20.05.2024

INTERVJUU | Aasta kommunikatsiooniagentuur Hamburg ja Partnerid: hea töö nimel tuleb vahel kolleegile kannutäis vett pähe kallata

Kastekannude kõrval räägime aasta kommunikatsiooniagentuuriga koertest, trendidest, hullude ideede müümisest, kirjutamisoskusest ja muuseumidest.

Hamburg ja Partnerid võitsid aasta kommunikatsiooniagentuuri tiitli teist aastat järjest. Foto: Harry Tiits

Minu vastas on koha sisse võtnud konsultant Teele Koppel ning partner ja tegevjuht Kristi Jõesaar. Veebisilla abil viibib vestlusel konsultant Gerda Triin Hääl, taustal voolamas Emajõgi. 

Jutustame, et eelmisel aastal meisterdati mitmeid tugevaid töid, kuid silma paneb eriti särama muuseumikaardi lansseerimine. Kuldmunal võitis see projekt ühe hõbeda ning jõudis kahes kategoorias finalistide sekka. 

Muuseumikaart on tõesti tore. Mulle meeldib muuhulgas, et see on hea kingitus inimestele, kellele ei oska midagi kinkida. 

Kristi: Oleme rohkelt saanud tagasisidet, et see on väga hea kingitus. Eriti hea, et statistika kinnitab selle aktiivset kasutamist, mitte see ei jää see sahtlisse vedelema nagu vahel selliste kaartidega kipub olema! 

Gerda Triin: Muuseumikaart motiveerib mind – ja ka teisi, kellega olen rääkinud – palju rohkem muuseumeid külastama. Kui mul on Tartus vabam õhtu, lähen muuseumisse, sest mul on anyway pilet taskus. 

Teele: Kui muuseumis oma kaarti näitan, siis üle ühe korra tuleb keegi kassasse ja ütleb, et tahab ka seda roosat värvi kaarti. Seega sõnum on olnud mõjus.

Mõne tootega peab jubedalt punnitama, et head lahendust leida. Muuseumikaart tundub selline toode, et ideid, kuidas seda tutvustada, aina tuleb ja tuleb. 

Gerda Triin: See on suurepärane, et saame teha koostööd klientidega, kelle tooted ja teenused panevad uusi ideid genereerima. Pole vahet, kas räägime matkatoodetest, raudteest või uute nutitelefonide turule toomisest. 

Teele: Mul on väga palju toredaid ja silmapaistvaid kliente – Solaris keskus, Fjällräven, Junior Achievement, aga eelmise aasta üks lemmikprojekte teiste seas oli kindlasti muuseumikaart. Koostöö muuseumikaardi juhi Kert Kase ja turundusjuhi Liina Pulgesega sujus väga hästi ja seda näitasid ka tulemused. Kõigest kaheksa kuuga kasvas muuseumikaardi brändituntus 65%, muuseumikaart oli taskus rohkem kui 10 000 inimesel, kes tegid muuseumikaardiga üle 50 000 külastuse!

Sel hankel oli väga konkreetne ülesanne – pidime kirja panema kaardi lansseerimise idee. Tihti peab hangetel pakkuma väga pika kommunikatsiooniplaani, siin pidime kuidagi nelja slaidi peale ühe ja ainsa lööva idee kokku võtma (muigab – toim.). Soovitaksin rohkematel klientidel pöörduda agentuuri poole palvega pakkuda välja konkreetne ja selge loovlahendus. 

Agentuur ja klient tähistamas. Vasakult: Kristi Jõesaar, Liina Pulges, Kert Kask, Teele Koppel ja Gerda Triin Hääl.
Agentuur ja klient tähistamas. Vasakult: Kristi Jõesaar, Liina Pulges, Kert Kask, Teele Koppel ja Gerda Triin Hääl.

Siin projektis oli palju erinevaid tegevusi ja märksõnu: näiteks Marko Reikop, välinäitused, staycation ja vaimse tervise test. Saan aru, et oma laia ampluaa poolest on see hea näide praeguse aja PR-kampaaniast.

Teele: Nii palju jäi veel tegemata! Staycation’i mõte oli julgustada inimesi olema turistid oma linnas. Tihti käiakse välismaal olles muuseumites ega mõelda, et Eestis on samuti ägedaid muuseumeid, mida külastada. Palju tegime koostööd mõjuisikutega ning mõned tekkisid ka projekti käigus. Näiteks leidsime muuseumikaardi külastajate hulgast Eesti kõige suurema muuseumifänni Krista, kes tegi kaheksa kuu jooksul muuseumikaardiga rohkem kui 150 muuseumikülastust. Novembris tunnustas muuseumiühing teda aasta muuseumisõbra tiitliga.

Vaimse tervise test aga oli samuti väga hea viis muuseumikaart uuesti nähtavale tõsta. Oleme sellega ka inspiratsiooni pakkunud, näiteks võttis meiega hiljem ühendust Integratsiooni Sihtasutus, et hakata Ukraina sõjapõgenikele tasuta muuseumikülastusi pakkuma. Vaimse tervise testiga saime kinnitust, et muuseumis käimine kutsub inimeses esile rõõmu ja elevust, annab uusi faktiteadmisi, soodustab loovust ja inspiratsiooni ning selle teadlikkuse kasvatamine on ülioluline! 

Kristi: Muuseumikaardi projektis saime tõesti ellu viia väga integreeritult tohutult erinevaid ideid ning lahendusi. Kui hakkad uut brändi ehitama, siis on mõistlik kohe alguses intensiivselt, aga ka nutikalt pilti tulla. Pidime uudsete formaatide, teemade ning seostega sihtrühmade, sh meedia tähelepanu hoidma terve aasta, mis ei ole lihtne. Oli hästi intensiivne periood ja selge strateegia, mil üritasime uusi nurki otsides hoida teema üleval ja muuseumikaart atraktiivne.

Kui eelmine aasta siin kontoris käisin, rääkisime, et ammu ei tähenda kliendiga koostöö ainult pressiteateid. See on elav näide sellest. 

Gerda Triin: Turunduslikud loovlahendused on väga suur osa meie igapäevast. Vahel tundub, et ega ma klassikalisi nõuande- või arvamusartikleid enam väga palju ei pakugi, vaid selle asemel on teistsuguste nüanssidega turunduskommunikatsiooni lahendused. 

Teele: Turunduskommunikatsiooni üks väga toimiv formaat on näiteks üritus, aga sa pead oskama selle ägedaks ja uudseks teha. Ära ei tohi unustada, et ägedaid üritusi aitab aga ellu viia ürituse skript ehk see üks dokument, kus on ajaliselt kirjas kõik tegevused ja detailid. See aitab vältida ootamatusi, mis on ürituste korraldamisel paratamatus. Jaga ürituse skripti aegsasti klientide, osapoolte ja päevajuhiga ning veendu, et kõik on seda lugenud. Kristi seda mulle kunagi õpetas, et skript on ürituse piibel (muigab – toim.).

Kui ma 11 aastat tagasi siia tööle tulin, oli pressiteade põhiline. Praeguseks on see võrreldamatult muutunud. Nüüd käib PR alati koostöös turundusega. Ega ka pressiteade kuhugi ei kao. See on aegumatu formaat, mis hoiab info kompaktselt ühes kohas ning aitab kampaaniat läbi mõelda ja toetada. 

Gerda Triin: Näiteks kevadel oli meil uute matkariietega seotud sündmus, kus fookuses oli veekindlus. Tegime erinevaid töötubasid ning ühel hetkel seisin, vihmamantel seljas, ning Teele kallas mulle kastekannust vett peale. Hea töö nimel tuleb vahel sedagi teha! Nii veendusid kõik oma silmaga, kuidas vesi maha voolas ning saime eluliselt rääkida uudsetest kangatehnoloogiatest ja materjalidest ning see kõik jäi inimestele meelde, sest tegime heas mõttes midagi imelikku. 

Te ju kutsusite ka koerad kinno! 

Teele: Solaris on pere- ja lemmikloomasõbralik keskus, aga seda väga ei teata. Kui koosolekul kerkis idee, et kutsume koerad kinno, olid kõik kohe nõus. Piletid müüdi väga kiiresti välja ja juba küsitakse, millal uuesti koerad kinno saavad.

Kristi: Jah, “Koerad kinno” koostöös Solarisega oli ka üks Kuldmuna nominatsioone. Äge koostöö kinnitas tõsiasja, et agentuur võib olla küll hästi loov ja pakkuda lahendusi, aga kui koostööpartner või klient skeptiline või sa ise ei ole oma idees veenev, jäävad koerad kinno tulemata. Solarisega on õnneks kõik vastupidi ja ideed väga nakkavad ning ka ellu viidud. Meie töö pole ainult kulda väärt ideede välja ladumine, vaid sa pead neid pakkuma nii, et see tunduks veenev ja tehtav. 

screenshot 2024 05 20 at 10 00 55

Mitu tooli koerad ära sõid?

