Võimalik ainult Eestis!? Kuidas panna 15 raadiojaama üheaegselt enda kasuks tööle?
Tanel Padari bändil ilmus 27. oktoobril uus singel „Müüt“, mis tegi Eesti muusikaajalugu: esimest korda kõlas värske hitt hommikul kell 8.08 korraga 15 Eesti suuremas raadiojaamas.
Uurisime Sony Music Entertainment Baltikumi kohaliku muusika turundusjuhilt Irene Kivilt, kui keeruline oli sellist aktsiooni läbi viia. Selgub, et üllatavalt lihtne! „Kui rääkisin Soome kontorile meie mõttest, siis tundus see neile üsna uskumatu,“ meenutab Irene, kuid lisab, et siin tulebki välja Eesti trump ehk meie väiksus.
Irene tunnistab, et tegelikult läks kõigi 15 raadiojaama nõusse saamiseks aega mõned tunnid. „Olen nii-nii tänulik, et nad kõik kaasa tulid. Ka täiesti teiselt poolt Eestit, näiteks Kadi raadio Saaremaalt,“ rõõmustab ta. „Kui teed asju, mis ei tundu esialgu võimalikud, aga lõpuks teed ära, siis muutub janu lahedate aktsioonide pihta veel suuremaks.“
Tanel Padar sobitub peaaegu igasse raadiojaama
Irene sõnul tuli algne idee muusikult endalt. „Tavaliselt käib see nii, et pakud ühele raadiopartnerile eksklusiivi – lähed loo ilmumise päeval ise raadiosse kohale ja annad intervjuu. Niimoodi teevad peaaegu kõik suuremad artistid. Hilisemaks ajaks on paigas ka muu promoplaan. Aga seekord Tanel küsis, et miks teha jälle samamoodi ühe raadiojaamaga, kui äkki saaksid kõik korraga lugu mängida.“
Plaan realiseeruski. Suurematest raadiotest jäi eemale vaid Klassikaraadio. „Tanel on üks väheseid Eesti artiste, kelle lugu saavad korraga mängida nii rock-, retro- kui ka popraadiojaamad. Kindlasti mängib rolli ka kambaefekt, et kui kolm suuremat jaama juba teevad koos, siis tulevad teised ka kaasa. Kõik tulid avasüli punti, mingit veenmist polnudki vaja.“
Emotsioonid olid ülevad nii muusikute kui ka turundustiimi jaoks: „Sellist asja pole küll varem tehtud, et lugu kõlab esimest korda avalikkuse ees 15 raadiojaamast korraga. Ma olen ise raadios töötanud ja see oli lõpuks ikka päris uskumatu tunne. Saatejuhid olid samuti elevil – seda oli sissejuhatuse ajal kuulda. See andis veelgi emotsiooni juurde, et Tanelil oli sünnipäev. Tanel jooksis hommikul koos naisega autosse ja nad klõpsisid raadiojaamasid läbi. Väga vinge!“
Turundus on tihti hästi ära peidetud
Albumite või singlite ilmumine on artisti jaoks alati tähtis hetk, kus püütakse silma paista. Millisel põneval moel on värsket muusikat veel avalikkuse ette toodud? „Mulle meenub, et vahel tehakse ilmumispäevaks eraldi podcast, kus saab näiteks läbi lahata, millest lugu räägib. Maianil tuli välja lugu „Seotud“ ja sellest ilmus eraldi neljaosaline videopodcast, kus teemadeks olid sõltuvused ja kainus. Vahel antakse lugu välja lihtsalt hästi ootamatult. Pärast pikka vaikust ilmub ilma ühegi vihjeta uus lugu.“
Irene jätkab: „Päris tihti on nii, et tarbija ei saagi aru, et paljud intervjuud ja saated ilmuvad seoses mingi teise asja turundamisega. Kui tähele ei pane ja kõik tundub orgaaniline, siis on see ilmselt hästi tehtud turundus.“
Väljamaa artistiga seoses meenub Irenele 22aastase Lil Nas X-i albumi ilmumise puhul Eestis korraldatud pidu: „Kui Lil Nas X-il ilmus album, siis kutsusime oma kontorisse albumipeole esinema drag queen’id. Muuhulgas tegid nad täiesti uue singli järgi tantsukava. Siiamaani kirjutavad mõned inimesed meile, et kui nad kuulevad seda lugu raadiost, siis tuleb silme ette, kuidas drag queen’id tantsisid. Ja drag queen’id võtsid selle loo ka enda tantsukavasse. Mitmel rindel ristturundus!“
TikTokis peitub kasutamata potentsiaal
Kui kõval tasemel on üldisemas plaanid Eesti muusika turundamine? „Oleneb artistist. Mulle tundub, et Eesti muusikud lähevad aina loovamaks ja julgemaks ka kommunikatsiooni poolelt. Rolli mängib ka see, et meie kohaliku muusika tööstus kasvab. Kohati ilmub juba päris palju uut muusikat ja seegi annab kõigele hoogu juurde,“ ütleb Irene Kivi.
„Eestis on veel kasutamata TikToki potentsiaal. Lil Nas X on jällegi hea näide, sest tema TikToki promo oli sellisel tasemel, et kui lugu ise ilmus, siis oskas suur osa maailmast seda juba kaasa laulda. Inimesed olid 15 sekundi pikkuseid lõike sellest nii erinevates vormides juba kuulnud.“
Tanel Padari sünnipäevaaktsioonis osalenud raadiojaamad:
- Sky Plus
- Star FM
- Vikerraadio
- Raadio 2*
- Raadio Elmar
- Retro FM
- MyHits
- Raadio Kuku
- Power Hit Radio
- Raadio 4
- Rock FM
- TRE Raadio
- Ring FM
- Raadio Kadi
- Äripäeva Raadio
- Ruut FM
*Raadio 2 esitas loo natukene hiljem, mitte kell 8.08.
Kaarel Täll, TULI