INTERVJUU | Loomaaia CVI loonud disainiagentuur Polaar: disain on ühe konkreetse hetke võimaluste parim tulemus
2021. aastal korraldas Disainikeskus konkursi Tallinna Loomaaia uue identiteedi leidmiseks. Konkursi võitis agentuur Polaar. Kadri-Maria Mitt, üks CVI loojatest, avas meile konkursi tagamaid: kes või mis neid motiveeris ja kuidas valiti uus logo. Sealhulgas rääkisime, kuidas Polaaril viimastel aastatel läinud on ja milline on ettevõtte saamislugu.
Ma kohe alustaks Polaari nimest. Kust tekkis idee panna agentuurile nimeks Polaar Studio?
Otsisime nime, mis oleks eestipärane ja põhjamaine, aga ka rahvusvahelisel tasandil arusaadav. Kaks a-d lisab iseloomu ja kõla on ilus. Tegelikult tahtsime esialgu panna lihtsalt ettevõtte nimeks Polaar OÜ, aga sel hetkel ei olnud see lubatud – seepärast lisasime juurde Studio ja ettevõtte nimeks saigi Polaar Studio. Küll aga on Studio pigem nime “tehniline” osa koos OÜ-ga, agentuurina oleme ikkagi lihtsalt Polaar.
Kuidas teil viimastel aastatel läinud on? Kas koroona ajal tegite igapäevatöös muudatusi?
Kui esialgu oli tunne, et kodus pole võimalik tööd teha, siis pandeemia muutis seda arusaama täielikult. Vanasti oli töölainele saamiseks kindlasti vaja kuskile minna, aga aja jooksul ja olude sunnil on ümberlülitumisvõime tohutult paranenud. Seda ka “töörattalt” mahatulemise osas. Ja selle “kuskile minemise” vajaduse saab lihtsalt jalutuskäigu või jooksmisega rahuldatud.
Oleme üritanud töötada ka koostöötamiskeskustes, aga seal on loomulikult privaatsust vähem ja sagimist rohkem. Teatavad tööetapid – nagu näiteks kontseptsiooni väljatöötamine –nõuavad vähemalt minu puhul keskendumiseks täielikku vaikust.
Olen kunagi kuulnud suure agentuuri klienti rääkimas, kuidas ta mõistab, et ettevõttel on oma uhke kontoriga seoses suured kulud ja see kajastub ka arvel – see mõte kummitab mind aeg-ajalt. Mina kliendina tahaks maksta eelkõige talendi ja töö sisu, mitte jooksvate kulude eest. Muidugi ei ole see praktikas nii must-valge, aga sellegipoolest leian, et meie valdkonnas väga edev kontoripind ei oleks kuidagi õigustatud. Tõsi, töökeskkond peab siiski mõnus olema, kuna seal ju veedetakse suurem osa oma igapäevast.
Kadri, kui esialgu oli plaan tööst lapse kasvatamisel mõneks ajaks kõrvale hiilida, siis tundub, et päris nii pole läinud. Oled ju ka täna erinevate projektidega seotud. Kuidas kõike jaksad?
Tead, see täiesti sõltub kliendist. Kui vähegi on illustratsiooniga seotud projektid ning elu võimaldab, siis võtan hea meelega need tööd vastu.
Aga kuidas ma jaksan kõike… Aus vastus on, et ei jaksagi alati. Kuigi vastab ka tõele, et kes teeb, see jõuab – olen töötegemises ja ajaplaneerimises muutunud kordi efektiivsemaks, kui olin enne laste sündi, kuid väga oluline roll on siin ka sellel, et oleme mehega mõlemad praktiliselt täiskohaga kodused.
Inimene on sitke ja toimetulev olend. Seega kuidagi ikka hakkad leidma viise, kuidas edasi tegutseda. Minu jaoks on lapsed väga olulised ja ma olen hea meelega nendega kodus. Samas kui on mingid väikesed asjad, mis teevad endale rõõmu, siis see teeb ka minust toredama inimese. Näiteks kui ma hoian kõigest ümbritsevast eemale ja keskendun ainuüksi ühele, siis see ei ole pikemas perspektiivis tervislik.
Tallinna Loomaaia uus nägu on Polaari loodud. Loovidee üks lähtepunkt oli “lasteraamat, mis meeldib ka täiskasvanutele”. Kes või mis agentuuri inspireeris?
Ma ise fännan väga palju lasteraamatuid. Ostan neid juba ainuüksi illustratsioonide pärast. Konkursitöö ei ole ideaalne tööformaat – tahaks ju algusest peale kliendiga arutleda, läbi rääkida ja näha, mis on kliendi soovid. Minu jaoks on lasteraamatud hingelähedased ning üks mõte viis teisele lähemale, nii jõudsimegi üheni nendest lähtepunktidest.
Kui rääkida näiteks logost, siis seda valides oli meil laua taga ikka palju inimesi. Arutlesime-katsetasime, kas ja kui palju peaks logo jääma endiseks; kas see peaks üldse sisaldama mingit loomakujutist ning kui peaks, siis milline oleks antud kontekstis õigustatud valik, nii Eesti kui ka üldse Tallinna Loomaaia puhul. Kuna Tallinna Loomaaia esimene asukas oli just ilves, kes on piisavalt iseloomulik ka Eesti puhul laiemalt, siis jäime tema juurde.
Oma tegevuses mõtlesime ka seda, kas on oluline läbi suruda, mida meie kui agentuur peame õigeks või tulla keskel koos teiste inimestega, kes laua taga istusid, kokku. Seepärast oli logo valmimisse kaasatud ka palju erineva taustaga inimesi. Mõtlesime, et logo võiks olla miski, mis kõnetab lapsi ja ei ole ainult väljapeetud, vaid märk, mis on võimalikult äratuntav.
Kuidas uus visioon täiskasvanutele sümpatiseerib?
Lapsed on suurem osa sihtrühmast, seega oli oluline, et see oleks relevantne neile, aga võtmekohaks oli visuaalne keel, mis samal ajal kõnetaks ka täiskasvanuid ehk ei mõjuks nagu mõni lastele suunatud teemapark. Püüdsime seda edasi anda teatava abstraktsuse ja stiliseeritusega.
Milline on olnud tagasiside uuele identiteedile?
Tagasiside on olnud positiivne ja egas ka ise muretsenud ei ole, sest lõpuks olime nii meie kui ka klient tööga rahul. Praegu kasutab Tallinna Loomaaed meie loodud CVI-d erinevate kupongide, brošüüride vm jaoks. See näitab, et saime ikka hea asjaga hakkama. CVI loomine hõlmas palju detaile ja kokkuvõttes oleme tulemusega rahul.
Tallinna loomaaed on suur ja mainekas asutus ning selle visuaali tegemine on suur vastutus. Kuidas te selle najal vastu pidasite?
Meid motiveeris maksimaalselt Tallinna Loomaaia konkurss. See on nii ainulaadne – meil on Eestis ainult üks loomaaed. Teema on tore ja tõesti kõnetas meid. Andsime oma parima, et sünniks midagi toredat ja ehedat.
Aga kas liiga tihti oma silme ees tehtud tööd nähes tekib ka tunne, et vot seda teeks teisiti?
Pigem ei teki. Enam mitte. Kunagi küll, aga see on selline asi, millega peab harjuma. Kui parandus- või täiendussoov ei tule just kliendilt või mingite muutunud olude tõttu, siis selle otsa, et endal oli esialgu võib-olla teistsugune nägemus tulemusest, pole küll mõtet istuma jääda – sellega kurnad ainult iseennast ja kedagi teist see nagunii ei huvita. Disainitööd on konkreetselt ajastatud, tingimuslikud ning piirangutega. Kui oled vähegi aus inimene, siis on disain ühe kindla perioodi võimaluste parim tulemus.
- Tutvu Tallinna Loomaaia uue identiteediga: www.polaar.tv/tallinnzoo.
Autor: Kärt Tomp, TULI