VLOG JA ÜLEVAADE | Megapiksel käis Golden Drumil: loovus ajab inimestele hirmu nahka, sest loovus on meie jaoks tundmatu
Oktoobris võttis reklaamiagentuur Megapiksel Stuudio suuna Sloveniasse, Portoroži, et osa saada 31. loovusfestivalist Golden Drum. Nüüd jagavad nad muljeid, olulisemaid õppetunde ning märkmeid inspireerivatelt esinejatelt.
Vaata Megapiksli vlogi Golden Drumi reisist!
Loovus, millel on mõju: kolm efektiivsuse trendi selle aasta enim auhinnatud kampaaniate põhjal
Esineja nimi: Paul Stringer, WARC
- Ühe suure idee asemel tasub otsida skaleeritavaid, millega tekitada korduvaid kokkupuutepunkte erinevates kanalites.
- Vaja on paindlikke ideid, millest luua suur hulk erinevaid reklaame – fragmenteeritud idee, millest moodustub kontseptsioon ning mis tänu reklaamide rohkusele püsib värske.
- Brändi ei käsitleta mitte kui lugu, vaid kui mosaiiki, millest moodustub tervikpilt.
- Tähelepanu on esimene samm mälestuse loomisel.
Mõtle rohkem nagu meelelahutaja: püüa kõigepealt tähelepanu, siis tekita emotsioon ning siis anna edasi brändi sõnum.
Kuigi see kõlab nagu käibetõde, näitavad uuringud, et 47% inimestest ei tunne reklaami vaadates midagi. Igav reklaam kulutab eelarvet tühja ja jätab palju raha saamata: -37% lühiajalistes konversioonides, -14% pikaajalises ROI-s, +130% raisatud näitamist.
“In a world where everything is skippable, you have to actually entertain people to get their attention” (Mike Cessario, Liquid Deathi asutaja). Ehk sa pead tänapäeva maailmas inimeste tähelepanu võitmiseks neid päriselt lõbustama.
- Juhid võtavad vähem riske samal ajal kui loovuse olulisus aina kasvab – loovus mitmekordistab kasumi (Effie & System1, 2025).
Loovus on lisaks otseses korrelatsioonis reklaami eluaega. Loomingulist reklaami saab kasutada kauem, enne kui sellest tekib väsimus.
- Turunduseelarved aina vähenevad. Kui 2018. aastal moodustas turunduseelarve maailmas keskmiselt 11,2% ettevõtete käibest, siis 2025. aastal on see 7,7%.
- Meedial on kumulatiivne kasu, see kasvab ajaga. Sama on loovusega. Järjepideva loovusega brändid on äris võitjaks.
- Kampaaniate näiteid:
British Airways: “Because You Can”. Kampaania, kus oli 500 unikaalset print-, digi- ja välimeedialahendust koos 32 lühifilmiga.
Guinness: “Holding Out For a ZERO”. Näide kampaaniast, mis sai alguse inimeste seas levivast trendist.
Vaselin: Verified. Bränd nägi trendi sotsiaalmeedias ja hakkas seda juhtima.
Sheba: The Great Gravy Race.
Cadbury 5 Star India: Erase Valentine’s Day.
Heinz: It Has to Be Heinz
The Specsavers: The Misheard Version
Fännijõud: kuidas fännikogukonnad (fandoms) kujunesid kõige väärtuslikumaks meediakanaliks?
Esineja: Calvin Innes, JvM NERD
Calvin Innes on loovjuht agentuuris ning nad aitavad ettevõtetel teha turundust fännigruppidele. Näiteks Opel, kes tahab turundada Marveli fännidele või Bosch, kes soovib sihtida inimesi, kes fännasid 90ndate Saksa räppareid.
- Fännikogukondi on peetud nišiks, aga tegelikult on see mainstream. Suur hulk inimesi kuulub mõnda fännigruppi, olgu selleks film, sport, tennis, muusika, mängud, koomiksid või autod.
- Fänniks olemine on justkui aumärk. Kui saad fänniks enne 14 eluaastat, oled tõenäoliselt fänn kuni elu lõpuni.
- Fännijõud on kultuuriline mootor.
- Fännikogukondades turundamine eeldab, et fännid on seatud alati esikohale ja tuleb teenida välja enda koht. Tuleb panustada. Mitte ainult neile turundada, vaid nendega koos luua.
Lõpetame “julge” olemise. Oleme hoopis enesekindlad. (ingl F*ck being brave. Let’s start being confident”)
Esineja: Jake Barrow, VML Czechia
Jake Barrow rääkis, et peaksime lõpetama trahvaretse fraasi “julge idee” kasutamise ja ütlema selle asemel hoopis “enesekindel idee”.
- Enesekindlus jätab turundajast eksperdi mulje.
Võta omaks enesekindel mõtteviis. Kui loovidee üle juureldes või seda esitledes tajud ebamugavust, siis julge see omaks võtta. Ebamugavus peabki asja juurde käima, võta seda loomulikuna.
Pööra pahupidi või sure (ingl “Subvert or die”)
Esineja: John Mescall, Dentsu Creative
Lemmikesitlus 50ndates härralt, kes inspireeris aastakümnetega õpitu põhjal teemal, kuidas jääda ellu maailmas, mis vajab loovust, aga kardab seda.
- Vastandumine (ingl subversion) – vaata, milline on maailm hetkel ja siis ütle, et see ei pea nii olema ning keera asi pahupidi.
- Inimesed kardavad meeleheitlikult seda, mida loovagentuurid neile pakuvad. Loovus ajab inimestele hirmu nahka, sest loovus on meie jaoks tundmatu, aga inimesed on ehitatud nii, et nad otsivad turvalist ja tuttavat.
- Agentuuridele makstakse 5/10 tasemega tööde eest ehk agentuuridele makstakse keskpärase töö eest.
- On raske aeg olla klient.
- Tea, kes on su vaenlane. Vaenlaseks on ülemäärane kindlustunne (certainty).
Ühel pool on liigne kindlus ja teisel pool loovus.
Google ja Meta müüvad kindlust. Meie müüme riski.
- Pahupidi pööramine ei ole anarhia. Pead olema šarmikas, mitte haamer.
Ära ole pahane, kui inimesed ei soovi sulle järgneda.
Ole kaasosaliste eestvedaja. Kogu enda ümber inimesi. (Be a co-conspirator. Collect people.)
- Alati esitle radikaalset ideed kui loogilist ideed. Mida radikaalsem idee, seda konservatiivsemalt tuleb riietuda.
- Huumor on su sõber, reklaamitööstus kaotas 15 aastat tagasi huumori.
- Väikesed võidud on olulised ja neid tuleb agentuuris tähistada. Tähistada tuleb kõike head – kaotusi on rohkem kui võite.
- “Pahupidi pööramine” on justkui muskel. Võtab aega, et see agentuuri kultuuris juurduks.
Kogu vaenlasi ja leia fänne – brändingu olulisus digiajastul
Esineja: Freddie Öst, Snask
Freddie Öst on asutanud Stockholmis omanäolise agentuuri Snask, mis on tuntud originaalsuse poolest. Tema esinemine hõlmas mitmeid põnevaid lugusid, mida ta on reklaamimaailmas korda saatnud, eesmärgiga julgustada kuulajaid elama ägedat elu.
- Reklaamindus kui elustiiliäri – töö ja eraelu on tihedalt põimunud, esinejal on selline vabameelne elu nagu paljud loovinimesed tahaksid elada.
- Mitmed lood olid seotud erinevate vaba aja juhtumitega. Näiteks levinud nali, et teda ja Snaski kaasasutajat aetakse tihti segamini Steve Aoki ja David Guettaga.
- Ta tõi välja, et liiga palju mõõdetakse turundust numbrites, samal ajal kui edasiliikumapanevaks jõuks ei ole numbrid, vaid brändid, inimesed ja armastus.
- Kui Freddy Mercury oleks vaadanud numbreid, poleks sündinud laulu “The Bohemian Rhapsody”.
- Andmed võivad luua kajakambri, millest ei sünni uut kunsti, muusikat ega kultuuri.
- Paljud ütlesid järelpeol Freddie Östi kohta “The Speaker” – tema esinemine oli meeldejäävaim ja jõuline.
Ilus julgustav mõte temalt: “Viinamarjadest, mis kasvavad liiga heades tingimustes, ei saa head veini. Head veini saab viinamarjadest, mis on kasvanud stressirohkes kohas – vein on mitmekihiline ja küps.”
- Üks näide nende agentuuri tööst: Sneakersnstuff+Adidas
Kokkuvõte
Kuidas üritus meeldis?
Põnev oli erinevate endiste Jugoslaavia riikide kultuuride kohtumine ja kohalikega vestlemine. Sloveenlased ütlesid, et nemad on endistest jugoslaavlastest kõige rahulikumad – see oli ka ilmselt põhjus, miks oli nii lihtne nendega samasse n-ö vereringesse jõuda.
Kohal olid Euroopa ühed kõige tugevamad tegijad Bulgaariast, Tšehhist, Rumeeniast, Liibanonist ja teistestki riikidest, kus turundajaid liiga tihti ei kohta. Päeval oli konverents ja õhtul gala. Viimane oli väga võimas. Lahe oli näha Euroopa tipptöid, mida olin enne YouTube’ist vaadanud ja vaadata neid koos tegijatega.
Kas Megapiksel läheks Golden Drumile uuesti?
Igal juhul. Meie seltskond jäi väga rahule. Emotsioonid on kustumatud ja mälestused kordumatud. Samuti saime Sloveenia reklaamikate seast endale uued sõbrad, kes tulevad aprillis Eestisse külla.
Autor: Andreas Unt, Megapiksel Stuudio
Toimetas: Kärt Tomp, TULI