Gerda Triin: (naerab – toim.). Null, null, null! Olin kinos vist ainuke koerata külastaja. Väga lahe, kuidas koerad filmi vaatasid. Kui ühes animeeritud lühifilmis koer haukus, oli vaikus. Teine kord haukudes oli saalist kosta väikest urinat. Kolmanda haukumise peale haugatas saalis üks koer ning kogu saal purskas naerma. 

Kristi, mainisid ideede müümist. Mis nipiga kreisid ideed maha müüa? 

Kristi: Kreisil ideel peavad ikka n-ö jalad maas olema. Me ei taha teha või välja pakkuda asju, mis pole eesmärgiga kooskõlas või päriselus realiseeritavad. Idee tuleb läbi mõelda, reaalsed tegevused planeerida ning sellesse ise ka uskuma. Proovime kliendile näidata teekonda, kuidas asja ellu viime ning kuhu välja jõuame. Mitte nii, et viskame hullu idee välja ja siis vaatame, et mida tehtud saame või kas üldse. Peame hullu ideega tulemuseni jõudma, ainult nii saab tekkida usaldus kliendiga.  

Millised trendid praegu PR-is valitsevad? 

Teele: Turunduskommunikatsioonis on erinevad formaadid, kanalid ning lahendused seotud ning see jääb kindlasti edaspidigi nii. Näiteks kombineerid TikToki klipi noortele, pressiteate uudismeediale, piltuudise elustiilimeediale ja nii edasi. Ehk et suudad oma sõnumit sihtrühmale vastavalt sõnastada ja ka kanaliseerida ning neid omavahel kombineerida.

Kristi: Vaadates siinseid ja ka globaalseid trende, siis võiks suundumustena välja tuua: integreeritus ehk erinevate kanalite ja formaatide kombineerimine; tegevuste ja mõju mõõdetavus; autentne sisu ja eristuvad üritused; selge, lihtne ja lööv sõnum; visualiseeritus ehk sõnumi toestamiseks või ka iseseisvana mõjusa visuaali, video, pildi kasutamine. See ei tähenda, et lugude jutustamise oskus on kadunud, see on meie valdkonnas endiselt kõige alus. 

Et kuigi PR on laialivalguv ja mitmekesine, siis kirjutamisoskus on endiselt kõige alus? 

Kristi: Tahaks küll nii loota. Äsja, kui suveks praktikante valisime, siis vestlusel üritasin ikka olulise asjana aru saada, kas nad tahavad ja suudavad kirjutada. Oskused, tung ja valmidus kirjutada võiksid olla meie ametioskused ka järgmistel kümnenditel. Kõik algab sõnumist. Sa pead oma üritust, eesmärki, tegevust või eesmärki suutma ka selgelt sõnastada nii enda, kliendi kui sihtrühmade jaoks. 

Võitsite teist aastat järjest aasta kommunikatsiooniagentuuri tiitli. Kas oli sama tore ja rõõmus võita kui eelmine aasta? 

Gerda Triin: Isegi toredam! Ei saa öelda, et oli üllatavam, sest ka eelmine aasta oli megasuur üllatus. Aga muidugi tahame olla parimad. Tegime palju tööd ning oleme kõigi asjade üle uhked, aga kuskil näris ikka pessimist, kes mõtles, et kes teab. 

Kristi: Rõõm oli suur! Meil oli hea aasta ja esitasime tugevad tööd, sealjuures ei mõelnud, et peame nui neljaks võitma. Meil oli ju palju häid töid – Samsungi uute toodete lansseerimisest kuni Infortari IPO ja Eesti toidu kuuni.

Tegite palju häid töid, kas mõned läksid ka rappa? 

Kristi: Meie sektoris on eelkõige keerulised väliskeskkonnast tulenevad riskid. Võime näiteks ägeda ürituse planeerida, aga kui hommikul teatab Anett Kontaveit, et ta loobub tennisest, siis võime eeldada, et meedia ei tunne meie vastu enam oodatud huvi ning osalus on kesine. Nii juhtuski (muigab – toim.).

Ehk siis selliseid hetki on ikka vahel olnud, et paned maksimumi välja, tunned end kindlalt, tead, et idee, ajastus ja sõnum on paigas, aga siis selgub, et samal ajal umbusaldatakse  linnapead, tippsportlane loobub karjäärist, elektrihind lööb rekordeid või juhtub veel midagi kolmandat. Auditooriumi tähelepanu pole enam ainult sinul, aga see ei ole maailma lõpp. Me ei kaeva end liiva alla, vaid pakume järgmist sammu või teisi lahendusi. 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt