INTERVJUU | Kuldmuna digižürii juht Jaan Naaber: võimalik, et parimat tööd pole ma veel näinudki
Kuldmuna tänavuse digižürii pani kokku Tartus tegutseva agentuuri Neway juht Jaan Naaber. Uurisime lähemalt, millises seisus on hetkel Eesti digimaailm ning keda ta ootab loovkonkursile osalema.
Jaan, kui kaugel oleme maailmast, et loovkonkurssidel peaks kõiki töid hindama just digižürii?
Usun, et sinnani on veel palju minna. Digi on selgelt väga oluline, aga füüsiline maailm on siiski see päris, mida digi mugavamaks, lihtsamaks ja terviklikumaks muudab. Digi täiustab ja mitmekesistab.
Mis sind digivaldkonna juures kõige enam köidab?
Kiire areng, uued võimalused, kohanemine ja pidev muutuste keskel töötamine.
Kas üldse üle ei viska, et kõik on pidevas muutumises?
Oh ei. Muutuste juhtimine, uute lahenduste väljatöötamine ja elluviimine ongi meie töö võlu.
Sinu loodud agentuur asub Tartus, mis on Eestis ikka harukordne nähtus. Samas käid tihti Tallinnas. Milline see meie turunduselu tervis paistab, kui vaatad asjale sealt lõunast, kõige paremate mõtete linnast?
Tartus on maailma parim elu- ja töökeskkond. Siin on olemas kõik võimalused ja veel enamgi, et ka kõige suuremad ambitsioonid realiseerida. Tartu keskkond ja inimesed selles on ise harukordsed ja selles peitub ka põhjus, miks me Tartus asume.
Vaade lõunast ma usun on sama, mis mujaltki. Järjest rohkem on julgust seada kõrgemaid sihte, planeerida pikemalt ja luua jätkusuutlikke lahendusi. Loovust seejuures kaotamata.
Mida põnevat on Eesti digiturunduse skeenes viimasel ajal silma jäänud?
Koroona on seadnud uued lähtepunktid ja heas mõttes sundinud uusi võimalusi otsima. Viimasel aastal on tulnud väga palju põnevaid lahendusi. Terviklikkus ja koostöö on vast head märksõnad, kuidas viimast aega lühidalt iseloomustada.
Ma konkreetseid töid, mis mulle silma jäänud on, veel esile ei tooks, pigem kutsun üles kõiki Kuldmunale oma töid saatma. Eestis on tehtud väga-väga palju digilahendusi ja digiturunduse projekte – rakendused, veebid, kampaaniad jne. Täitsa võimalik, et kõige parem töö on hoopis kuskil peidus, selline, mida ma pole veel näinudki. Jätame kõige silmapaistvama töö valimise žürii ülesandeks.
Kas käime siin Eestis ikka maailmaga kaasas? Või oleme üldse nii kõva digiriik, et lähme maailmal eest ära?
Me oleme väga eesrindlikud, julged ja enesekindlad. Väikse riigina teisiti ei saagi. Digiriigina toimime ju hästi, aga samal ajal nõuame endalt veel rohkem. Eestlaseks olemise võlu.
Milliseid töid ootad osalema? Kas kõik, kes on teinud mõne mobiiliäpi või kodulehekülje, võiks mõelda osalemisele?
Kutsun üles osalema kõiki, kes on viimase aastaga midagi põnevat digivaldkonnas teinud! Kuldmuna on ennekõike loovuskonkurss, ent digitööde lahutamatud komponendid on ka tehniline teostus, funktsionaalsus, terviklikkus ja mugavus. Kui võtta näiteks UI/UX teekond, siis seal mängib loovuse kõrval vast olulisematki rolli lahenduse lihtsus, mugavus ja arusaadavus. Kõik peab olema kenasti kokku põimitud ning nii koorubki välja tööde võlu.
Olgu selleks mõni mobiilirakendus, kodulehekülg või näituse digilahendus, kõik peavad olema terviklikud.
Kui olen näiteks loonud ühe mobiilimängu, siis peaksin samuti osalema?
Absoluutselt. Tõsi, ma ei tea, kui palju meil üldse mobiilimänge Eestis luuakse.
Äkki saad teada!
See oleks tore!
Muide, miks on su meelest vaja Kuldmuna moodi konkursse?
Kuldmuna on konkurss, mis toob kokku kõik kõige paremad tööd. See on ühtviisi hariv ja silmiavav, lisaks annab juurde vajaliku võrdlus- ja võistlusmomendi. Hea on end teistega võrrelda. Valdkonna üleselt tekitab Kuldmuna alati palju arutelusid ning osalejad saavad kasulikku tagasisidet. Muidugi jääb siia alati sisse teatav subjektiivsus, kuid seda ei saa ega tohigi välja võtta.
Kui sa ei esita oma tööd Kuldmunale, siis jätad end välja teatud osast Eesti digivaldkonna ajaloost. Üks asi on võitmine, aga ainuüksi osalemine tähendab seda, et jätad endast märgi maha. Niimoodi annad kogu valdkonna arengule hoogu juurde.
Sa oled Kuldmuna ja Turundajate Liiduga olnud seotud lähedalt ja väga lähedalt. Küll aga panid esimest korda kokku žüriid. Millest lähtusid, kui seda tööd alustasid? Tundub, et digižürii peab oskama hinnata umbes kõike!
Digikategooria on tõesti päris lai ja sellest lähtuvalt võtsin ka ülesandeks võimalikult mitmekülgse ekspertteadmise koondamise. Žürisse kuuluvad nii Eesti kui rahvusvaheliste edulugude turundus- ja kommunikatsioonijuhid, sotsiaalmeedia eksperdid, auhinnatud disainerid jne. Kõik liikmed on laia silmaringi ja suure kogemusega oma valdkonna tipptegijad.
Sa oled korduvalt proovinud ka osalemist ja munade võitmist. Räägi, kuidas võita Kuldmuna ehk mis valemiga pugeda žürii südamesse?
(Muigab) Mitte ainult proovinud, vaid oleme olnud viimastel aastatel päris tublid.
Terviklikkus. Tipptasemel töö, väga hea ja arusaadav esitlus. Digis on erinevaid nüansse palju – visuaalsest ilust, loovusest, tehnilisest lahendusest kuni kasutajakogemuseni. Iga konkursi lahutamatu osa on tööde tasemel vormistamine ja kirjeldamine. Žürii peab mõistma töö sisu ja mõistma selle erilisust. Töö esitaja ülesanne on seda selgitada. Tuleb panna žürii liikmed tööga kaasa mõtlema ja endasse haarama.
Lõppküsimus: kas miskit on veel hingel?
Eesti digi-, disaini- ja reklaamivaldkond arenevad sihikindlalt. Eestis loodud brändid löövad laineid üle maailma. Oleme sektorina üha julgemad Eestist kaugemale vaatama ja selle nimel ka tegutsema. Näiteks Neway töödest on umbes 40% rahvusvahelised. Kindlasti annab edu Kuldmuna konkursil enesekindlust juurde, et veel julgemalt unistada ja tegutseda.
Digižürii – juhib Jaan Naaber (Neway)
Marelle Ellen – CMO, Promoty
Reesi Kallas – LHV Noortepanga turundusjuht, LHV
Marek Unt – CMO, Grünfin (varem Bolt, Wise)
Liis Todesk – Designer, Fraktal
Liia Palipea – Global Head of Marketing, Bolt Food
Stefan Hiienurm – UI/UX designer
Matthias Vutt – CMO, Astri Grupp
Digižürii hindab digikampaaniaid ja -disaine.
Kaarel Täll, TULI
Toimetas: Kärt Tomp, TULI
Loe rohkem: www.kuldmuna.ee