22.07.2022

INTERVJUU | Investor Kristi Saare näeb oma mõju: inimesed teevad elumuutvaid otsuseid

Kuidas turundada investeerimist? Kuidas teha seda vastutustundlikult ja mõjusalt? Kristi Saare jälgijana sain võimaluse rääkida temaga kõigest sellest, mida ta teeb selle nimel, et oleksime rikkamad. Muuhulgas selgitab Kristi avameelselt, millist rolli mängib tema eduloos Instagram, kuhu on kogunenud juba üle 24 000 investeerimishuvilise ja millist tööd ta sealse kogukonna nimel teeb.

Foto: Siiri Kumari

Milline on Kristi Saare nii-öelda liftikõne? 

Ütleksin, et ma töötan selle nimel, et kõik saaksid rikkaks. Ja see on päriselt võimalik!

Iga päev töötadki selle nimel?

Just. Kõik mu projektid ja ettevõtted on sellega seotud.

Millal sai sinu tegemiste juures oluliseks turundus?

Kohe alguses. Tegutsen finantsvaldkonnas, mis on ülimalt usaldusel põhinev. Kui müüd lihtsamat teenust või toodet, siis inimene ostab näiteks šokolaadi ja isegi kui see talle ei maitse, poleks see suur kaotus. Finantsvaldkonnas räägime suurtest summadest ja olulistest elumuutvatest otsustest. See tähendab – kui tahan, et inimene mind kuulaks ja oleks avatud mu mõtteid vastu võtma, siis peab ta mind väga palju usaldama. 

Usalduse ehitamine on nagu turunduse baas: vaja on piisavalt kontakte, tuleb luua persoonibränd. Inimene peaks sind nägema erinevates formaatides, mis valideerivad seda, et sa päriselt tead, millest räägid. Ja sind võib usaldada! Internetis võivad ju kõik inimesed tegelikult rääkida kõigest. 

Lisaks karjäärile finantsvaldkonnas otsustasid mingil hetkel, et soovid olla see nägu, mida inimesed seostavad investeerimisega. Karjäär on olnud pikk, aga millal pöördus see isikubrändi loomiseks?

Ma ise ilmselt alguses kohe ei tuvastanud ega tajunud, kui palju mind nähakse eeskujuna. Enda meelest ei teinud ma midagi väga erilist. Noor naine, õpetaja, investeerib – normaalne ju. Kõik võiksid ju investeerida.

Tuleb välja, et see arvamus polnud kuigi levinud. Tuldi minu juurde ja küsiti: „Vau, väikese sissetulekuga õpetaja võib investeerida? Vau, naine investeerib?“ Kuskilt sealt käis ka minul mingi klikk, kui nägin, et mu lugu inspireerib teisi inimesi. Püüdsin seda olukorda enda jaoks hästi tööle panna.

Ehk siis tagasiside oli oluline.

Kui hakkasin umbes kaheksa aastat tagasi blogi kirjutama, siis alguses oli see ühelt poolt oma kogemuste jagamine, teisalt tekkis ka võimalus saada teistelt tagasisidet oma mõtetele. Inimesed kommenteerisid, mis nende meelest toimis ja mis mitte. 

Mul oli lihtne asjadest rääkida, sest mu alguspunkt oli see, et mul polnud raha. Mul polnud millegi üle piinlikkust ega häbi tunda. Olin õpetaja, kes hakkas pihta väikeste summadega. Ma ei tundnud mingit suurt stressi, kui rääkisin teiste inimestega rahast.

Sealt see välja kasvas. Nägin turul nišši, mis oli tühi. Kui mina hakkasin kirjutama, siis tegi seda veel avalikult äkki kolm inimest. Polnud suuri Facebooki gruppe ega midagi. Asutasime need alles hiljem. Võimalik, et seda on praegu juba raske ette kujutada, sest igal pool räägitakse investeerimisest, aga siis lihtsalt ei olnud see teema üleval. 

Nüüd on aasta 2022 ja Enefiti aktsiate müügikampaania võitis näiteks suhtekorralduses Kuldmuna. Kui räägime investeerimise populariseerimisest, siis kas Eestis tehakse seda sinu arvates hästi? Nüüd on kolme blogi asemel umbes 300. Kas näed teie tegevusel ka reaalset mõju?

Muidugi näeme mõju. See mõju on reaalselt mõõdetav – näeme seda inimeste arvult, kes teevad tehinguid. Samas tuleb aru saada, et siin on palju erinevaid turuosasid. Pankadel ja IPOsid tegevatel ettevõtetel on selge müügiagenda. Vabatahtlikud jagavad lihtsalt oma kogemusi. Ja siis on sellised minulaadsed, kes kirjutavad raamatuid ja teevad koolitusi. 

Mina olen end turul positsioneerinud võimalikult neutraalselt. Teen partneritega koostööd, aga nad peavad selleks enne mingi lati ületama. Tegemist pole kunagi koostööga, et ma soovitan just seda kindlat asja. See on mind siin turul ka valideerinud. 

Kui lähed IPO korraldajalt küsima, kas see on hea asi, siis ta ei saagi muud öelda, kui et see on hea asi. Pank räägib investeerimiskoolitustel enda toodetest. Isegi, kui tema toode on väga hea, siis ta ei räägi konkurentide sarnastest pakkumistest. Seega minu nišš on kindlalt seal, et ma ei seo end suurte kasumile orienteeritud organisatsioonidena. Seeläbi saan olla vaba.

Kas sulle tehakse palju pakkumisi, et oma fookust kitsendada?

Ikka tehakse. Finantsmaailmas on väga palju raha ja ikka pakutakse, et „promo meid, maksame sulle vahendustasu”. Neid pakkumisi tuleb palju ja ma ei võta neid teadlikult vastu.

foto 38
Foto: Siiri Kumari

Nüüd on investeerijate hulk kõvasti kasvanud. Kas hirm ei tule peale, et mõned ajavad näpuga järge ja teevad kõike Kristi Saare nõuannete järgi?

Hirmu pole, aga see on lihtsalt väga normaalne sotsiaalne vastutustunne. On ka inimesi, kellel see vastutustunne puudub. Ma ei tee Instagramis ühtegi postitust, mille sisu oleks, et osta seda aktsiat! Soovituslikult suruvalt käsitlen baasteemasid: mine küsi oma kodulaenu intressi alla, mine küsi palka juurde, loo omale meelerahufond. Need on asjad, mille puhul ei saa midagi väga valesti teha. 

Kohe, kui küsimus on keerulisel teemal, siis ma sõnastan seda ka nii. Räägin, et see on edasijõudnutele; inimestele, kes on varem asjaga kokku puutunud. Tean, et mul on mõju olemas. Kui ütlesin, et küsige oma kodulaenu intressi alla, siis sain ühest pangast signaali, et miks ma neile tööd juurde tekitan. Seetõttu olen väga ettevaatlik, mida ütlen. 

Kes on sinu sihtgrupp ja kuidas te üksteist leidsite?

Minu sihtgruppi kuuluvad algusest peale väga tugevalt naised. Mind väga häiris alustades, et kui käisin investeerimisüritusel, siis igal pool olid suures ülekaalus mehed. Ka statistiliselt ei ole naisi piisavalt palju rikaste edetabelites ega investorite topis. Ma ei usu seda arvamust, et naised lihtsalt ei taha olla rikkad. 

Lisaks on vanusegrupil 25-35 lihtne minuga suhestuda. Selles vanuses on mingi iseseisvuse klõps ära käinud ja rahaasjad muutuvad tähtsamaks. Edasi on nende sihtrühmade segmenteerimine juba täpsem: alustajad, kes tulevad alles ülikoolist või mitme lapsega pereemad, kes on abielus. 

Rahatarkus on nii lai teema, et katan ikkagi kõike. Aga kõige lihtsam on minuga rääkida inimestel, kes on mulle sarnased. Neile on minu elu arusaadavam. Ka statistika näitab selgelt eelmainitud vanust ja soolist trendi. 

Kas mõtled igapäevaselt, mida see sihtgrupp sinult ootab?

Igapäevaselt mitte, aga mingite teemade puhul tean, et need on sellele sihtgrupile relevantsed ja neist asjadest tuleb rääkida. Kohati nad isegi ei tea, et see teema on relevantne, näiteks varasuhete teema, millest olen aastaid rääkinud. Nüüd lõpuks hakkab see kohale jõudma. Tore, et ka ajakirjanikud käivad mingite teemade puhul spikerdamas. 

Mulle tuleb ka piisavalt palju küsimusi, millest saab järeldada, millised on tähtsad trendid ja teemad. Mõne asjaga on nii, et tuleb lihtsalt oodata. Kümme aastat tagasi poleks ma saanud teha investeerimisstrateegia koolitust, sest inimeste teadmiste baas polnud selle jaoks piisav. Kui tekib rohkem algajaid, siis mingil hetkel on ka rohkem edasijõudnuid.

Räägi, milliseid turunduskanaleid sa kasutad ja kuidas nendeni jõudsid. Ja millised kanalid ei ole toiminud?

Alustasin nii ammu, et siis oli põhikanal Facebook. Page’id seal ei toimi, aga grupid töötavad. Naisinvestorite Klubi grupis on 25 000 naist ja see on võimas. Aeg, mis kulus selle grupi käimalükkamiseks, on praegu väga ära tasunud. Kogukond on tugev.

Instagram on minu jaoks uus asi. Facebookis puudub mehhanism, kuidas teha kiiret üks-ühele suhtlust. Veebilehel on mul pikad blogipostitused, aga kui inimesel on üks kiire küsimus, siis selleks pole Instagramist paremat varianti. Seal saab olla persoonipõhiselt kontaktne viisil, et see oleks ka hallatav. Ma ju ei taha, et inimesed kirjutaks mulle küsimusi meilile, eriti teades, et küsimused korduvad. Seega mulle sobib, kui saan küsimust ja vastust näidata mingile hulgale inimestest, et igaüks ei peaks sama küsimust individuaalselt küsima. 

TikToki ma ei kasuta, sest praegu vaatan ikkagi oma sihtgruppi. Eks pean ka noored ühel hetkel rohkem fookusesse võtma, sest mida nooremana sa alustad, seda vähem on pärast halbu rahaotsuseid, mida kahetseda.

Minu erinevate kanalite reach läheneb kuni 100 000 inimeseni, aga see on jätkuvalt alla 20 protsendi tööealiste inimeste turust. Kasvuruumi on veel palju. 

Millistel hetkedel sa tajud, et oled Instagrami mõjuisik? Kuidas end selles rollis tunned?

Tajun seda mitmeti. Instagramis on see lihtne, sest inimesed päriselt kirjutavad mulle postkasti, kui nad on käinud minu soovitusel testamenti tegemas või on oma kooselu registreerinud, laenuintressi alla saanud või palgavestlusel edukad olnud. 

Sõbrad on küsinud, millal ma aru sain, et olen kuulus. Ma pole ju tegelikult kuulus. Aga kui lehes tulevad artiklid, kus keegi viitab minu arvamusele, siis järelikult eeldatakse, et inimene, kes loeb seda artiklit, teab, kes ma olen. Seega tunnen vahel kummalistel hetkedel, et olen ikkagi mõjuga isik. 

Kas igapäevaelus tuleb seetõttu ette ka veidraid olukordasid?

Mõni ütleb tänaval tere. Vahel tullakse juurde ja räägitakse pensionist, kodulaenust või palga küsimisest.

See ei tekita ebamugavust?

Suhtlus on olnud mõistlik ja viisakas.

Mitu tundi nädalas sul kulub Instagrami turundustegevustele?

Mu telefon õnneks jälgib seda, saan järgi vaadata. 

(väike paus)

Eile vastasin inimeste küsimustele ning veetsin kokku viis ja pool tundi Instagramis. Eile avasin Instagrami 40 korda. Eelmisel nädalal veetsin Instagramis kokku 24 tundi. 

Mitu tundi nädalas sa töötad?

