Kõik uudised

Blogi: Kuidas Maria ja Daniil Cannes Lionsi noortevõistlusel Eestit esindamas käisid

Eestit esindasid Young Lions Design võistlusel sel aastal Taeva Pesamuna konkursi võitjad Daniil Golubev ja Maria Rahamägi. Maria ja Daniili seiklustest Cannes'is ja võistlusest endast saab lähemalt lugeda nende blogist.

Fotol: Maria Rahamägi ja Daniil Golubev Cannes Lionsil juunis 2019

Iga aasta juunis kogunevad tuhanded loovinimesed tervest maailmast Cannes’i, et ammutada inspiratsiooni, luua uusi tutvusi ja lihtsalt mõnusasti Prantsuse Riviera elu nautida. Sajakonna noore jaoks see nädal aga nii lõbus ja stressivaba ei ole. Kui Cannes Lionsi põhikategooriate võistlejatel on töö juba tehtud ja kohapeal jääb üle vaid žürii otsuseid oodata, siis noortevõistluse Young Lions osalejaid ootab töö kohapeal ees.  

Esmaspäev, 17. juuni 

18:20 

Esimene päev selja taga! Jõudsime hommikul kohale, lennujaamast kohvriga otse festivalile, et ikka võimalikult palju näha jõuaks. Ilmselgelt oleme mõlemad üle pakkinud – enamik festivalirahvast käib (vähemalt päevasel ajal) lühikeste pükste ja t-särgiga või lihtsa suvise kleidiga. Ei teagi, kas kõiki neid “uhkeid rõivaid”, mis kaasa pakkinud oleme, siin kanda jõuab.


Cannes on täiega mõnus – terve linnake on elu-melu täis ja festivalialal on hea vibe. Täna jõudsime umbes viide sessiooni. Õppetund: ära paneeldiskussioonidesse mine!

Nüüd kiire dušš ja välja õhtuseid unofficial üritusi avastama! Saame teiste eestlastega kokku, aga kauaks pidutsema täna jääda ei tohi – homme algab meie Young Lions võistlus, nii et peab korralikult välja puhkama. 

Teisipäev, 18. juuni 

9:40 

Today’s the day! Täna pärastlõunal saame oma Young Lions disainikategooria briifid kätte. Siis saame terve õhtupooliku ajurünnakut teha ja plaani paika panna ning alles homme hommikul oma station’isse tööle minna. Pole aimugi, mis lähteülesandeks tuleb – ainus asi, mida teame, on see, et peame homme kella 19ks looma brändingu mingile MTÜ-le.  

Enne seda tahaks veel paari ettekannet kuulama jõuda ja festivalialal natuke ringi vaadata. 

Ja mis on parim viis hommiku alustamiseks? Rendikorteri kapslimasinat parandades, et oma hommikukohvi ikkagi edukalt kätte saada.  

14:15 

Saime just briifinguruumist välja, briif käes! Põnev-põnev! Ülesanne on sel aastal eriti vinge (vähemalt võrreldes viimase paari aasta briifidega, mida netiavarustest näinud oleme) – peame looma logo ja brändingu World Wildlife Fundi uuele noorteliikumisele Youth for Our Planet. Äge on see, et saame ülesande teha tööd just noorteliikumisele, mitte mingile suvalisele organisatsioonile. Oleme Mariaga ka ise mitmes noorteliikumises aktiivselt kaasa löönud, nii et meil peaks head šansid olema.


Disainikategoorias võistleb sel aastal 24 meeskonda – kõik samamoodi kahekaupa, oma riigis kohaliku konkursi (paljudes riikides just brändinguvõistluse) võitnud alla 30-aastased noored. Nägime kõik meeskonnad ära, aga briifingus hoidsid kõik teineteisest eemale – konkurendid ikkagi. Loodame, et pärast võistlust saame kellegagi tuttavaks ka.

16:30 

Tegime pärast briifingut kiire lõuna kohalikus prantsuse lõunarestoranis ning varusime ööseks Red Bulli ja snäkke. Idee hakkas juba jooksma – briifis räägiti, et klient soovib lihtsat brändisüsteemi, mida noorteühendused üle terve maailma, isegi kui neil proffi kujundajat ei ole, saaksid kasutada. Mõtlesime, et läbiva kujunduselemendina võiks kasutada mingit sorti raami, mida näiteks sotsmeedia postitustele panna või miks mitte ka protestiplakatile joonistada. Otsustasime, et meie bränding peab olema kasutatav nii online’is kui ka offline’is. Nüüd aju ründama ja uusi ideid koguma! 

18:15 

Oleme nüüd paar tundi brainstorm’inud ja suurt ideed otsinud. Oleme ühel meelel, et nii suur ja globaalne probleem nagu kliimasoojenemine võib paljudele tunduda liiga abstraktne ja kauge. Mõtleme, et peaks seda lokaalsemaks muutma ja tegema selgeks, et muutus algab kohalikul tasandil ja igaüks saab oma tegevustega kliimasoojenemise vastu võidelda.


Pesamunal tõi meile edu positiivne lähenemine tõsisele probleemile. Ka teadusuuringud toetavad seda lähenemist, sest masendav või negatiivne visuaal tõrjub inimesi eemale, mitte ei kaasa neid mõtlema ja tegutsema. Niisiis teadsime, et meie töö peab jätma rõõmsa mulje.

Kuna uus liikumine luuakse selleks, et olemasolevad kliimaliikumised ühendada, siis teeme muudetava logo, kuhu iga kohalik liikumine saab oma koha / olemasoleva organisatsiooni nime panna – Youth for Our Planet Tallinna kohalik versioon oleks siis Tallinn for Our Planet jne.

Vaatasime erinevate protestide plakateid ja mõtlesime neist inspireeritud fondi teha – logos ja mujal kasutamiseks. Ei tea, kas homme 10 tunniga jõuab valmis… 

20:40 

Juhe on veits koos. Ideid ja mõtteid on palju, aga kuidas need nüüd visuaalsesse identiteeti vormistada, väga veel ei tea (kusjuures kõik oma ideed peame homme ühele A3-le ära mahutama!). Läheme otsime õhtusööki kusagil korteri lähedal, äkki aitab. Maria Tripadvisori kasutamise oskused ei vea alt ning maitsvast aasia toidust saime kõhu täis ja ülejääke ka järgmiseks päevaks. Teeme pärast õhtusööki väikese jalutuskäigu lootuses, ehk aitab pea natuke selgemaks saada.


02:20 

Maria liigub teise tuppa mõtlema, aga ei ole päris selge, kas ta päriselt ka teeb tööd või magab. Hakkasime pärast õhtusööki oma ideed kirja panema ja kujundusi proovima. Nüüd on küll täiega närv sees – idee on justkui paigas, aga kui hakkame seda paberil sõnastama ja arvutis sketch’ima, näeb natuke “toores” välja. Oleme oma raami idees kinni ja midagi paremat ka pähe ei tule. Tahaks ära magama minna, aga ei tohi ka – kell 8:30 peame juba võistlusruumis olema ja arvutis tööle hakkama. Siis ei ole enam aega ideed muuta. Oleme veel natuke üleval, ehk tuleb viimasel hetkel mõni hea mõte.

Kolmapäev 

07:45 

Olime poole neljani üleval, aga midagi uut pähe ei tulnud. Ehk ei peakski enam üle mõtlema, vaid oma esialgse ideega julgelt edasi minema. Räägime kiirelt veel mõtted üle ja liigume noortevõistluse alale. 

09:00 

Väikese hilinemisega, aga oleme kohal. Õnneks ei ole me üldse mitte viimane tiim, mis annab juurde lootust, et jõuame ilusti enne tähtaega (18:59!) asjad valmis. Huvitav, kas teistel tiimidel on ideed juba paigas või miks nad veel kohal ei ole?


Meie võistluskabiinis on iMac (väga ebamugava hiirega), graafikalaud ja suur silt Eesti lipuga. Päris äge tunne on oma riiki nii suurel võistlusel esindada! 

11:45 

Kõik tiimid on usinasti tööhoos, aga esimese mulje järgi tundub, et pooltel ei ole samuti ideed täiesti lõplikud. Kuna kõik workstation’id on lahtised ja nende vahel saab vabalt liikuda, teeme kiire tiiru ja uurisime, mida teised meeskonnad teevad. Osad alles sketch’ivad, päris paljudel tundub olevat mingi looma või taime ikooniga logo. Selles osas on meil teistest üsna erinev lähenemine – meil on oma custom font’i põhine logo. Eks näis, kas see erinevus on eelis või puudus.

13:00

Teeme kiire lõuna siinsamas võistluspaviljonis. Kui muidu peab oma söögi eest ise muretsema, siis täna saame siin tasuta kõhutäie (jess!). Meie booth’i naabrid on Soome, Austria ja Valgevene, aga ikka pole veel kellegagi tuttavaks saanud. Parim saavutus oli lõunalauas Marial kena hollandlasega juttu ajada, kes meid pärast võistlust terrassil toimuvale peole kutsus. Eks näeb, kas jaksame minna.


Väsimus hakkab tunda andma, aga võistlusnärv (või liitrid kohvi ja Reb Bulli, mida me ära joonud oleme) hoiab veel ärksana. Vaid mõned tunnid on jäänud – nüüd tagasi tööle! 

18:45 

Tööde esitamise tähtajani on viisteist minutit ja kuigi me teame, et kõik on korras ja valmis, siis lõpliku esitamisega on närv sees. Kas salvestasime ikka kõik failid õige nime ja seadistustega? Vaatame veelkord kõik üle ja laeme töö võistluskeskkonda üles.


