UX/UI ja Kuldmuna | Disaineri roll on pideva uue otsing, kuid kaduda ei tohi keskkonna mugavus ning omapära
Kolmandat aastat järjest jagatakse Kuldmune ka UX/UI kategoorias. Rääkisime spetsialistidega, miks on see oluline, mis valdkonnas toimub ja mis tulevik toob.
Sõna saavad Velveti digidisainer Kreet Käärma, Neway disainer Riho Lill ning Veebiklubi eestvedaja ja Veebimajutuse partnerihaldur Tõnis Bramanis*.
Kuldmunal on üheks kategooriaks “Kasutajakogemus ja kasutajamugavus: UX/UI teekond”. Miks on oluline Kuldmunal UX/UI’d hinnata?
Kreet: Digitaalne maailm on suur osa meie igapäevaelust. Oleme kõik kindlasti kogenud kui rusuv võib olla, kui digitaalsed teenused pole intuitiivsed ja läbimõeldud. Endal on peas sada lahendust, kuidas antud tegevust oleks saanud lihtsamalt lahendada. Tõstes esile mugavaid kasutajateekondasid ja tegijaid, saame inspireerida nii ettevõtteid kui ka disainereid valdkonnas kõrgemat kvaliteeti hoidma.
Riho: Olen tähele pannud, et Kuldmuna on iga aastaga muutunud rohkem digitaalseks. See ei tähenda ainult otseselt digikategooriate rohkust, vaid üleüldiselt on näha, et saadetud töödel on tunda rohkem piksleid ja vähem paberit. Kuldmuna kategooriad on üksteisega vähemal või rohkemal määral kokku põimunud ja see konkurss annab hea ülevaate Eesti disaini seisust.
Tõnis: Hea kasutajakogemus (UX) peaks käima iga digitaalse lahenduse juurde. Olgu selleks digitaalne platvorm, veeb või mis tahes interaktiivne lahendus, mida inimesed kasutavad. Tugev disainer peab alati mõtlema sellele, miks ja kellele ta loob.
Lihtne tõsiasi on, et kasutajakogemus ja sellele vastav visuaal on mõlemad äriliste eesmärkide alused. Disaineri töö on leida balanss Kuldmuna väärilise disaini ja äri eesmärkidele keskenduva kasutajakogemuse vahel. Nii on õnnelikud nii klient kui ka disainer ise.
Hea disain toimib, kui see on märkamatu ning kasutaja end selles hästi tunneb. Seepärast on disain alati probleemide lahendaja, kus visuaalile tuginev keskkond on tagasisidestamisest ja testimistest saadud analüütika abil kasutajale mugavaks keskkonnaks vormitud.
Kuldmuna konkursil osalemine on hea võimalus ka väikesele agentuurile või suisa vabakutselisele disainerile enda kõrget kvaliteeti ja võimekust näidata. Üks – võib-olla laiemale üldsusele nähtamatu kasu – Kuldmunal osalemise juures on see, et ka teised tegijad reklaami-, turunduse- või kommunikatsiooniturul märkavad talenti ja tema käekirja, mis nende klientidele potentsiaalselt sobida võiks. Rääkimata lõppklientidest endist, kes ju ka huviga konkurssi jälgivad.
Kui disainer on oma tööd pühendumusega teinud ning lahendust luues kliendi ärist lähtunud, on see kõikidele osapooltele inspiratsiooniks ning juba shortlisti saamine on tunnustus omaette. Ükski töö ei saa korraga kõigile meeldida, aga juba mõne üksiku teise disaineri või kliendi tahtmatu inspireerimine võiks olla tunnustus, mida sirge seljaga omaks võtta. Selleks ei pea ühtegi auhinda saamagi, et oma töö tulemustega ise rahul olla.
Kuldmuna on loovkonkurss. Mida loovus UX/UI disaineritele tähendab? Kas ja kui oluline on UX/UI’s olla loov? Kas loogilisus on olulisem?
Kreet: Leian, et luua digitaalses keskkonnas teekond, kus kasutaja jõuab sujuvalt ja eesmärgipäraselt punktist A punkti B, on väga loov ülesanne.
Disainerile on väljakutse pakkuda piisavas koguses infot ja valikuid, elimineerida liigne müra, anda õiges kohas tagasisidet, arvestada erinevate sihtrühmade eripäradega ning selle kõige juures hoida visuaalselt meeldivat tasakaalu.
UX/UI disainer suudab oma lahendustes edukalt kombineerida loogikast tulenevaid põhjendatud otsused ja loovuse poolt uudse lähenemise ning emotsionaalse kihi.
Riho: Loomulikult ei pääse me reeglitest, mis peaks iga digilahendusega kaasas käima, aga omast käest saan öelda, et kõige loovam tegevus on teha keerulisest asjast midagi lihtsat ja loogilist. Kõige selle taga peab olema emotsioon, sest inimesed lähtuvad oma otsustes pigem emotsioonidest kui loogikast.
Et eristuda teistest, ei piisa ainult uudsusest ja kasutatavusest. Kasutaja tahab tõesti loogilist ning äratuntavat lahendust, aga eelkõige oodatakse midagi positiivselt meeldejäävat ja kasulikku.
Tõnis: UI disaineri jaoks on loovus kindlasti üks oluline loometöö osa. Disaineri roll pea igas loomevaldkonnas on pideva uue otsing olukorras, kus ei tohiks kaduma minna keskkonna mugavus ning omapära. Loogilisuse ja loovuse head vahekorda hinnatakse UX protsessis, kus keskkonnal on reaalsed testijad, fookusgrupid ning mingist etapist juba ka reaalsed kasutajad.
Hea UI disainer suudab end panna kasutaja rolli, et ennetada võimalikke tekkivaid arusaamatusi, vastata küsimustele ning suunata teda kogu teekonnas. Loogilisus on kasutajakogemuse- ja mugavuse disainis väga kesksel kohal. Samas saab ta hinnangu ikkagi testimisfaasis, kus loodud keskkond oma esimese reaalse ning arvestatava tagasiside saab.
Kuigi UI keskendub enam loogilisusele, siis loovuseta suurepärast tulemust ei loo. Loovuseta oleks ilmselt mitmed keskkonnad ühetaolised ning neil puuduks oma nägu.
Veebiklubi kohtumisel Telia disainimeeskonnaga käis läbi küsimus, kas organisatsiooni tasemel nii rangelt paika pandud reeglid ei piira loovust. Saime vastuseks, et vastupidi – see panebki just rohkem otsima võimalusi loovaks lähenemiseks, sest disaineril pole lihtsalt võimalik asju suvaliselt lahendada. Võib-olla on rangelt reguleeritud tingimustes isegi rohkem loovust peidus – mine tea. Sellepärast sobibki osadele disaineritele töötada agentuuris, teistele pigem läbi aastate üht konkreetset toodet või teenust disainida.
Kuldmuna konkursil on UX/UI kategooria nüüd kolmandat aastat. Kas valdkonna tase on tõusnud?
Kreet: Tase tõuseb, kuna paljud ettevõtted on õnneks aru saanud, et hea kasutajakogemus on konkurentsieelis ja halb kogemus digitaalsetes kanalites võib muidu hea brändi mainet tõsiselt kahjustada. On tunda, et ettevõtted on teadlikumad oma klientidest ja nende vajadustest ning tänu sellele ka nõudlikumad loovlahendustes ja disainikvaliteedis.
Riho: Pigem jah, aga kindlasti tahaks näha rohkem eriilmelisi töid. Kindlasti on vaja UX/UI kategooriaga edaspidi tegeleda. On tunda, et disainerid kohanevad veel sellega. Kohanemise all mõtlen just seda, et varasemad digiteemalised kategooriad on nüüd kokku koondunud. See ei tähenda muidugi seda, et nüüd enam ei saagi rakendust või e-poodi konkursile saata – loomulikult saab ja võib olla ongi pigem leitud sellele üks hea ühine nimetus.
Tõnis: Tasemetõusu on tunda, kuna konkurents on kõikjal tihedam ning uued suunad samuti mõjutavad. Konkurentsi juures väärib rõhutamist, et veel mõned aastad tagasi oli paljude ettevõtete aegunud veebilehtede suurim probleem see, et need ei kohaldunud erinevatele seadmetele.
Tänaseks on mobiilisõbralikud lehed vähemalt Eestis baastasemel juba pigem standard. Lisaks tõstis vahepealne COVID-19 periood ettevõtete digitaalse kohalolu veelgi olulisemale kohale. Seega on ettevõtted nõus investeerima e-kaubandusse ning oma digikanalitesse, et konkurentidega sammu pidada.
Teadlikule veebikujundajale on kindlasti oluliseks märksõnaks WCAG (veebisisu juurdepääsetavuse suunised), mis teadliku tellija poolelt pea igasse projekti kaasa tuleb.
Millised on praegu suurimad UX/UI trendid? Kuhu valdkond liigub?
Kreet: Personaliseerimine. Kuna ettevõtted koguvad oma kasutajate kohta üha rohkem andmeid, näeme rohkem personaalset lähenemist teenusepakkujatelt ja ka soovi kasutajatelt näha individuaalset klienditeenindust. Ettevõtted ja disainerid peavad mõtlema, kuidas neid andmeid tõhusalt kasutada, et luua asjakohaseid ja väärtust pakkuvaid kogemusi.
Juurdepääsetavus ehk accessibility. Kuna juurdepääsetavus muutub 2025. aastal juriidiliseks nõudeks, on see teema kindlasti suurenenud tähelepanu all. See nõuab disaineritelt sügavat arusaamist juurdepääsetavuse parimatest tavadest ja võimekust disainida paljudele erinevatele kasutajatele, sealhulgas puuetega inimestele, tagades lihtsa juurdepääsu internetis leiduvale teabele ja funktsioonidele.
Järjest rohkem saavad disaineritele selgeks universaalse disaini põhimõtted, mille järgi piiratud võimalustega kasutajatele loodav disain ongi universaalselt kõige parem ja kasutajasõbralikum disain.
Tehisintelligents (AI). Nagu paljudes muudes valdkondades, annab AI areng uued võimalused ka digitaaldisainis. Ühelt poolt muudab see disainerite igapäevatööd ja protsesse tõhusamaks. Teiselt poolt avab see täiesti uusi võimalusi loovuse rakendamiseks ja pakub kasutajatele seninägematuid mugavusi ja lisavõimalusi erinevate teenuste kombineerimisel ning arendamisel. Usun, et näeme lähitulevikus rohkelt maailmamuutvat disaini, mis on loodud inimese ja tehisintelligentsi koostöös. Tulevik on põnev!
Riho: Personaliseerimine on olnud tükka aega üks oluline märksõna. Digilahendused on järjest rohkem kasutaja nägu. Ettevõtted koguvad kasutajatelt üsna palju erinevaid andmeid ning seetõttu tuleb UX disaineritel mõelda kuidas seda kõike tõhusalt kasutada, et luua nii kaasahaaravaid kui ka positiivseid kogemusi.
Visuaalsed lahendused lähevad julgemaks ja liikuvamaks. Hea kokkuvõttev 2023 märksõna või trend on julgus. COVIDiga tundus, et kõik jäid mõned ajaks “sleep mode” režiimi ja nüüd on järsku vajadus eristuda ning teha asju julgemalt. Seda on näha näiteks rebrändingu läbinud ettevõtete puhul ja iga rebränding kandub edasi ka digilahendustesse.
Oluline on ka kaasahaarav storytelling – olgu see siis kas mänguline copy, mikrointegratsioonid või animatsioonid.
Suuri muutusi näen suhtluses. Mitte küll otseselt silmast silma vestluste vahel, vaid pigem, kuidas toimub töö näiteks kliendi ja töö tegija või disaineri ja arendaja vahel. Erinevad uued tööriistad lubavad loovamat viisi briifide koostamiseks, struktuuride ja raamistiku loomiseks ning failide üleandmiseks arendustiimidele.
Seda viimast rõhutaks isegi veidi rohkem, sest viimaste aastatega on tunda, et disainerite ja arendajate vahel toimunud sõbralik põimumine. Praegusel ajal kasutusel olevad disainitarkvarad on arendajasõbralikud.
Oleme hästi põnevas ja kiirelt muutuvas maailmas. Julgen väita, et aasta pärast on tänased loogilised lahendused pigem ajale jalgu jäänud. Aga kas tulevikus on kohta UX/UI disaineritele? Pigem jah, automatiseerimist ja rutiinset tööd saab AI abil vähendada, aga üks UX/UI oluline osa on inimfaktor, mis annab tehtud tööle palju võimsama ja isiklikuma tunde.
Tõnis: Hea on tõdeda seda, et kui sugugi mitte kauges minevikus koostati veebisisu vastavalt disainile, siis nüüd luuakse disain sisust lähtuvalt, mis on igati loogilisem.
Kuumaks teemaks on kindlasti AI loodud kunst. Tõenäoliselt hakkame seda nägema aina enam. Loomulikult ei saa mööda me ligipääsetavusest ning sellele seatud reeglitest. Teatud tüüpi ettevõtted – näiteks riigiasutused – on saanud mitmeid ettekirjutusi oma veebikeskkondade parandamiseks ja uuendamiseks, kuid suures pildis on see ilmselt alles algus.
Kuldmuna 2023 ajakava
- Tööde vastuvõtt: 13. märts (esmaspäev) – 12. aprill (kolmapäev) 23.59
- Hilinejate vastuvõtt: 13. aprill – 19. aprill (kolmapäev) kell 23.59
- Kuldmuna pidu: 12. mai Estonia kontserdisaalis
- Kuldmuna juhend
*Tõnise vastustesse olid kaasatud mitmed Veebiklubi disainieksperdid. Allpool on nende ühispilt AI silmade läbi.
Velvet, Neway ja Veebimajutus on TULI liikmed. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 114 liiget.
Autor: Siim Kera, TULI