23.09.2022

E-kaubanduse Liidu juht Tõnu Väät seadusemuudatusest: kaupmehed kompavad ning otsivad võimalusi ja piire

E-poodide hinnastamise seadusest on möödas enam kui neli kuud. Uurisime E-kaubanduse Liidu juhilt Tõnu Väädilt, kuidas on siiani kaubitsejad tegutsenud ning kuidas ollakse valmis järgmisteks kampaaniateks.

Tõnu Väät. Foto: Tiit Tamme

Seadusemuudatus jõustus paar kuud tagasi. Kuidas see on vastu võetud? 

Eks alguses oli hirm suur. Oleme oma liikmetele teinud veebinari, jaganud selgitusi, sadu küsimusi vastustega, juhendeid jpm. Ma usun, et enamikel on põhimõtted selged.

Kuidas on muudatuse jälgimine e-poodidel siiani õnnestunud? 

Esimestel kuudel suur pilt väga ei muutunud. Mitmed suured ettevõtted reklaamisid end endiselt teles.

Kahjuks ei ole väljapoole paista ka TTJA (Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Amet – toim.) jõuline sekkumine. Tean, et nad monitoorivad ning on enamike rikkujatega nii suhelnud kui ka menetlusi algatanud. Ilmselt on probleemiks ka see, et just TTJA konkreetne tegevus ei paista väljapoole, mis tekitab paljudes nördimust.

Omajagu ole ka kompamist – kaupmehed otsivad võimalusi ja piire. Üldiselt seadus ütleb, et hinnaalandamisel tuleb välja tuua viimase 30 päeva soodsaim hind + soodustus tuleb võtta viimase 30 päeva madalaimast hinnast. Ehk puust ja punaseks: teed soodustuse 100 eurost -20% ehk müüd toodet 80 euroga. Nüüd järgneva 30 päeva jooksul uuesti tehes veelkord -20% tuleb alghinnaks võtta 80 eurot ehk -20% soodustuse juures 64 euroga. Palju eksitakse ka sellega, et tehakse sooduspakkumine “ainult kliendikaardi omanikele”. See ei ole tegelikult erand, vaid läheb samamoodi 30 päeva alla ja ei ole personaalne pakkumine. 

Personaalne pakkumine oleks kliendile näiteks meilile saates info sisuga, et täna sinule kui püsikliendile on soodustus -20%. Saab veel tuua välja, et ostes 2 toodet, saad 3 tasuta – see on samuti juba eristatav. Lisaks kindla summaga ära sidumine läheb erisuse alla. Näiteks: ostad 50 euro eest ja saad -20% soodustust. Eelmainitud viisid on võimalused, mida saab kaupmees kasutada seadusest n-ö möödaminnes.

Kas ja kuidas on uus seadusemuudatus klientide käitumist muutunud? Kas üldse on? 

Eriti mitte. Iseenesest on see tervitatav, kui näed toote juures, mis on antud asja viimase 30 päeva soodsaim hind. Kas ja kuidas see mõjub on iseasi – selle kohta veel infot ei ole, kas see on tarbijaid eemale peletanud või mitte. Pigem on kaupmehel keerulisem teha sooduskampaaniaid ja mõju võib tulla sellest.

Uus seadus ütleb, et hinnaalanduskampaaniates tuleb kuvada ka toote varasem hind ning varasemaks hinnaks on alandamisele eelnenud 30 päeva madalaim hind. Kas klientidel on tekkinud lisaküsimusi, kui nad näevad ühe toote juures mitut hinda? 

Mõned üksikud tarbijate küsimused on meieni jõudnud, kui on küsitud, et miks mulle nina alla hõõrutakse, et antud toode on varasemalt soodsam olnud.

Novembris on tulemas mitmeid kampaaniaid. Kuidas e-poed valmistuvad? 

Novembri alguses tuleb kõigepealt E-smaspäev. E-smaspäevast võtab osa ilmselt jälle pea 300 erinevat e-poodi ning viimastel kordadel on E-smaspäeva lehte külastanud 24 tunni jooksul üle 50 000 unikaalse inimese. Väga tore on vaadata maksevahendajate statistikat, kus E-smaspäeval hüppab e-ostlemise käive 2,5–3 korda suuremaks võrreldes tavapäevaga. . 

Ka must reede on kaupmeestele oodatud, küll aga on ta selline kaootiline ja piiritlematu. Kui E-smaspäev on Eesti e-kauplejate päev, kus pakkumised on koondatud www.e-smaspaev.ee lehele, siis musta reede puhul, mis algselt oli samuti reedene sooduspäev, on saanud kaootiline kampaania. Mõni kaupmees teeb musta reede pakkumisi kolm päeva, mõni viis päeva ja mõni kaks nädalat.Aga ka see kampaania toimib.

Kärt Tomp, TULI

Kõik uudised