05.05.2020

Case study: The Global Hack vaatas kriisist kaugemale, et luua lahendusi kriisijärgsele maailmale

12 000 inimest koroonaviiruse pandeemia vastases võitluses kokku toonud virtuaalne häkaton The Global Hack tõestas, et inimesed on valmis koonduma ja võimelised looma vaid nelja nädalaga oma söögilaua tagant maailma muutvaid lahendusi, mis ei aita meid üksnes nüüd, vaid ka tulevikus.

The Global Hacki turundusjuht Anniken Haldna

The Global Hacki eellugu on seotud Hack the Crisis liikumisega, mis sai alguse Eestis eriolukorra väljakuulutamise päeval, 13. märtsil. Korraldajad Garage48, Guaana ja Accelerate Estonia viisid ühe päevaga läbi kriisi-ideekorje ehk häkathoni, 48 tundi kestnud üritusel osales kokku 1300 inimest.

#hackthecrisis on levinud tänaseks kokku üle 50sse riiki Euroopast Aafrikani ja Austraaliast Aasiani. Liikumise kiire levik inspireeris esimese aktsiooni korraldajaid mõtlema järgmise sammuna globaalse ürituse peale. Soov oli koguda kokku üle maailma süttinud ideed ning ehitada neid koos häkkides suuremaks.

Väljakutsetest korraldusmeeskonnal puudust ei olnud. Alustada tuli sellest, et üritus saaks toimuda kõigis ajavööndites osalejatele mugavatel kellaaegadel. Osalejad vajasid ligi 700 ekspert-mentorit, kes ideest prototüübi ehitamise protsessi juures juhendajateks oleks.

Vaja oli leida rahvusvahelise haardega sponsorid ja partnerid ning mobiliseerida erinevate kohalike häkatonide korraldajad. Ja et asi liiga „lihtne” ei oleks, laiendasime teemavaldkondi, kaasates lisaks Covid-19-ga seotud probleemide ekspertidele ka inimesi kunstide, hariduse, keskkonna, vaimse tervise, meditsiini ja avaliku sektori valdkondadest. Meie visioon oli vaadata kriisist kaugemale ehk luua lahendusi kriisijärgsele maailmale.

the global hack visuaal tuli

Suuremahulise projekti läbiviimiseks suurendasime järk-järgult oma meeskonda 6 inimese pealt 50-le, kes panustasid vabatahtlikult ja silmast silma-kohtumata kokku tuhandeid töötunde. Zoomist sai meie teine kodu ja otsus korraldada The Global Hack sündis 18. märtsil 2020.

10 päevaga saime Brand Manuali ning Mooncascade’i abiga kodulehe, mille live’i mineku päeval oli ürituse alguseni 11 päeva. Algas töö pöörastes mahtudes ning kiirusel.

9. aprilliks – The Global Hacki alguspäevaks – oli koos 12 000 inimest 98 riigist, kes töötasid ligi 1000 ideega 12 erinevast valdkonnast.

Turunduslikud väljakutsed

Turundusmeeskonna jaoks oli suurimaks väljakutseks levitada loetud päevadega ja keerulises kriisiolukorras häkatoni sõnumit ning selgitada vajadust selle järele globaalsele sihtgrupile.

Meie eestlastena võtame digi- ja innovatsiooniteemasid iseenesestmõistetavalt, aga me oleme erand, mitte reegel. Meeskonna ambitsiooniks oli kaasata võimalikult palju erinevaid riike, rahvusi, valdkondi ja ameteid ning selleks oli vaja loobuda tehnoloogiakesksusest ehk tech hackatoniga seotud sõnumite kasutamisest. Meie inspiratsiooniks sai võitlus ühise vaenlase ehk koroonaviirusega ja eesmärgiks oli kaasata igaüks sellesse võitlusse panustama.

„Its is not high tech at all, it is human,“ (tõlk. „Asi pole tehnoloogias, vaid inimestes“) ütles The Global Hacki üks eestvedajaid Marko Russiver oma TED Talkile häkatoni eelõhtul antud intervjuus, mida on tänaseks vaadanud ligi 138 000 inimest:

The Global Hack alustas hoolimata #hackthecrisis liikumise edust tegelikult nullist – nimest, brändi disainist, kodulehest ning turunduskanalitest. Töö disaini ja arendusmeeskonnaga toimus nii, et meie üritasime alguses neid ja tehtud tööga inspireerida ja sealt edasi inspireerisid nemad meid vastu. Suur tänu Brand Manuali ja Mooncasade’i tiimidele, kes hullude tähtaegadega toime tulid!

Alustasime The Global Hacki sõnumi levitamist Garage48, Latitude59 ning mitmete rahvusvaheliste Hack the Crisis korraldajate kanalites. Keskendusime Facebookile, LinkedInile, Twitterile ja uudiskirjadele. Kõik ei sujunud muidugi plaanipäraselt, näiteks liiga aktiivse tegutsemise tõttu saime Twitteris korra isegi kolmepäevase keelu ja Facebooki algorütm oli ka pigem „pahane“, et nii palju sisu nii lühikese aja jooksul postitasime. Meie proaktiivne strateegia oli lisaks uute osalejate värbamisele aktiveerida ka #hackthecrisis liikumisega seotud meeskondi, indiviide ja arvamusliidreid ning kutsuda neid The Global Hackile oma ideid edasi arendama. See tähendas palju sisulist tööd ja otsesuhtlust, aga oli tagantjärele vaadates seda väärt.

Et meie sõnum veelgi suurema hulga inimesteni jõuaks, kutsusime liikumisega ühinema inspireerivaid juhte ja maailma kõige helgemaid päid. Nende seas olid näiteks Kersti Kaljulaid, Garry Kasparov, Steve Jurveston, Khaliya, Reid Hoffman, Manal Rostom, Charles Nader, Toomas Hendrik Ilves, John Robb, Mitch Sinclair, Samantha Cristoforetti ja paljud teised.

Palusime igalühel neist mõtestada The Global Hacki vajadust ja salvestada üleskutse-videoid, mida sotsiaalmeedias jagada. Selle abil sai meie virtuaalne kampaania väga isikliku ja inimliku näo. Videoklippide kogumine, haldamine, monteerimine ja jagamine oli aeganõudev töö, aga sellesse panustamine oli kahtlemata õige otsus. Eksperte kaasates kutsusime neid osalema pooletunnistes Facebook live intervjuudes, mis toimusid paralleelselt häkatoniga. Kuna virtuaalsel teel häkkimine on väljapoole üsna nähtamatu tegevus, soovisime hoida teemasid, ideid ja häkatoni energiat sotsiaalmeedias üleval.

Üheks Facebook live ülekannete kõrghetkeks oli kindlasti Erykah Badu kontsert. Erykah ja Cisco sotsiaalmeedia tiim korraldasid loetud tundidega midagi täiesti enneolematut, seda tehniliselt, sisuliselt kui ka vaatajate arvult. Orgaaniliselt liikusid live kontserdi ajaks meie Facebooki lehele kümned tuhanded silmapaarid ja see kontsert jääb kindlasti paljudele pikaks ajaks meelde.

Vaata siit kõiki The Global Hacki intervjuusid ja kontserti.

Kutsusime The Global Hacki liikumisse mitmeid organisatsioone, kelle tegevused ning missioon meie omaga kattus, teiste seas UN SDG Action Campaign, European Commision, Universal Group Digital Innovation, ADCE, New America, IDEO Open jpt.

Võib eeldada, et suurte ja mitmekihiliste organisatsioonidega partnerlussuhete loomiseks kulub nädalaid, kui mitte kuid. The Global Hack tiimi jaoks oli kõik aga tundide küsimus. Õppisime, et kriis suudab sarnaselt mõtlevaid ning motiveeritud inimesi kiiresti tegutsema panna. Partnerid olid asendamatud meie sõnumi levitamisel häkil osajateni ja teiste partneriteni, samuti kaasasime neid nii palju kui võimalik turundustegevustesse.

Kui poleks olnud nii kiire, oleks tegelikult soovinud teha rohkem sisulisemat koostööd oma toetajateg – enamat kui lihtne sõnumijagamine või tuntud organisatsiooni logo paigutamine kodulehele toetajate rubriiki.

Mitmele koostööpartnerile pakkusime, et nad võiksid kirjutada mission statementi ehk põhjenduse, miks nad The Global Hack liikumisega ühinevad. See lõi logo ümber pisut rohkem sisukust ning oli ka ajaliselt tehtav.

Isikliku kogemusena jään meenutama The Global Hacki turundustrateegia juhtimist kui kõige intensiivsemat ja samas motiveerivamat perioodi, kus iga päev tõi endaga kaasa aina muutuvaid elemente. Fookuse leidmine ja hoidmine oli omaette võitlus.

Üht hetke jään eriliselt meenutama – häkatoni teisel päeval, Eesti aja järgi kell 22 õhtul, kui mitu tuhat inimesest inimest vaikselt oma meeskondades häkkisid, hiilis mu sisse selline tühi tunne. Äkitselt oli vaikus, aktiivses kampaanias oli hetkeks paus. Inimesed olid kohal. Sõnum toimis. Nad olid kokku tulnud. Aga kuidas neil läheb? Olin üksi arvuti taga, arvuti kõrval jahtunud õhtusöök ja pokaal veini. Avasin Zoomi ja saatsin lingi kolmele osalejale, keda teadsin olevat aktiivsed „häkkerid”. Nad olid ärkvel ja nõus tulema minuga kõnesse, kus sain neilt silmast-silma küsida, kuidas neil läheb ja mida nad tunnevad. Nende entusiasm ja positiivne, konstruktiivne tagasiside oli minu jaoks uus süst energiat. Sellel hetkel jõudis mulle tõeliselt kohale, miks me seda teeme.

The Global Hack võitjad

The Global Hacki üldvõitjaks osutus SunCrafter – päikeseenergial töötav valgusega desinfitseerimise tehnoloogia:

Teise koha võitja Act On Crisis on lahendus kriisiajal ärevust tundvate inimestele, et oma seisundit ilma suure pingutuseta määrata, leida abi ning panna vajadusel kinni spetsialisti aeg:

Kolmanda koha sai Material Mapper, mille idee on hoida ehitusjäätmeid hoonete sees, mitte prügimäel. Kinnisvaraarendajatel ja ehitusettevõtetel pole aimugi, kust taaskasutatavaid materjale saada, sest omavalitsused hoiavad seda teavet oma paljudes erinevates andmebaasides ja andmestruktuurides. Material Mapper on lahendus, mis viib need andmed ja andmete vajajad omavahel kokku:

 Mis edasi?

The Global Hack liigub edasi oma missiooniga aktiveeerida eri valdkondade inimesi prototüüpima oma ideid ja viia nad häkatoni järgselt kokku õigete partnerite ja organisatsioonidega. Usun, et avaliku- ja erasektori koostöös peitub meie võimekus järgnevate kriisidega paremini toime tulla.

The Global Hacki järgmiseks ürituseks on Matchathon, kuhu kutsume kokku #hackthecrisis häkatonidel osalenud meeskonnad ning partnerid, mentorid, eksperdid ja investorid. Kõik selle nimel, et piirideüleselt luua lahendusi, mis meid kõiki veelgi enam globaalselt ühendaks.

The Global Hacki vabatahtlikest koosnevasse turundus- ja disainitiimi kuulusid Anniken Haldna (Latitude59, TULI) ja disainer Andreas Roosson (Hmmm Creative Studio), õla panid alla ka Brand Manual (disainer Martin Babic) ja Mooncascade (projektijuht Karin Sarv). Sotsiaalmeedia turundust aitasid läbi viia Dagmar Urb, Sandra Raju, Liisa Ennuste, Jana Saastamoinen, Victoria Tääker, Tuuli Maasikas ja Joosep Kään. Facebooki reklaamistrateegiat juhtis Jaan Kruusma. Kommunikatsioonitiimi juhtis Elis Tootsman (Accelerate Estonia).

The Global Hack sai välismeedia kajastust sellistes kanalites nagu CNN, Forbes, The New Yorker, Voice of America, Silicon Republic, OECD opsi ning paljudes teistes.

The Global Hack korraldajad: Kai Isand, Marko Russiver, Priit Salumaa, Calum Cameron, Maarja Pehk, Mikk Vainik ja Elis Tootsman pluss 40 vabatahtlikku.

Kui kellelgi on veel küsimusi või kui soovite The Global Hackiga ühineda, kirjutage:

Autor: Anniken Haldna
Toimetas: Silja Oja


Anniken Haldna on vabakutseline dokumentaalfilmide tegija, õppejõud ja turundaja. Hetkel tegutseb ta Latitude59 ja The Global Hacki turundusjuhina ning TULI projektijuhina.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt