06.07.2023

CANNES | Mobiilikategooria Grand Prix sisaldas midagi, mida kõik vihkavad. Kuld paljastas aga korruptsiooni

Mobiiltelefone nähakse tööriistadena, millega helistada, sõnumeid saata ja samme lugeda. Kui sellest kaugemale vaadata, võib leida vahendi, mille abil inimestega emotsionaalseid ja sotsiaalseid sidemeid luua. Vähemalt nii rääkis Cannes Mobile Lionsi žürii.

Karikas jõudis koju! Foto: PedidosYa

Toome sellest kategooriast välja kaks tööd – kulla ning Grand Prix. Mõlemad pärinevad Lõuna-Ameerikast, kahe igipõlise rivaali sulest. Argentiinlased viisid koju mobiililõvide kõige magusama tiitli, brasiillased rõõmustasid kulla üle. Mõnesmõttes on tegemist täiesti vastandlikke töödega, üks pakkus tohutult rõõmu, teine tuletas meelde, et asjad on päris kehvad. 

Alustame teisest ehk kullast. Brasiilia sõltumatu uudisteportaal Congresso em Foco ning Sao Paulo AKQA üritasid enne valimisi välja nuputada, kuidas Brasiilia poliitika läbipaistvamaks teha. Käkitegu, eks? Nad olid igatahes ülesannete kõrgusel.

“Nende lahendus oli tööriist, mis tegi kaht asja: pani ümber mõtlema, mis on läbipaistvus ning näitas demokraatlikku valitsuse vastutust,” kirjeldas tööd žüriiliige ning USA R/GA Connected Communications’i Chief Creative Officer Shannon Washington. “Pealegi oli see väga kena disainiga.”

Brasiilias on suur probleem korruptsiooni ning sellega, kuidas poliitikud riigi raha kulutavad. Väidetavalt läheb seetõttu iga aasta kaotsi 40 miljardit dollarit (u 37 miljardit eurot). Üüratu summa. Kohalikel on õigus ja võimalus näha, kuidas raha kulutatakse, kuid andmete leidmine ja jälgimine on vägagi keeruline. 

Nii loodigi Transparency Card, mis saatis inimestele automaatselt teateid, kui mõni poliitik taas maksumaksja raha kulutas. Info saamiseks polnud vaja äppi, vaid see saabus tänu mobile wallet’ile, mis tänapäeval pea igas telefonis olemas. 

Küll tuli inimesel esmalt külastada ettevõtmise veebilehte, valida umbes 500 poliitiku hulgast välja need, kelle kulutustel ta silma peal tahtis hoida ning siis lihtsalt mobiiliteateid oodata. Žüriile avaldas muljet, kuidas raskesti kättesaadavatest andmetest oli tehtud vägagi ligipääsetav info.

Kuidas karikas koju kippus

Üldiselt otsis žürii töödest rõõmu. Grand Prix seda ka pakkus. Tegemist oli ülilihtsa lahendusega, mille peale kulus täpselt 0 eurot meediaraha. 

Möödunud aasta 18. detsembril hullus terve Argentina – nende vutitiim tuli kolmandat korda ajaloos maailmameistriks ning Lionel Messi jõudis viimaks jalgpalluri ihaldatuima tiitlini. Riik hakkas pidutsema ja ootama, mil kuldne karikas MM-i toimumispaigast Katarist kodumaale jõuab. Ootusärevu kasutasid filigraanselt ära Buenose Airese GUT agentuur ning toidukulleri äpp PedidosYa. 

Nimelt saatis äpp kuuele miljonile inimesele notification’i, et teie tellimus on teel. Inimesed olid esmalt segaduses – lausa kerges paanikas – ning mõtlesid, kas neid on äkki häkitud, sest nad ei tellinud ju mitte midagi. Kiirelt sai selgeks, et äpp näitab Argentina jalgpallimeeskonna (ning seeläbi ka MM-karika) lennuteekonda. Nii said kõik igal hetkel silma peal hoida, kui kaugel võidutrofee Buenos Airesest on. 

Argentiinlased on jalgpallihullud. Tõesti on. Seetõttu on kõige metsikum see, et Lionel Messi suurima saavutuse ajal oli Argentina netiavarustes kõige trendikam ja populaarsem teema PedidosYa, mis jõudis selle tembuga üle 25 miljoni inimeseni (riigi rahvaarv on 46 miljonit). 

Žürii vaidles veidi Grand Prix teemadel, aga kui kõige vaiksem liige ütles, et see töö tekitab temas tohutult rõõmu ja heameelt, siis saadi aru, et tegemist on kõige priskemat autasu väärt tööga. 

“Me kõik mõtlesime, et oleks tahtnud seda ise teha,” rääkis Shannon Washington kampaaniast, mis võitis Cannes’is mitmeid auhindu. “See pakkus rõõmu kuuele miljonile inimesele. Ei tasu unustada, et see oli tegelikult väga riskantne kampaania. Paljud brändid ei teeks seda. Kui sa saadad kuuele miljonile inimesele ootamatu notification’i, võib palju valesti minna. Mobiili notification on midagi, mida kõik vihkavad.”

DIGITAS China tegevdirektor ning samuti žüriis olnud Sharon Ho sõnas, et ta soovib Hiinas oma tiimile ja tervele valdkonnale jagada seda, et mobiil ei tähenda ainult sotsiaalmeediat. See on rohkemat kui TikTok ja teised platvormid. Mobiili abil saab elu lihtsustada ning üldse on ses tillukeses seadmekeses palju potentsiaali. Loovinimeste ülesandeks jääb välja mõelda, kuidas maksimum võtta. 

Autor: Siim Kera, Cannes-Tallinn

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt