11.01.2023

Hommikuseminar ootab! Turundussemiootik Sven Anderson töötab välja tööriista, mis aitab kõiki turundajaid

Mis imeloom on turundussemiootika ja kuidas see kõik sind, hea lugeja, aidata võiks? Täpsemalt saab sellest teada TULI hommikuseminaril, mis toimub 26. jaanuaril. Aga proovime juba praegu veidi saladusloori kergitada.

Tartu ülikooli doktorandi Sven Andersoni meelisalaks on turundussemiootika. Foto: Anni Ulm

Kõik inimesed, taimed ja putukad tegelevad semiootikaga, sest nad on elus,” räägib seminari esineja, Tartu ülikooli doktorant, Sven Anderson. “Kui keegi ei tõlgendaks või ei saaks aru, mida keegi teeb, ei oleks elu. Isegi kui turundajad ei tea, mis semiootika on, siis alateadvuses ja intuitiivselt tegelevad nad alati semiootikaga. 

Küsimus on selles, kui teadlikult nad panevad tähele, et kuskil on mingid mustrid ja et neid tähendusprotsesse saab teadlikult enda ja tarbija jaoks soovitud suunas suunata Juhtimisteaduses öeldakse, et juhime iseennast ja siis suudame olla teiste jaoks liider. Turunduses samamoodi – mõtestame kõigepealt enda tähenduse ja alles seejärel saame selle mõtestada kliendi jaoks.”

Teadupoolest uurib semiootika märke ja tähendusi. Turundussemootika huviobjektiks on seega turunduses tekkivad märgid ja tähendused. Näiteks, mis on ettevõtte logo, reklaami või kampaania tähendus omaniku, kliendi või hoopiski mõne kolmanda osapoole jaoks. 

“Turundussemiootika võimaldab kujundada inimeste või ühiskonna arusaama mingist reklaamist või brändist mingis kindlas suunas,” räägib ta. “Semiootika meetodid võimaldavad suunata kampaania või mõne muu reklaamimaterjali tähendust kliendile sellisel viisil nagu ettevõte soovib. Kui teised teadusharud vastavad küsimusele “kuidas?”, siis semiootika küsib “miks?”. Näiteks, miks on brändis kasutatud kollast või rohelist värvi.”

Kuidas mõõta turunduse tähendust

Sveni ülikoolitee algas filosoofiaga, kõrvalerialaks sotsiaalpedagoogika. Teda hakkas huvitama, kas tal oleks võimalik filosoofiat rakenduslikult kasutada, nii et ta ei jääks peale ülikooli “leiva, raha ja koduta.” Nii jõudis ta ülikooli ideelabori abiga turundussemiootikani.

“Mind hakkas huvitama, kas tähendust on võimalik mõõta ja mudeldada,” räägib ta. “Kui on, siis see aitaks kõiki inimesi, kes turundusega tegelevad. Doktorantuuris uuringi, kuidas brändiidentiteedi lugu mõõta, mida bränd ja brändiidentiteet tähendab? Minu doktoritöö lõpuks peaks valmima tööriist – võib-olla alguses vaid teoreetilisel tasandil –, mis aitab brändiidentiteedi põhjal prognoosida tervikbrändi, brändi arusaama ning väärtuseid. Tähenduse mõõtmine ja mudeldamine on turundajale oluline, sest annab võimaluse väga täpselt suunata kommunikatsiooni sihtgrupi suhtes. Tähenduse mõõtmine annab eelnevalt võimaluse reklaamikampaania tähendust sihtgrupi või sihtgruppide suhtes testida.”

Turundussemiootika kulub eriti marjaks ära ka siis, kui on plaanis tormata välisturgudele, sest seal on reklaam suuresti kultuuridevahelise kommunikatsiooni küsimus. See aitab turunduses teha paremini kaugtööd erinevate kultuuride vahel ja ennetada seeläbi erinevaid kultuurilisi möödarääkimisi.

“Semiootiline küsimus on näiteks, kuidas erinevad kultuurid saavad ühest ja samast logost või reklaamist aru ja kuidas leida erinevate kultuuride universaalset ühispunkti,” mõtiskleb Sven. “Mõnikord on vaja elemente maha võtta või hoopis juurde panna. Kohandama peab, aga kohandamine ei pea alati nii suur olema. Igatahes, sa pead teadma, mis on kultuurides ühine ja erinev. Semiootika suudab tähenduse kontekstis neid vastuseid anda.”

Sveni õppetöö käigus sündinud loengud on kõigile huvilistele kuulamiseks ning aitavad esmapilgul keerulisena tunduvast asjast paremini sotti saada. 

Seminaril keskendub Sven sellele, mis on turundussemiootika ning annab ka praktilisi näpunäiteid, kuidas seda turunduses rakendada. Seminar keskendub neljale mõistele: mis on märk, mudel, lugu ja kultuur. 

“Ma ei anna üht mõistet, mis võluväeliselt kõik lahendaks, vaid näitan sisuliselt, kuidas mõnda turundus- või brändiküsimust lahendada. Näitan nii, et sellest oleks päriselt kasu. Annan tõsiselt hea väärtuspakkumisega tööriistakasti.”

Pane end seminarile kirja

  • Mis? TULI hommikuseminar: turundussemiootika 
  • Kus? Workland, Pärnu mnt 12, Tallinn
  • Millal? 26. jaanuar, 9.30-11.30

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt