selgemalt (53%). Leedukad aga on võrreldes naabritega suuremad kunstkuuse armastajad (44%). Veidi üle poolte vastajatest kasutab aastaid samu jõulukaunistusi ja igal hooajal uusi juurde ei osta. Jõululauale pannakse pigem traditsiooniline menüü (90%) ning pühade roogade valmistamiseks arvestatakse kuni 100-eurose väljaminekuga.

„Meie tiimi jaoks oli jätkusuutlik otsus sellel talvel spetsiaalset jõuluklippi mitte toota. Igal aastal seisame dilemma ees, kuna ühtpidi soovime siiski jagada häid emotsioone ja võimendada positiivseid sõnumeid. Teisalt, võttes arvesse kvaliteetse klipi märkimisväärset tootmise jalajälge ja lühikest eetriaega, tekib küsimus, kas ikka tasub igal aastal midagi uut toota. Seekord jäi peale ratsionaalsus: SEB kliendid headest pühadesoovidest ilma ei jää, kuid uue klipi asemel jagame koos jõuluvanaga mõtet, et lõppkokkuvõttes võidab pühade ajal see, kellel on teiste jaoks kõige rohkem aega,“ paneb arutelule punkti Eha.

Autor: SEB Pank

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt