17.03.2022

INTERVJUU | TULI uus liige Turundusabi Reklaamitootmine: „Meid võetakse kui kõrvalharu, aga minu hinnangul on kleebised sotsiaalmeediaga samaväärne turunduskanal.“

TULIga liitus kleebisereklaamiga tegelev ettevõte Turundusabi Reklaamitootmine OÜ (edaspidi Turundusabi). Firma asutaja Gerry Konnov on võtnud südameasjaks oma valdkonna arendamise ning seda kogu maailma mastaabis. Ta kirjutas ingliskeelse raamatu, mida on nimetatud kleebiste piibliks. Muuhulgas tuleb juttu ka sellest, kuidas üleüldine digitaliseerumine on jõudnud nii kaugele, et ringi hakkavad sõitma autod, mis on üleni ekraanid.

Gerry Konnov enda kirjutatud raamatuga „Poetry in Motion – Introduction to business vehicle sticker design“. Foto: Olev Mihkelmaa

Gerry, räägi alustuseks, kuidas sündis ettevõte Turundusabi?

See on omamoodi lugu. Mul oli kunagi pisikene reklaamifirma, 2004 hakkasime pihta ja algus oli paljutõotav, tõime turule näiteks Radiaatorikeskuse ja Küttemaailma. Siis sündis mu poeg ja saatsin kõik kuu peale ning hakkasin kodus poega kasvatama. See oli küll emotsionaalselt maailma parim aeg, aga majanduslikult ka väike enesetapp, kuna kodukontori teema ei olnud sel ajal klientide silmis väga kiiduväärt.

Mõned aastad hiljem kutsuti mind juhtima üht kleebisefirmat. Õppisin tundma kleebiste maailma ning kui me koostöö lõppes, siis tegin ka enda firmasse kleebiste valdkonna brändi ehk Turundusabi, aasta oli 2008. Sealt alates on tehtud nii suuri hankeid kui ka väikeseid projekte, nii Eestis kui ka naaberriikides. Üldiselt oleme hoidnud madalat profiili ja reklaami asemel lasknud tööl enda eest rääkida. Kuid isegi kleebiste firma peab arenema, ennast peab mugavustsoonist regulaarselt välja lükkama.

Näiteks läksin Mainorisse ja lõpetasin esimese lennu startupinduse erialal. See tõmbas ajukäärudest tolmu välja ja pani mõtte mõnusalt teistpidi tööle. Mõistsin, et asju saab teha teisiti, kui oled harjunud. Näha võimalusi ja luua lahendusi. Nii protsesside juhtimises kui ka tehnoloogilises plaanis.

Varasemast ajast on mul ka turundustaust, mis tuleb kõvasti kasuks. Kui klient tuleb, siis oskan küsida õigeid küsimusi. Asju tuleb vaadata mitte ainult tootja poolelt, vaid ka kliendi ja turunduse suunalt.

Kui võtta see periood – 2008 kuni tänapäev -, siis kui palju on Eesti kleepsuturg arenenud? Küsimus tekib juba seetõttu, et mulle tundub, et kleepsuärist ei teatagi justkui kuigi palju.

Tegelikult sellest ei teata üldse. Kui sina peaksid mulle rääkima, mis on kleeps, siis ütleksid ilmselt, et see on midagi värvilist, mis kleebib…

Kleeps võiks olla visuaalselt ilus, meeldejääv ja andma edasi täpselt õiget infot… Eks kleebis on enamasti ka minu jaoks midagi, mis jookseb minust tänaval lihtsalt kuidagi mööda. 

Just. Tegin oma TÜ teenuse disaini magistritöö raames klientide ja reklaamiagentuuride seas uuringu, mida nad teavad kleebistest ja mida üldse oodatakse. Tulemused olid väga üllatavad. Kliendid ei tea materjalidest ega kujunduse eripäradest midagi – nad usaldavad seda, mida talle müüakse, aga tegelikult ei teata, mida ostetakse. Kui nimekas agentuur talle seda pakub, ju siis see ongi hea. Agentuuride poolelt selgus samuti, et tegelikult ei tea ka projektijuhid, mida tehakse ja miks just nii tehakse, milliseid materjale peaks üldse kasutama või mida mõtlema kujunduslahenduse loomisel. Usaldatakse disainerit, kes usaldab oma saadud kunstiharidust, kus aga ei räägita sõnagi sõidukireklaami eripäradest. 

(Gerry avab enda kirjutatud raamatu „Poetry in Motion – Introduction to business vehicle sticker design“, milles selgitab lahti kleebiste maailma kõikvõimalikud nüansid. Ta näitab visuaale, kus on näha, mille vastu pidevalt eksitakse.)

Probleem on selles, et väga palju luuakse kas suure kunstiväärtusega lahendusi või just vastupidi, liiga silmapaistmatuid. Samuti juhtub, et tulemuse saamiseks kasutatakse lihtsalt vale materjali. Tavaliselt inimene ostab kõige odavamat toodet, sest kleebis on ju lihtsalt „värviline ja kleebib“. Miks peaks maksma 500, kui kõrvalt keegi teeb 300ga? Aga kuskilt see hinnavahe ju ometi tuleb ja põhjusega!

(Jällegi vaatame raamatust näiteid, kuidas vale materjal võib näiteks auto peal päris inetult mõjuda.)

Disainer võib teha ju maailma parima kujunduse, aga kui kasutad vale materjali, siis see nullib kogu tema töö. Kleeps ei anna andeks ja viskab näiteks omal ääred lahti ning kogu lahendus on rikutud ja annab edasi negatiivset emotsiooni vaatajale.

Kas meie kliima ja geograafiline asukoht määrab ka midagi materjali valiku osas? Kas kleepsuäri käib Kreekas teistmoodi kui siin?

Ei, kliima meid erinevalt ei mõjuta. Kleepsupaigalduseks on vaja niikuinii oma kindlat kliimat, mistõttu me talvel külmaga või vihma ja tuulega Eestis õues ei kleebigi. Sõidukite reklaami puhul on aga paigaldustingimused veelgi olulisemad ja kvaliteetse töö saab vaid siseruumides tehes.

Ütlesid, et ega keegi kleepsudest eriti midagi ei tea. Samas oled äris olnud juba kaua. Kas mingit muutust on märgata kõigi nende aastate jooksul?

Tead, ei ole. Või siis on läinud isegi hullemaks. Eks see ongi kleebise müüjate ja tootjate tegemata töö. Samuti ka meiesuguste reklaamitootjate tegemata töö. Me ei ole seda tutvustanud piisavalt hästi. Teine mure tuleb ka sealt, et ka kliendid ja kasutajad ei tea taustast midagi. Ülikoolides otseselt ei õpetata turunduses ega graafilise disaini õppekavades sõidukite ja kleebiste segmendi eripärasid, kuigi peaks.

Sealt hakkaski liikuma mõte, millest arenes välja see raamat. Idee algas tegelikult mu magistritööst, mille järel hakkasin kõigepealt tegema koolitusi. Põnev on näha, kuidas vanad olijad suhtuvad koolitustesse ühtemoodi, vahel isegi natuke kahtlevalt, kuna eeldavad, et näitan neile, et nad teevad kehva tööd. Reaalselt aga just vastupidi, ma üritan näidata uut vaatenurka ja seletada lahti tagamaid, et nad saaksid veelgi paremad olla. Noored aga just vastupidi, kirjutavad näiteks üles isegi mu lollid naljad. Kleebistemaailma puudutav infovaakum on lihtsalt niivõrd suur. 

Samas, ei saa olla ka disaineri peale pahane, kui ta ei tea, sest keegi pole talle ju öelnud, mida ja miks võiks teha. Seega ta teeb nagu talle on õpetatud – parimat võimalikku kunsti. Turundaja aga usaldab talle saadetud lahendust, kuna ka talle ei ole keegi sõnagagi maininud, mida ta tegelikult peaks vaatama. Eestis on väga palju häid disainereid, kuid vahel juhtub, et kujunduse ilu jätab varju infoedastuse efektiivsuse, strateegilisuse. 

Raamat tundub väga mahukas. Kui kaua aega kulus kirjutamiseks?

See oli aastane projekt. Samas võiks raamat olla ka tunduvalt mahukam, kuid ühel hetkel lihtsalt pidin lõpetama. Vastasel juhul võikski jääda kirjutama. See maailm on lihtsalt nii lai, aga tänasel päeval on kõik peamiselt fokusseeritud SEO, # ja muude uue meedia lahendustele. Teemad millest ma midagi ei tea ja ka kaasa ei räägi, kuid kuulan huviga, kui keegi võtab vaevaks mind õpetada.

Kleebiste, eriti sõidukite turundusega seonduvas aga pean ennast tugevaks eksperdiks. Seda teadmist soovisin ka jagada ja selgitada, et see maailm on tunduvalt sügavam, kui arvatakse. Pean tunnistama, et ka mina ei osanud alguses arvata, et materjal tuleb nii mahukas – teed igapäevast tööd, automaatselt ja mõtlemata, miks just kõiki protsessi etappe nii tehakse. Loodetavasti aga avab see lugejale meie maailma eripärasid. Samas, võiks raamat olla veelgi pea poole mahukam. 

Gerry Konnov.

Kuidas on raamat seni vastu võetud?

Maailma kõige suurema kleebismaterjali tootja 3M-i USAs asuva peakontori koolituste juht Phil Aquin ütles, et see raamat on sild disaineri, turundaja ja tootja vahel. Raamatu abil saab üks aru, miks teine midagi teeb. USA 3M-i lektor ütles, et teemade valik teeb sellest kleebiste maailma piibli. Nad tellisid ka pea pool alusetäit raamatuid oma klientidele ja koolitustel jagamiseks. Lisaks on raamatuid läinud Taani, Saksamaale, Prantsusmaale, Taiwani jne.

Mingis mõtte lükkan ma praegu lumes endal rada sisse. Pean panema inimesed mõtlema ja mõistma, et neil on seda infot vaja, kuna kui nad teevad kulutuse sõidukireklaamile, siis võiks teha seda ka targalt ja toimivalt. Kleebistamine lihtsalt kleebistamise pärast on raha tuulde viskamine.

Mu hinnatud sõber Timo Porval, kes on sotsiaalmeediaturundaja ja -koolitaja, luges raamatu läbi ja ütles, et ta polnud sõidukite reklaamile mitte kunagi elus teadlikult mõelnud ega sõidukeid vaadanud. Nüüd peale raamatu lugemist tõdes, et ei vaata enam sõidukireklaame kunagi sama pilguga. Suurem osa tagasisidest on samasugune – inimesed hakkavad esimest korda kleebiste peale tõsisemalt mõtlema ja üllatuvad, et see teema on nii mitmetasandiline.

Tahan, et see leviks veelgi kaugemale. Räägin praegu nii Eesti kui ka välismaa ülikoolidega, et saaks kleebiste teema õppekavasse sisse. Tuleb mõelda suurelt… Ja ära teha! Oma mugavustsoon jäi juba kaugele seljataha, kuid teema on hingelähedane ja soovin, et sõidukid oleks ka tulevikus elujõuline turunduskanal.

3M juba uuris minult, millal on järgmine raamat tulemas, aga hetkel taastun veel esimese kirjutamisega seonduvast. (naerab)

Kas sa seda ei karda, et loen praegu su raamatu läbi ja teen kõrvalgaraaži samasuguse ettevõtte?

Absoluutselt mitte, kuna see paneb ka ennast edasi arendama, taset tõstma. Tegijaid on niikuinii väga palju ja eks neid tekib juurde. Uute tulijatega on, aga see, et tulles turule pole neil ju portfooliot. Millega sel juhul klienti püüda? Ikka hinnaga. Lõpuks ongi kliendid ära harjutatud, et kleebis on odav turunduskanal. Odavusel on siiski mingi põhjus, olgu selleks kehvem töö või odavam materjal. Lõpuks on see kogu valdkonna mainele väga halb.

Mina olen võtnud oma ülesandeks seda maailma lähemalt tutvustada. Seetõttu liitusime ka TULIga. Teen ka praegu agentuuridega koostööd ja aitan kõiki hea meelega. Käin agentuurides kohapeal rääkimas, aga meil on ka siin oma majas väikene klass, kus saab koolitusi läbi viia. Siin saan anda katsuda ka erinevaid materjale. Turundajal või reklaamiagentuuri disaineril ja projektijuhil on keeruline erinevusi aduda, kui ta ei saa materjale lähedalt uurida. Materjalide erinevus võib olla nagu öö ja päev.

Meie ümber tiirlev kleepsude maailm on ju kõik kokku päris kole ja kirju. Kas sa nõustud sellega ja kas olukorda üldse saab parandada?

Ikka ütlen, et seda annab parandada. Kõige tähtsam on, et inimesed mõtleks, mida nad teevad. Kui reklaamid end näiteks Facebookis, siis mõeldakse läbi, kellele reklaam üldse suunatakse, mis teda kõnetab, kuidas kõnetab jne. Aga seejärel võetakse ette oma sõidukipark ning pannakse plärts mingid kleepsud peale, adumata, mis see lahendus võiks maksta või kas ta on ka sõnumi edastajana toimiv. Või lihtsalt tehakse vaid kõrgemat kunsti ja mõeldakse, et see on lihtsalt üks suur värviline pind. Aga just vastupidi, mida suurem pind, seda targemalt on vaja seda kasutada.

Sõidukite puhul pannakse tavaliselt logo uksele ja kirjutatakse juurde, millega tegeletakse. Kokkuvõttes unustatakse tihti ära, et ükskõik milline liiklusvahend on olemuselt ju liikuv reklaam. Seda ei ole aega lõputult lugeda ja vaadata. Ta sõidab minema. Vahel tehakse hästi ilusad kujundused, mida on turundusjuhil oma arvutiekraanil aega vaadata ja nautida puhast kunsti. Ja ongi ilus!

Aga kui inimene näeb seda tänaval liikluses, siis ta märkab, et mingi värviline asi läks mööda, aga rohkem ei pannudki tähele. Või märkab vaid mõnd kujunduse detaili, aga mitte sõnumit või firmat ennast. Turunduseelarvele mõeldes on see maha visatud raha. Sõidukiturundus on täiesti teistel alustel kanal ja seal kehtivad omad reeglid.

Ärge mõistke valesti, Eestis on loodud super häid lahendusi, mida vaadates tuleb vahel endalgi kadedus peale. Kahjuks on samas on palju lahendusi, kus sama ei saa tõdeda ning kahju on kliendi eelarve mitte kõige efektiivsemast kulutamisest. 

Kuidas Turundusabil läheb?

Ei saa kurta! Kaks aastat tagasi, pandeemia tulekuga, käis kõigil läbi ehmatus, aga saime kiiresti tagasi joonele. Tõsi, materjalide saadavus on jäänud veidi kehvemaks ja materjalide hinnaralli mõjutab ka meie tegevust.

TULI intervjuudes on läbivaks teemaks meeletu digitaliseerumine. Kas sinu valdkonnas on ka oodata, et näiteks autodelt kaovad kleebised ära ja kogu pind muutub digitaalseks?

Selles vallas tuleb põnevaid lahendusi. BMW tuli just välja näiteks värvimuutva autoga, aga see on alles algus, kuid esimesed sammud on siiski tehtud. 

Igaks juhuks selgituseks, kas autole läheb kleepsuna peale mingi väga õhuke ekraan?

Ei, auto on ise ekraan, mis on ülesehitatud e-lugerite tehnoloogiale. Selle projekti juht Stella Clarke ütles, et see oli hetkel vaid tehnoloogia katsetus, kuid uks on lahti tehtud ja vaevalt, seda tehnoloogiat niisama nurka tolmu korjama jäetakse.

Millal tuleb aeg, kui saan oma autole müüa digireklaami?

Tavaliselt läheb aega umbes kümme aastat, et sellised uuendused oleks küljes ka väikesel pereautol. Mu startupinduse silm näeb siin mitmeid põnevaid uute lahenduste võimalusi.

Oled valmis digivaldkonnaga kaasa minema?

Juba tegeleme sellega. Pean siiralt tänama 3M-i USA peakontorit, kes kutsusid mind ühte oma töörühma, kust tuleb palju mõtteid just selles osas, kuhu suunas materjali maailm liigub. Sealt kaudu on avanenud minu jaoks mitmeid väga põnevaid uksi.

Miks liitusite TULIga?

Tahaksin kleebiste valdkonda täpsemalt tutvustada. Peamine fookus on täna ju uuel meedial ning kõik muu on lihtsalt toetav kanal. Aga lõpuks puudutab nii-öelda vana meedia endiselt kõiki. Näiteks Bolt või CityBee lõid küll oma võimsa mobiiliäpi, aga ka neil on vaja hästi tehtud kleebiseid, mis hakkaks silma ja püsiks autol. Meid võetakse kui kõrvalharu, aga minu hinnangul on kleebised sotsiaalmeediaga samaväärne strateegiline turunduskanal. Juhul, kui kleebise lahedust, eriti sõidukil, targalt kasutada.

Soovin valdkonda arendada ja inimestele nõu anda. Ma ei otsi TULI kaudu endale otseselt tohutult kliente juurde. Uued tuttavad on alati teretulnud, eriti kui saan neilt ka ise midagi uut õppida. Mul ei ole kunagi olnud plaanis ehitada maailma suurimat kleebisfirmat. Pigem on fookus olla usaldusväärne ja kasulik partner neile, kes seda hindavad.

Suuremas plaanis aga tahan lihtsalt valdkonna kohta infot jagada, et teavitada nii turundajaid kui ka reklaamiagentuure selle valdkonna eripäradest, et ka nemad saaksid olla paremad ja tulemuslikumad. See jõuab ringiga lõpuks ju ka minu firmani, kui saad kliendilt toimiva reklaamikujunduse, korrektselt loodud faile ja korrektsele materjalile loodud lahendusi. Kutsun kõiki TULI liikmeid julgelt küsima. Võib tulla meile külla ja võin tulla teile külla!

Kaarel Täll, TULI

Turundusabi on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 90 liiget.

Kõik uudised