Kaks päeva tööd seljataga – it better be worth it! Kui veel hommikul võistlusalale saabudes olime stressis, et idee on väga toores, siis nüüd oleme palju enesekindlamad ja oma töö üle uhked.

22:48 

Otsustame väsitavast päevast puhata korteris sarja vaadates ja Daniili Barcelonast toodud odavat veini maitstes. Hakkame juba voodisse magama liikuma, kui Daniil vaatab korra meili (et homset programmi üle vaadata) ning sinna on just mõne minuti eest tulnud kutse Spotify Beach’il toimuvale private kontserdile, kus esinevad Tove Lo ja Bebe Rexha. Kontsert toimub praegu. Niisiis on otsus kiire ja konkreetne, paarikümne minuti pärast astume uksest välja ja oleme kergeks peoks siiski valmis.


Neljapäev
 

09:40 

Pea on eilsest peost natuke paks. Läheme vaatame, mis rannapaviljonides toimub – Pinterest Beach’il pidi mingi lahe baar olema ja Google Beach’i soovitati ka kindlasti vaatama minna. Võistluse tõttu ei olegi veel jõudnud eriti ringi vaadata. Pärastlõunal on meie kategooria võitjate väljakuulutamine, sinna ei tohi hiljaks jääda! 

12:50 

Jäime muidugi võitjate väljakuulutamisele hiljaks – läksime hoopis valesse hoonesse! Väga kiire ja lühike oli. Lühidalt – me ei saanud midagi. Ainult kolm esikohta anti välja ja no meie arvates olid need ikka natuke igavad. Huvitav, mis žüriile nende juures nii väga meeldis… Paari tunni pärast saame veel žüriiga kokku ja kuulame nende tagasisidet. 

17:20 

Kuulasime just žürii tagasiside ära. Žürii ütles, et nad otsisid lihtsat sümbolit või ikooni, mis oleks meeldejääv. Päris paljud osalejad tundusid pettunud olevat. Žürii kommenteeris igat tööd ka natuke detailsemalt, mis oli väga tore neist. Paljude kohta öeldi, et töö oleks sobinud pigem lühema kampaania jaoks, aga mitte organisatsiooni visuaalseks identiteediks. Ka meie kohta öeldi, et oli hea töö, aga natuke keeruline teostada noorteühendustel üle maailma.  

Mis siis ikka, ühe vinge kogemuse võrra rikkamad oleme ikka, ja kaks päeva Cannes’is on veel ees, läheme festivali edasi nautima!  

Neljapäeva- ja reedeõhtustel pidudel saime lõpuks ka teiste Young Lionsi osalejatega tuttavaks ja oleme sotsiaalmeedia vahendusel ühendust hoidnud ka pärast võistlust.  

Kokkuvõte

Üldiselt on Cannes Lions selline FOMO (fear of missing out) üritus – ükskõik kui palju sa ei tee ja ringi ei käi, ikka jääd suuremast osast ilma, sest kõike toimub lihtsalt nii palju ja korraga (õnneks on korraldajad sellega arvestanud ja peamiseid sessioone saab hiljem järelvaadata). Kui Young Lionsi võistlusel osaled, jääd veelgi rohkemast ilma, sest kaks päeva on võistluse pärast täiesti kinni. Küll aga on see üks unustamatu kogemus ja võimalus ühel maailma vingeimal festivalil osaleda. 

Kindlasti soovitame kõikidel noortel järgmisel aastal Pesamunal osaleda ja võitjatel Cannes’i võistluseks korralikult ette valmistuda. Saage kokku Eesti agentuuridega ja küsige nõu – ka meie saime enne Prantsusmaale minekut kokku mitme loov- ja kunstilise juhiga, kes meile suurteks eeskujudeks on. Ja kui juba Cannes’is olete, võtke viimast nii päevastest üritustest kui ka õhtustest pidudest!

Võidutööd

Cannes Young Lions disainikategooria võidutööd:

I koht – Venemaa


II koht – Ukraina



III koht – Brasiilia 

Eesti meeskonna 24 tunni töö:

Suuremat pilti saab näha SIIN

Mida Maria ja Daniil praegu teevad 

Maria tegeleb praegu hariduse edendamisega – eelmisel aastal asutas ta MTÜ Edumus, mis aitab töötavatel spetsialistidel Eesti noorte haridusse panustada, õpetades ühes koolis ühele klassile ühte ainet.

Daniil elab ja töötab Barcelonas, on loov- ja disainijuht veebiväljaandes Devex. Teeb uudiseid, reportaaže ja üritusi globaalse arenguga tegelevatele organisatsioonidele (MTÜ-d, ÜRO agentuurid, valitsused jne).


Kuldmuna 2019 raames toimunud noortekonkurssi Pesamuna toetas loovagentuur Taevas Ogilvy, kes saatis oma kulu ja kirjadega võitjapaari juunis Prantsuse Rivieras toimunud maailma suurimale loovusfestivalile Cannes Lions

Silja Oja, TULI