Mõnel nädalal teen 40 tundi tööd. Oleneb, kas seal on ka Instagramis küsimustele vastamist.  Kui vastan seal küsimustele, siis hakkab kohe tulema postkasti kirju, kohe hakkab tulema müüki. Minu jaoks tähendab see, et kui vajutan nuppu, siis tuleb müük. Tekib küsimus, kas oled selleks valmis, sest siis pead kõikide nende inimeste ja üritustega tegelema. Instagram on kindlasti väga ajamahukas, osaliselt ka seetõttu, et kasutajamugavus pole kõige parem.

Kas Instagram on sinu koolituste müügi osas number üks müügikanal?

Jah.

Kas oled mõelnud ka alternatiivide peale, mis veel toimiksid?

Tean, mis toimib. Mul on meililist, mis toimib, kuigi see on hetkel mitteaktiivne. Lisaks Naisinvestorite Klubi Facebooki grupp. Aga Instagramis on see kõige selgemini jälgitav. Seal näeb kohe, kui tuleb müük. Paljudes muudes minu tegevustes on kasu ja müük pikaajalisemad ning pole nii selgesti jälgitavad. 

Kes on sinu enda eeskujud nendes turunduskanalites?

Finantsvallas ikka vaatan natukene, mida teevad maailma suured nimed. Aga näiteks USA turundus on nii agressiivne, et eestlased ei suuda sellega kaasa tulla ja ise ei tahaks sellist müüki teha ka. 

Mul pole palju vaja eeskujusid vaadata, sest minu sisu on väga tekstipõhine. Tegelikult on vähe inimesi, kelle puhul selline sisu toimiks. Instagram on muidu ju nii visuaalne kanal, aga ma kasutan seda täiesti ebasihipäraselt. 

foto 44
Foto: Siiri Kumari

Inimesed loevad su vastuseid, kui on huvitavad küsimused. Kui palju sind erutavad just eripärased küsimused? Kas natukene tunnetad mõne küsimuse puhul, et siin inimene peatub ja loeb?

Ikka. Viimati panin üles küsimuse kasti kinnisvara teemal – kolme tunniga tuli 400 küsimust. Pole reaalne kõigile vastata, tuleb optimeerida ja sorteerida. Mõnele küsimusele olen juba varem korduvalt vastanud, mõned on jälle väga ajakriitilised ja relevantsed. Mõne asja puhul aga nii, et on ebatõenäoline, et inimesel seda elu jooksul vaja läheb, aga on väga hea, kui ta teab, et selline asi on üldse olemas.

Ma olen end positsioneerinud nii, et ei varja poliitilisi vaateid ega maailmavaadet laiemalt. Kui on näiteks küsimus naiste ja investeerimise kohta, siis lihtsalt tunnen, et väga oluline on vastata. Vahel on oluline välja öelda, et see on täiesti okei, kui naisel on laps hoius või kasutatakse lapsehoidjat või koristamise teenust. Tean, et paljudel on vaja seda lugeda. Suhteteemadel võtan samamoodi sõna. 

Kui alustasin, siis arvasin, et räägin ainult rahaasjadest, aga nii ei saa – tuleb rääkida kogu elust, mis on rahaasjade ümber. 

Tundub, et sa oled väga motiveeritud inimene. Kas kogu selle töö juures on ka midagi demotiveerivat?

Kõik on üldiselt väga äge. Mulle tundub, et suudan inimesi ühendada ja tekitada usaldust. Demotiveeriv pool on ehk see, et mulle tuleb inimestelt ikkagi väga palju infot ja see pole alati tore info. Saan teada ka juhtumitest, kui kellelgi on vägivaldne mees ja naine tahaks kodust põgeneda. Pean natukene teadlikult piirama neid suhtekontakte, just enda vaimse tervise huvides. Kõikide inimeste probleemidesse ei saa sisse minna.

Küll aga on väga motiveeriv, et näen oma töö mõju – inimesed teevad elumuutvaid otsuseid! Kui ta nüüd alustab investeerimisega, siis on tema ülejäänud 70 eluaastat hoopis teistsugused – ja see on väga suur mõju. Väga keeruline on kuskilt mujalt saada nii head rahulolutunnet. 

Kas oled saavutanud eesmärgid, mida soovisid turunduse vallas saavutada?

