Turundusagentuure ähvardab ligi 80%-line käibelangus, ilma riigi abita kaasneks suur koondamistelaine
Koroonaviirus avaldab mõju paljudele majandussektoritele ning valusalt on juba pihta saanud
ka siinsed turundajad. Kriisist välja tulemiseks on kindlasti tarvis nii
valitsuse abi kui ka ettevõtjate
valmidust näha kriisist kaugemale.
Fotol: agentuure Division, Age Creative ja MIXD ühendava klastri Creative Fuel fuajee Kultuurikatlas
Turundajate Liidu (TULI) tegevjuht Maarit Mäeveer ütles, et turundussektori näol on tegemist valdkonnaga, mis aitab Eesti ettevõtetel äriedu saavutada, tooteid disainida, lansseerida ja müüki kasvatada, kuid tänane olukord ei võimalda tööd samal tasemel jätkata.
„Turundusagentuuridest on oma muret väljendanud juba üritusturundajad, kuid tunneme liidus tõsist muret ka reklaami-, disaini-, suhtekorraldus- ja meediaagentuuride ning teiste turundusettevõtete pärast. “Kui 2018. aastal oli meie sektori käive ligi 665 miljonit, siis lähikuudel on see 70–80% väiksem. Suuremal osal sektori ettevõtetest ei ole reservi mitmekuulise madalseisu jaoks. Töötukassa lubadus tasuda 70% palgast on suureks abiks,” ütles ta.
Loe: Riik kompenseerib raskustes ettevõtete töötajatele 70 protsenti palgast
TULI juhatuse liige ja agentuuri Optimist Creative juht Magnus Lužkov ütles, et turundusvaldkonda tervikuna kuulub ligikaudu 20 000 inimest, kelle igapäevategevus julgustab tarbimist ja annab majandusele hoogu juurde. Kui tellija poolel töötava turunduskommuuni suuruseks võib hinnata orienteeruvalt 8000 inimest, siis ligi kaks korda sama palju inimesi teeb turundustööd agentuurides, stuudiotes või üksikisikutest allhankijatena.
„Paljud neist inimestest mäletavad veel selgesti viimast majanduslangust, kui spetsialistide arv agentuurides kahanes 1/3 peale. On kulunud kümme aastat, et need andekad inimesed sellesse valdkonda tagasi tuleksid ja meeskondadena tööle hakkaksid. See töö on kandnud vilja – viimastel aastatel on tekkinud rohkelt Eesti brände, kes suudavad tänu oma sisule ja välimusele läbi lüüa. Kui täna kogemustega tublid turundusinimesed laiali saata, läheb uuesti 10 aastat, et samasse punkti tagasi jõuda,” ütles Lužkov.
Lužkovi sõnul on turundusagentuuride majanduslik väljavaade äärmiselt kehv, kuid valitsus ja ettevõtjad saavad olukorda leevendada.
“Kuna agentuuride rasvakiht on väga õhuke, siis kuudepikkuseks veniva seisaku puhul on valitsus see, kes otsustab, kui kiiresti me pärast kriisist väljume. Lisaks valitsusele on loomulikult oluline roll ka ettevõtete juhtkondadel, kellel on võimalus seisakut kasutada mitte puhkamiseks, vaid kriisist väljumise kampaaniate ettevalmistamiseks. Agentuuride inimesed on kodudes ja täiesti töövõimelised. Täna ongi see aeg, kus saab välja töötada kõige läbimõeldumaid lahendusi, sest ressurssi selleks on piisavalt”.
Lužkov kinnitas, et turundajad on igati valmis riigile ehk antud olukorras ülekoormatud avalikule sektorile oma teenuste näol abi pakkuma. Liidu hiljutise üleskutse peale ulatada riigile abikäsi on tänaseks andnud oma nõusoleku 54 turundusvõimekusega ettevõtet ja agentuuri. “Lisaks kinnitame omalt poolt, et oleme valmis igakülgseks koostööks Terviseametiga ja nõus jälgima nende poolt ettekirjutatud soovitusi ja reegleid,” lisas ta.
Turundajate Liit (TULI) on kõiki turundusega tegelevaid professionaale ühendav liit, millel on hetkel 74 liiget.
Silja Oja (TULI) ja Merilin Blöndal (Dalton)