Web Summit: keskkonnasäästu tasub vaadata ärivõimaluse, mitte koormana

Tanki digisuuna juht Irina Piiskoppel ja
tegevjuht Marge Kari käisid novembri algul Lissabonis iga-aastasel Web Summitil.
Traditsiooniliselt on konverentsi fookuses tehnoloogia ning selle rakendamine erinevates
valdkondades – tervis, autondus, finantsid, jaekaubandus, turundus jne. Seekord
jäid märksõnadena kõlama hoopis koostöö, väärikus, terviklikkus, inimlikkus ja jätkusuutlikkus.

Siinkohal jagavad Irina ja Marge oma muljeid sel
aastal eriti populaarseks osutunud (ca 70 000 osalejat) konverentsi kuumimatest
teemadest. 

Mõtle tarbijale/kliendile kui inimesele

See pole küll uus trend, kuid endiselt on ülioluline
veelgi enam keskenduda oma tarbijale/kliendile ennekõike kui inimesele. Mis teda
huvitab? Millest ta hoolib (plastik, kliima muutumine)? Mida tähendab tema
jaoks kodu (turvalisus, lõdvestumine, mugavus)? 

Sihtrühma esindajaid tasub kaasata ka loovprotsessi,
testida oma toodet või teenust just nende peal, sest sageli pole otsustajad ise
tarbijad ega sihtrühm. Nii saad kõige paremini aru, kas liigud õiges suunas,
kas lahendus on lõpptarbija seisukohalt ka läbimõeldud ja asjakohane.  

Soovitus: suhtle tarbijaga rohkem juba
toote/teenuse väljatöötamisprotsessis.  

Tehisintellekt (AI)

Et
inimkonna jaoks uut väärtust luua, vajab üha enam kasutust leidev AI suurt
hulka andmeid – Big Data ja Always-on Data. AI-d kasutatakse näiteks
rohkete andmetega tervishoiuvaldkonnas, kus see aitab kompenseerida puudujääke,
mis on tekkinud mitmel pool maailmas elanikkonna kiirest kasvust, arstide vähesusest
ja tervishoiuteenuste kehvast kättesaadavusest.  

Soovitus: aeg-ajalt tasub korraks unustada kiire kasumlikkus ja
investeerida hoopis tehnoloogia arendamisse – tulevikus toob see tõenäoliselt
rohkem tagasi. 

Uued innovaatilised lahendused

Meil on kasutuses äpid takso ja toidu
tellimiseks, pakirobotid jne. Aga juba on töös ka näiteks lendavad taksod ning kõige kuumema teemana toidu
kojutoomine droonidega.  

Toidu toomisel kasutatakse enamasti veel
inimtööjõudu, kuid nende asendamine droonidega

vähendaks kulleritega juhtuvate liiklusõnnetuste
arvu ja viiks transpordi aja vaid 2-3 minutini. Toit ei jõua jahtuda, ei lähe
raisku ning jääb värskeks ja maitsvaks.  

Pea iga uue tehnoloogia üks põhiküsimusi on ohutus.
 

Soovitus: uute
transpordiliikide otsimisel tasub vaadata taeva poole. 

Mobiilitrendid

Pole enam uudis, et mobiilseadmetega
interneti kasutamine kasvab ka edaspidi – mitte küll enam nii järsult, aga
siiski. Mobiilides veedetakse aina rohkem aega ning
mobiilsed online müügid tõusevad. Seda fakti ei maksa ignoreerida
ja kodulehed tasub samuti mobiilile optimeerida, et
need oleks kasutajamugavuse (UX) mõttes hästi lihtsad ja kiired.  

Mobiilsed äpid on mobiilsetest
kodulehtedest olulisemad, kuna:

  • äppides veedetakse 20x rohkem aega,
  • äpid konverteeruvad 3x paremini, 
  • äppide abil tehakse 55% kõigist e-kaubanduse tehingutest. 

Soovitus: ehk tasub oma mobiilne leht viia hoopis
äppi?  

Mõjuisikud

Tehes koostööd mõjuisikutega on hästi oluline
tekitada tähenduslikud suhted brändi ja mõjutaja vahel. Mõjutaja peaks ise brändi
fännama, tegema seejuures seda, mida ta tõesti armastab, ja olema oma jälgijatega
aus. Mõjutaja ei tohiks keskenduda ainult numbrile (rahanumber, jälgijate
number), vaid tegema oma tööd hingega. Vaid selline koostöö näeb välja orgaaniline
ega mõju ostetud reklaamina.  

Soovitus: leia mõjuisikud, kes sinu brändiga päriselt sobivad. 

Jaekaubanduse jätkusuutlikkus

Jaekaubanduse peamisteks edukuse ja jätkusuutlikkuse alusteks on tehnoloogiline
innovatsioon ja ärimudelite revolutsiooniline uuendamine.  

Näiteks Tommy Hilfiger on esimene moebränd
maailmas, kes on läbi uue kompetentsi kaasamise viinud kogu moeloomise
digitaalseks. Enam ei joonistata midagi paberile ega tehta kangaste või
materjalide valikut füüsiliselt, kuhjates kokku erinevaid näidiseid. Kõik käib
digitaalselt läbi 3D mudeldamiste ja andmetöötluse, kuid seejuures näevad uued
prototüübid välja nagu reaalsest riidest/materjalist esemed. Ka kogu showroom
on täna viidud digitaalseks, kus iga inimene saab valida just tema mõõtudele
sobiva mudeli ning tootmisse läheb vaid konkreetne tellitud ese.  

H&M toodab täna 57% ulatuses
taaskasutatud materjalist ning eesmägiks on viia see 100%-ni aastaks 2030.
Nende hinnangul on moetööstus jätkusuutlik, kui ressursse kasutada teadlikult
nii keskkonna kui inimeste vaates.  

Soovitus: keskkonnasäästu tasub vaadata ärivõimaluse,
mitte koormana.  

Tehnoloogia ja poliitika

Poliitikud üle maailma ei mõista tehnoloogiat.
Neil on mugavam seda piirata, nägemata, et see võiks parandada ka avaliku
sektori teenuseid. Suurbritannia endise peaministri Tony Blairi hinnangul peaks
tehnoloogia olema palju rohkemate poliitiliste debattide keskmeks, kuid tehnoloogiasektori
ja poliitika vahele on tekkinud nihe. See on murettekitav ja ohtlik. 

Teisalt pole olukord uus ja poliitikutel võttis
kõvasti aega ka 19. sajandi töösturevolutsiooni kasude mõistmine. Blairi
meelest tuleks olla optimistlikult meelestatud, sest pessimismi kasutavad ära populistid.
Kui püsida optimistlikuna, siis leitakse ka võimalusi. 

Soovitus: tehnoloogiast tõuseb kasu ka
avalikule sektorile. 

Uut tüüpi reklaamiimpeeriumi ehitamine

Mõned mõtted ka reklaamitööstuse trende loova
S4 Capitali asutajalt ja maailma ühelt mõjukamalt reklaamivaldkonna gurult Sir
Martin Sorrellilt

  • S4 Capitalil
    on kaks suurt eesmärki: 1) ehitada uue ajastu meediamudel 2) eristuda tugevalt
    vanast iganenud käsitlusest analoog vs digitaalne. 
  • Kui ostad online
    meediat, siis ei osta sa mahtu, vaid meedia nanosekundeid ja seepärast on
    oluline nutikus ning agiilsus, mitte ulatus.
     
  • Kas digitaalne meedia on ikkagi kiire ja odav? On, kui mõista, et digimaailmas tähendab kiirus agiilsust (kiiresti muutumist ja paindlikkust) ja odavus tõhusust (ei investeerita üle ja saadakse tulemus kätte mõistlikult). Lisaks tuleb sügavuti mõista digitaalseid ökosüsteeme ehk suuri platvorme nagu näiteks Google, Amazon, Facebook, Alibaba.
  • Kui teed äri
    selleks, et pikaajaliselt brändi ehitada, siis oled edukas ja teenid raha. Kui
    su eesmärk on teenida pidevalt rohkem raha, siis tähendab see sissekirjutatud
    konflikti, kus brändi ehitamine on ülimalt keeruline.
  • Isiklike
    andmete jagamine peab saama inimestele arusaadavamaks ning neid tuleb sel teemal
    harida. Sisuliselt on oma isiklike andmete jagamine andmete müük ja inimene
    võiks selle eest vastu saada sama raha eest mingeid kaupu, teenuseid vms. 

Soovitus: lase päriselt lahti
harjumuspärastest mudelitest ja astu uude aega.  

Kuidas seekordne Web
Summit kokku võtta?
Kõlama ei jäänud küll midagi täiesti revolutsioonilist,
kuid kinnitust sai hüpotees, et ükski läbikukkumine pole lõpp, vaid
arenguvõimalus. Kunagi ei tasu kohe alla anda, sest tulemus on enamasti pingutust
väärt. Eksperimenteerige, looge midagi täiesti uut, olge julged ja
innovaatilised! 

Irina
Piiskoppel
ja Marge Kari
Tank 



Loovagentuur Tank on Turundajate Liidu (TULI) liikmed.
TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud
erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest.
TULI-sse kuulub praegu 62 ettevõtet.

Toimetas: Silja Oja, TULI

Kõik uudised