TULI soovitab: Ahto Aaremäe inspireerivad süsteemid

Alates 2002. aastast Age Creative’i ridadesse kuuluv loovjuht Ahto Aaremäe, kes on oma töös alati rohkem ideede kui visuaalse poolega tegelenud, räägib, kuidas trendide taga süsteeme näha ja sealt inspiratsiooni leida.

Ahto Aaremäe

Inspiratsiooniallikad on minu jaoks rõhuvas enamuses valdkonnavälised. Tavaliselt eeldatakse, et loovad saavad inspiratsiooni muusikast, kunstist, filmidest jne… paljud reklaamiloojad peavad ennast ise ka kunstnikeks, aga mina paraku nii ei arva. Muusika, filmid ja kunst on minu elus küll tähtsal kohal, aga see on pigem meelelahutus kui inspiratsiooniallikas. Inspireeriv on minu jaoks seoste leidmine ja mõistmine erinevate süsteemide sees. Tähtis on saada mingi ahaa-efekt. Hea loovlahenduse puhul on samuti eelduseks uue ja põneva seose leidmine. Reklaamiidee loomine on minu meelest rohkem seotud leiutamise kui kunstiga.

Minu jaoks on lõputuks inspiratsiooniallikaks ajalugu. Mitte sõdade ja valitsejate teemad, mis tavaliselt sõna ajalugu mainides kohe pähe tulevad, vaid lihtsate igapäevaste asjade ja kommete tekkelood. Esmapilgul võib tunduda, et sellel pole midagi pistmist minu igapäevase tööga, aga tegelikult on seos päris suur. Kui mõista, kuidas üks või teine kultuurinähtus tekkinud on, siis on vähemalt teoreetiliselt suurem lootus, et suudan ka ise midagi sellist tekitada. Käitumise muutmine ja kultuurilise fenomeni loomine peaks ju olema liga reklaamilooja suurim eesmärk.

Mulle meeldib oma igapäevatöös võimalikult suurt pilti näha. Kui aru saada, mis üht või teist asja taustal mõjutab, siis on oluliselt lihtsam ka toimivat kommunikatsiooni teha. Näiteks oleme kõik teadlikud toidutrendidest. Väiketootjate asjad on coolid, aga miks ja kuidas see juhtus? Miks olid sajand tagasi hinnas ülimalt peeneks jahvatatud püreed ja tänapäeval – vastupidi –äratuntavalt käsitööna valmistatud robustsema faktuuriga toidud? Põhjus on täpselt sama. Hinnatakse seda, mida on raskem valmistada. Sajanditaguse peene restorani püree puhul hinnati käsitsi vahustamist ja komponentide peeneks nühkimist. Tänapäeval on jälle keerulisem käsitsi ehk pisut robustsemalt toitu valmistada. Eriti torkab see silma leibade puhul. See viibki mõistmiseni, miks toidutrendid hetkel just sellised on ja millele peaks kommunikatsioonis rõhuma. Üheks parimaks raamatuks argielu ajaloost, mis mulle kätte on sattunud, on Bill Brysoni „Ringkäik kodumajas”. Samalt autorilt on ilmunud veel palju erinevatel teemadel raamatuid, aga kõiki neid ühendab suurema süsteemi nägemine faktide taga.

Analoogseid inspireerivaid süsteeme leiab tegelikult igalt poolt. Igas suures süsteemis kordub sama muster, kus mõjutajaid on väga loogilised, aga samas varjatud. Nende avastamine on minu jaoks just kõige inspireerivam ja samas ka vormis hoidev tegevus. Kui üritada mõista inimkeha toimimist ja küsida iga asja peale „Miks?“, jõuad välja huvitavate ja ootamatute seosteni. Sama asi toimub ka turunduses, kus õige ideeni jõuab läbi lõputute mikside.

Festivalide võidutööde ja reklaamiblogide skrollimine mahub loomulikult ka minu tegevuste hulka, aga pigem on see elementaarne valdkonna hetkeseisuga kursis olemine kui inspiratsiooni otsimine. Sama käib sotsiaalmeedia jälgimise ja uute võimalustega kursis olemise kohta. Üks oluline osa enda vormis hoidmisel on aga just vastupidine – oma valdkonnast jõuga eemale minemine ehk reaalsusega kontaktis püsimine. Kui suhelda päevast päeva valdkonna sees enamasti kõrgharidusega inimestega, kes töötavad Eesti mõistes suurettevõtetes, siis tekib oht, et oskus nö lihtsaid inimesi mõista ja neile kordaminevaid kampaaniaid teha kaob vaikselt ära.

Selleks, et side reaalsusega säiliks, peab aeg-ajalt käima “ekspeditsioonil” ja võtma aega külafilosoofide ära kuulamiseks. Teinekord ajavad asja ära ka online foorumid ja kommentaariumid, aga siin on oht teise äärmusesse minna. Umbes aasta tagasi liitusin sel eesmärgil Facebooki grupiga „Eestlaste kolmnurk“. Väike tagamõte oli ka selles, et tegin samal ajal Maanteeametile joobes juhtimise vastast kampaaniat. Lootsin siis naiivselt, et suudan midagi ka selle kanali jaoks välja mõelda, sest seltskond tundus õige olevat. Tegelikult pidasin seal grupis vastu kaks nädalat ja mõistsin, et sellel levelil, mis seal lendaks, ei suuda ma midagi teha.

Ahto Aaremäe
Age Creative’i loovjuht


Eesti vanim loovagentuur Age Creative on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 77 ettevõtet.

Lugudesarjas „TULI soovitab” jagavad liidu liikmed oma inspiratsiooniallikaid. 

Kõik uudised