Jah, tegelikult olen. Mul on olemas ka turundusplaan ja näen, et asjad liiguvad. Ma pole küll hingelt turundaja, pigem õpin töö käigus. Vahel loen turundusraamatuid ja küsin ka nõu, aga kuna teen nii spetsiifilist asja, siis on tegelikult raske nõu saada. Turundajad on orienteeritud müügile, aga minu jaoks on müügiprotsess väga pikk. Hulk inimesi avastavad minu konto, aga saavad kliendiks näiteks kolme aasta pärast. See on normaalne, sest mul on vaja, et ta ostuhetkel teaks täpselt, mida ta teeb. 

Mingis mõttes on target’eid keeruline panna. Potentsiaalne turg on kõik Eesti inimesed, aga kui paljut ma sealt suudan tegelikult katta? Seega on mu eesmärgid natukene liikuvad. Turg kasvab jooksvalt ja seda mõjutab info liikumine. Mõned inimesed ei saa veel olla mu kliendid, aga tulevikus saavad. Jälgin, kuidas turg liigub ja siis selgub, mida mina saan turu jaoks teha. 

Palkasid endale just assistendid ja rääkisid värbamisest väga avameelselt ja avalikult. Nüüd on nad pardal. Mille jaoks polnud sul varem aega ning mida loodad nende abil nüüd rohkem teha?

Mul on ideid väga palju, tahan teha 700 asja. Assistentidest on suur abi. Näiteks Instagramist ei saa vastuseid kuidagi eksportida, vaid on vaja, et keegi trükiks kõik vastused tekstiks. Enne tegin seda mina, aga ma ei peaks seda tegema. 

Taustal jookseb palju infot, millest võivad välja kujuneda koolitused või blogipostitused. Olen sisuäris ja ilmselt on raske väljaspool olles ette kujutada, kui palju on seda sisu tegelikult. Ka assistendid aeg-ajalt imestavad, kui palju mahtu tuleb läbi töötada, et sellest saaks näiteks üks Instagrami story või postitus või koolitus. 

Tahad teha 700 asja. Kus hakkame sind nüüd rohkem kuulma või nägema? 

Suvel lindistan nullist ühe podcast’i. Lisaks pean hakkama tegema videosisu. Tegelikult on osa videosisu juba mingil kujul olemas, kuid see pole lõpetatud. 

Uusi tooteid ja turge tuleb tekitada. Näiteks keegi ei tegele sellega, mis saab siis, kui inimene on 18-aastane ja lõpetab keskkooli. Tuleb tegeleda ka inimestega, kes hakkavad minema pensionile. Need teemad on pooleli ja vajavad lõpetamist. 

Kas hakkad tegema ka oma kogukonnaüritusi? Sulle esitatakse nii palju põnevaid küsimusi ja mul näiteks tekib tunne, et tahaksin nende inimestega tutvuda.

Olen mõelnud nii-öelda fänniüritustele, aga vahepeal oli kaks aastat koroonat. Arvan, et midagi sellist tuleb küll. 

Kas kahest assistendist praegu piisab? Mis saab siis, kui su publik kolmekordistub?

Kaks assistenti on pidevalt tööl, kaks inimest teevad ka tunnipõhiselt asju juurde. Naisinvestorite Klubil on abiks 20 poolvabatahtlikku abilist. Kirjastuse kaudu on mul üle kümne koostööpartneri. Ehk siis inimesi, kellele asju vajadusel delegeerida, on piisavalt palju. Kui töömaht saab täis, siis tuleb uus värbamiste ring. Arvan, et suudaksin müügi kolmekordistamise nüüd juba ära kanda. 

Kas on veel midagi, mida tahaksid turundusinimestele öelda?

Turunduse teema on läinud väga keerukaks, sest nii palju on asju, mida jälgida. Võiks olla teenuseid, mis aitaksid minusuguseid väikeettevõtjaid.

Kas vajaksid meeskonda turundusjuhti?

Kui tiim veel kasvaks, siis ilmselt küll. 

Kas Kristi Saare merch ka tuleb?

Tuleb! Särk „Indeksid on seksikad”.

Autor: Anniken Haldna, TULI

Toimetas: Kaarel Täll, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt