INTERVJUU | Rainer Laurits: ühelgi ettevõttel ei ole võimalik kriise ära hoida. Ainus, mida saab teha, on valmistuda kriisi mõjudeks
Ettevõtted seisavad silmitsi üha sagedasemate ja ootamatute kriisidega, mis võivad kiiresti kahjustada nende mainet ja usaldusväärsust. Meta Advisory tiimijuht ja partner Rainer Laurits rõhutab, et kriisideks valmistumine pole pelgalt teoreetiline ülesanne, vaid praktiline vajadus, mis nõuab pidevat harjutamist ja strateegilist juhtimist.
Kui palju te igapäevaselt kommunikatsioonivaldkonnas kriisidega kokku puutute?
Üsna tihti. Paljude ettevõtete ja organisatsioonide jaoks on kriisikommunikatsioon saanud osaks nende igapäevasest tegevusest. Kriisid ei ole enam haruldased sündmused – need võivad tekkida igal hetkel, olgu selleks turuhäired, valdkonnapõhised riskid või ootamatu mainekahju.
Millest sündis vajadus luua kriisikommunikatsiooni treeningu ja simulatsiooni programm?
Meie kogemus näitab, et paljudel ettevõtetel ei ole valmisolekut, et ootamatutele olukordadele kiiresti ja tõhusalt reageerida. Ometi on kriiside mõjusid võimalik oluliselt läbi teadliku ja strateegilise juhtimise ning harjutamise vähendada.
Erinevad kriisid on näidanud, kui olulised on eelnevalt väljatöötatud kriisijuhtimise ja kommunikatsiooni strateegiad, et ettevõtted oleksid keerulistel aegadel suutelised keskenduma nii oma põhitegevuse töös hoidmisele kui ka maine kaitsmisele.
Eesmärk on aidata organisatsioonidel peale kriisidele reageerimise neid ka ennetada ja juhtida nii, et neist oleks võimalik kiirelt ja tõhusalt taastuda. Kriisikommunikatsioon on võtmetähtsusega, et säilitada ettevõtte usaldusväärsus, hoida sidet avalikkuse ja partneritega ning kaitsta ettevõtte mainet ka kõige keerulisemates olukordades.
Kellele programm mõeldud on?
Kriisikommunikatsiooni treening on mõeldud eeskätt ettevõtetele ja organisatsioonidele, kes mõistavad, et üks nende kõige väärtuslikum vara on nende maine. Programm on suunatud tippjuhtidele, kriisimeeskondadele ja kommunikatsioonijuhtidele, kes vastutavad strateegiliste otsuste eest ning peavad kriisiolukordades kiiresti ja täpselt tegutsema.
Näiteks organisatsioonid, kes tegutsevad keerulistes ja kõrge riskiga keskkondades ning kus ootamatud kriisid võivad kiiresti ettevõtte usaldusväärsust ja mainet kahjustada. Need on nii rahvusvahelise haardega suurettevõtted, aga ka reguleeritud sektorites tegutsevad firmad ning avaliku sektori asutused, kellele on läbipaistev ja professionaalne kriisihaldus oluline.
Teete koostööd kriisisimulatsiooni platvormiga Must Luik. Kuidas tekkis mõte lisada koolitusformaadile juurde simulatsioon?
Tahtsime koolitusel osalejatele pakkuda võimalikult realistlikku kogemust kriisiolukorras tegutsemiseks ning just seda võimalust Must Luik ka pakub. Traditsioonilised kriisikommunikatsiooni koolitused jäävad tihti teooria tasandile, kus puudub võimalus neid teadmisi kohe rakendada ehk kogeda kriisi tegelikku pinget ja õhustikku. Just see päriselulise kogemuse puudumine koolitustel on sageli ka üks takistus, miks ei rakendata saadud teoreetilisi teadmisi tegelikus kriisiolukorras kiirelt ja enesekindlalt.
Musta Luige meediasimulatsiooni platvorm aitab väga ehedalt luua tõelise kriisiõhustiku. Simulatsioon imiteerib meedias lahti rulluvat kriisi, kus osalejad peavad reageerima reaalajas muutuvatele sündmustele, tegema otsuseid ja suunama kommunikatsiooni. See pakub osalejatele päriselulise kogemuse, mis aitab neil mõista, milline on kriisi dünaamika ning kuidas mõjutavad meedia ja avalik arvamus kriisiolukorras ettevõtte mainet. Nii saavad organisatsioonid mitte ainult teoreetilisi teadmisi, vaid ka praktilise oskuse ennast ja oma meeskonda kriisis tõhusalt juhtida. See on kriisideks ettevalmistumisel hädavajalik.
Kuidas näeb välja üks kriisisimulatsiooni koolitus/päev?
Kriisisimulatsiooni koolituspäev on intensiivne ja praktiline kogemus, mis on üles ehitatud nii, et osalejad saavad kogeda realistlikku kriisiolukorda ja harjutada selle juhtimist reaalajas. Päev algab tavaliselt sissejuhatava osaga, kus tutvustatakse kriisikommunikatsiooni juhtimise põhitõdesid ja päevakava. Seejärel sukelduvad osalejad kohe praktilisse tegevusse ehk kriisiolukorda, mis hakkab Musta Luige platvormil lahti rulluma.
Kriis võib alata ootamatult, nagu see tihti reaalses elus juhtub, ja osalejad peavad reageerima kiiresti, tegema ajakriitilisi otsuseid ning haldama kriisiga seotud kommunikatsiooni. Simulatsioon hõlmab sageli reaalsete meediaväljaannete ja sotsiaalmeedia kaasamist, kus osalejad peavad suhtlema ajakirjanikega ja andma vastuseid keerulistele küsimustele.
Simulatsioonipäeva jooksul on osalejatel võimalus töötada meeskondades, kus nad saavad katsetada oma kriisijuhtimise oskusi, olles pideva ajasurve all. Päeva lõpus toimub tagasiside ja analüüs, kus osalejad saavad hinnangu oma tegevustele – mida tehti hästi ja mida võiks parandada. Arutatakse ka seda, kuidas nende tehtud otsused mõjutasid ettevõtte mainet ja kriisi kulgu. Refleksiooniosa on oluline, kuna aitab osalejatel mõista, kuidas võiks kriisolukorras nende tegevus ettevõtte mainet mõjutada.
Miks peaksid kõik ettevõtted kriisideks ette valmistuma?
Ühelgi organisatsioonil ja ettevõttel ei ole võimalik kriise ära hoida, olgu need suuremad või väiksemad. Ainus, mida saab teha, on valmistuda kriisi mõjudeks, osata kriise ära tunda ning tegeleda kaotatud usalduse tagasivõitmisega.
Vastab Must Luik
Kuidas sündis Musta Luige platvorm?
Alvar Jaakson, Musta Luige kaasasutaja: Idee sai alguse reaalsest kogemusest: Musta Luige IT- ja kommunikatsioonitaustaga tiimiliikmed osalesid erinevatel kriisitreeningutel ja tajusid, kuidas realistlik, kergesti kasutatav ja tänapäevane meediasimulaator aitaks õppusi tõhusamaks muuta. Hobina alguse saanud projekt on nüüdseks küpsenud professionaalseks tooteks ja iduettevõtteks, mis on end tõestanud nii meditsiini-, finants-, haridus- kui ka avaliku sektori koolitustel.
Mida Musta Luige platvormil teha saab? Millest see koosneb?
Risto Spriit, Musta Luige kaasasutaja: Musta Luige platvorm on eelkõige võõraste pilkude eest kaitstud virtuaalne harjutusväljak, mis loob realistliku meediaruumi. Selles on imiteeritud uudiskanalid, sotsiaalmeedia, videoportaalid ja ka siseveebid. Vastavalt koolituse sisule ja stsenaariumile saab neis avaldada artikleid ja kommentaare ning luua sellega kriisiõhustikku. Siinkohal peab täpsustama, et sisu ei genereeru automaatselt, vaid seda valmistab ette ja juhib koolituse korraldaja. Platvormi tugevus on võimalus juhtida meediapilti väga tõhusalt vaid paariliikmelise tiimiga, mistõttu ei ole tarvis kaasata ajakirjandusliku kogemusega suuri jõude.
Koolitusel osalejad mängivad situatsioone läbi täites erinevaid rolle, harjutavad vastamist meediapäringutele ja reageerivad sotsiaalmeedias toimuvale. Samuti võimaldab Musta Luige platvorm koolitusi hiljem analüüsida ja selle põhjal edasisi plaane teha.
Autor: Tea Teesalu, Meta Advisory