09.12.2020

Eesti koolilaste sotsiaalmeedia kasutuse uuring 2020

Milose tegevjuht Brit Mesipuu viis novembris läbi uuringu Eesti koolinoorte sotsiaalmeedia kasutusharjumuste kohta, kus osales 1641 noort. Uuring andis kinnitust, et kuigi sotsiaalmeedia platvormide reeglite järgi on nende kasutamine lubatud valdavalt alates 13. eluaastast, ei peeta sellest tavaliselt kinni. Suurim esindatus koolilaste seas oli viisikul Facebook + TikTok + Snapchat + YouTube + Instagram.

Eesti koolilaste lemmik-blogija Martti Hallik

Küsitluse lingi saatis Mesipuu haridusministeeriumi lehel õppeasutuste baasis olnud 403 kooli e-mailile. Vastuseid laekus kokku 1641 lapselt, kes käivad 5.-12. klassis. Enim vastajaid oli vanuses 13-14 aastat (33,5%). Vastajatest 59,8% olid tüdrukud, 40,2% poisid.

Lühidalt:

Uuring andis kinnitust, et kuigi sotsiaalmeedia platvormide reeglite järgi on nende kasutamine lubatud valdavalt alates 13. eluaastast, ei peeta sellest tavaliselt kinni. Enamus alla 13-aastastest vastajatest omasid vähemalt ühes sotsiaalmeedia kanalis oma kontot.

Peamine vahend kõikides vanuserühmades oli interneti kasutamiseks telefon.

Milliseid sotsiaalmeedia kontosid omad?

Vastajatest 1,5% ehk 25 last ütles, et nemad ei oma ühtegi kanalit. 2018. aastal oli selliste laste osakaal suurem – 3,6%.

Suurim esindatus oli viisikul Facebook + TikTok + Snapchat + YouTube + Instagram. Sedasi vastas 716 last. Silma jäi see, et lisaks TikTok tõusule oli märgata ka Twitteri ja Redditi tõusu.

milos1

Kui peaksid valima vaid ühe kanali

Mesipuu soovis teada, et kui õpilased saaksid alles jätta vaid ühe kanali, siis mis see oleks. Nii nagu möödunudki korral, nii oli ka seekord esikohal YouTube ja teisel kohal Instagram.

milos2

Sotsiaalmeedia kasutuse sagedus

91,6% vastanutest ütles, et käib sotsiaalmeedias iga päev. 1-3 korda nädalas käib 4,9% lastest.

Instagrami, TikToki ja Facebooki kasutamise eesmärk

Mesipuu soovis teada ka tagamaid, miks üht või teist kanalit jälgitakse. Valida sai mitme vastusevariandi vahel. Neist valdavamaid vastuseid on näha alloleval pildil:

milos3

Blogi pidamine ja teiste blogijate jälgimine

3,8% vastajatest ütles, et peab ka ise blogi, eelmisel korral oli see 6,4%. See eest teiste tegemisi jälgis 55,2% ehk 937 vastajat. 47,9% ütles, et jälgib ise kellegi tegemisi.

Küsimuse “Keda sa jälgid?” vastustest sai populaarseimate edetabel järgmine:

milos4

Kas oled ostnud mõne toote või teenuse sotsiaalmeedias nähtud reklaami tõttu?

33,5% lastest vastas, et on seda tõepoolest teinud.

Kas oled ostnud mõne toote või teenuse kuna mõni tuntud blogija või isik on seda reklaaminud?

22,5% lastest vastas, et on ostnud mõne toote või teenuse, kui mõni tuntud isik on seda reklaaminud.

Milose tegevjuht Brit Mesipuu
Milose tegevjuht Brit Mesipuu

Allikas: Eesti koolilaste sotsiaalmeedia kasutuse uuring 2020

Brit Mesipuu viis sarnase uuringu läbi ka kaks sügist tagasi, mille tulemusi saab näha siit.

Toimetas: Silja Oja, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt