22.04.2025

TULIUUS LIIGE | Reklaamiagetuur Geeks: tulemus ei ole juhus – see on andmetel põhinev strateegia

Turundajate Liidu värske liige, reklaamiagentuur Geeks, on veendunud, et Eesti turundusmaastik vajab suuremat teadlikkust ja ausamat dialoogi. „Turg ei vaja rohkem reklaami – turg vajab paremaid otsuseid lähtuvalt andmetest,“ ütlevad nad. Milliseid otsuseid täpsemalt? Sellest räägivad intervjuus agentuuri tegevjuht Roland Oskar ja sotsiaalmeedia osakonna juht Kelli Süld.

Kelli Süld ja Roland Oskar sõnavad, et ettevõtted ei oska tihti hinnata, millist rolli turundus mängib. Foto: Geeks

Juba üle kaheksa aasta tegutsenud Geeks on keskendunud digiturundusele, pakkudes strateegilisi lahendusi eelkõige Google’i ja Meta platvormides. Agentuuri nimi tuleneb ingliskeelsest sõnast geek – viide tehnoloogiliselt süvitsi minevale inimesele, kelle kirg on mõista, katsetada ja õppida.

„Minu jaoks kirjeldab meie nimi kedagi, kes ei karda süveneda ja tahab päriselt aru saada, kuidas asjad töötavad,“ ütleb Roland. „Meil on tugev tehniline taust ja analüütiline mõtlemine – just see eristab meid paljudest teistest.“

Millised te veel olete? 

Roland: Meie väärtused ehk DNA koosneb neljast olulisest punktist: ausus, innovaatilisus, tulemusele orienteeritus ja teadlikkus. Need ei ole lihtsalt loosungid, vaid põhimõtted, mille järgi me igapäevaselt töötame.

Kelli: Täiendame end pidevalt, sest tehnoloogiad, tööriistad ja platvormid arenevad kogu aeg ning meie kohustus on olla nende arengutega kursis. See tagab, et saaksime oma klientidele toimivaid lahendusi välja pakkuda.

Roland: Ausus tähendab meie jaoks ka seda, et julgeme ausalt öelda, kui mõni idee ei toimi. Mõistame, et see võib ettevõtjale tunduda isiklik – eriti kui tegu on oma kätega üles ehitatud ettevõttega. Aga kui näeme, et mingi lahendus ei vii soovitud tulemusteni, siis me ei saa lihtsalt kaasa noogutada. Me ütleme selle välja – alati lugupidavalt ja põhjendatult.

Ja kui katsetame ning midagi ei lähe plaanipäraselt, siis tunnistame ka seda otse. Turunduses ei ole kõik mustvalge – tulemused tulevad läbi testimise ja analüüsi. 

Kelli: Meie jaoks on oluline, et kogu turundustegevus oleks ettevõtte eesmärkidega kooskõlas. Kui juhtkond analüüsib, kuhu eelarve läheb, siis meie ülesanne on näidata täpsed mõõdikud ja põhjendused. Iga tegevus peab olema seotud tulemusega.

Roland: Mõnikord tuleb ettevõte sooviga teha nii müügikampaaniat kui ka brändingu tõstmist, aga eelarve on 500 eurot. Sellistes olukordades tulebki ausalt selgitada, et kõike korraga ei saa. Alati leidub keegi, kes lubab kõik ühe summaga ära teha, aga meie ei paku illusioone – keskendume sellele, mis on realistlik ja toimiv.

Enne intervjuud rääkisime, et teie soov on turgu muuta. 

Roland: Turundus ei ole ainult reklaam. See on strateegiline juhtimise tööriist, millel on otsene mõju ettevõtte kasumlikkusele. Paraku näeme, et paljud juhid seda veel nii ei taju – neil puudub turundusplaan, puuduvad mõõdikud, mõnikord isegi teadmine, mida nende turundustiim päriselt teeb.

Usume, et turu teadlikkuse tõstmine on pikaajaline protsess, mis vajab teadmiste jagamist, avatud dialoogi ja ausust. Me ei ehita illusioone ega müü õhku – me aitame aru saada, mis töötab ja mis mitte.

Kelli: Muideks, meil on õpilastele praktika mentorprogramm, oleme aastate jooksul juhendanud turundus- ja sotsiaalmeediaspetsialisti eriala tudengeid Mainorist ja Tallinna Majanduskoolist. Nad otsivad praktika ise väiksematesse või keskmise suurusega ettevõtetesse, kus sageli puudub pädev turundusjuhendaja.

Meie toetame neid distantsilt – aitame seada eesmärke, koostada turundusplaane ja rakendada koolist saadud teadmisi praktikas. Nii saab ettevõte väärtusliku panuse ja tudeng praktilise oskuse, kuidas turundus päriselt töötab.

Roland: Üllataval kombel ei ole isegi paljudel keskmise suurusega ettevõtetel korralikku turundusplaani. Ja sageli kannab turundusspetsialisti tiitlit inimene, kelle töö hõlmab ka sekretäri, projektijuhi ja müügijuhi rolle – turundus jääb lihtsalt muu töö varju. Sellises olukorras ei saa turundus päriselt toetada ettevõtte eesmärke.

See ei sõltu isegi ettevõtte suurusest. Oleme näinud väikeseid e-poode, kus kõik on läbimõeldud ja strateegiliselt paigas, lihtsalt sellepärast, et turundusega tegeleb inimene, kellel on kogemus ja teadmised.

Meie hinnangul on turundusplaan kui kompass – kui oled väike paat keset avamerd, siis ilma kompassita on väga raske kuhugi suunaga liikuda. Sul võib olla parim tiim ja suurepärane idee, aga kui suunda pole, siis võib kogu pingutus lihtsalt laiali valguda.

Näete siis lähedalt, et paljud ettevõtted ei hinda turundust? 

Kelli: Sageli ei osata tegelikult hinnata, millist rolli turundus ettevõtte jaoks mängib. Arvatakse, et turundus tähendab lihtsalt reklaami – ilusat pilti või kampaaniat. Tegelikkuses on reklaam vaid üks väike osa suuremast tervikust. Tulemuslik turundus algab strateegiast, eesmärkidest ja andmete põhjal tehtud otsustest. Tulemus ei ole juhus – see on andmetel põhinev strateegia.

Roland: Just. Turundus, müük ja äristrateegia peaksid töötama ühises rütmis. Kui need liiguvad eri suundades, ei saa ka tulemusi oodata. Meie näeme turundust kui juhtimistööriista – õigesti kasutades aitab see ettevõttel hoida fookust, teha teadlikke valikuid ja püsida konkurentsis ka keerulisematel aegadel.

Teil on võrdlemisi väike ettevõte. Kodulehel oli kirjas kuus nime. Kuidas suurematele vastu saada?

Kelli: Võib-olla ei peagi alati otseselt vastu saama. Igal agentuuril on oma tugevused ja roll turul. Me usume, et väiksemad ja suuremad agentuurid võiksid üksteist hoopis täiendada – teha koostööd seal, kus üks saab teist toetada.

Roland: Täpselt. Suurtel agentuuridel on oma mastaabi eelised, aga neil on ka omad väljakutsed – näiteks keerukam kontrolliprotsess ja aeglasem reageerimisvõime. Meie eelis on see, et oleme paindlikud ja saame kiiresti süvitsi minna. Ja kuigi oleme väike tiim, pole me ühemeheagentuur. Meil on tugev sisu- ja analüüsitiim ning saame pakkuda laiapõhjalist tuge.

Tänapäeval tegutseb palju nö “agentuure”, mis koosnevad vaid ühest inimesest. Meie oleme kompaktsed, aga mitmekesised – ja see võimaldab meil teha sisulist koostööd ka suuremate partneritega.

Kas väikesele agentuurile on AI abimees või hoopiski konkurent, sest aitab teistel teie tööd ära võtta? 

Roland: AI on tööriist. See aitab sisu kiiremini luua ja andmeid töödelda – ja meie kasutame seda ka ise. Aga kui puudub strateegiline mõtlemine ja arusaam kontekstist, muutub kogu asi sisuliselt automaatseks müra genereerimiseks.

Turule tekib aina rohkem sisu, mis on küll tehniliselt korrektne, aga millel puudub suund, eesmärk ja mõju. Ja kui ettevõtjal puudub teadlikkus, võibki tunduda, et sellest piisab.

Kelli: Just – AI võib kiirust kasvatada, aga tulemust loob ainult läbimõeldud strateegia. Meie töö ongi aidata kliendil mõtestada: kellele ja miks sa midagi postitad, mida sa tahad sellega saavutada? Ja kuidas see toetab suuremat eesmärki kolme või kuue kuu pärast?

Miks liitusite TULI-ga?

Roland: Meie jaoks on oluline panustada valdkonna arengusse – kasvatada ettevõtjate ja turundajate teadlikkust ning näidata, et turundus ei tähenda lihtsalt reklaami või ilusat visuaali. Tõhus turundus peab olema seotud tulemuste, andmete ja ärieesmärkidega. Eesti ettevõtluskeskkond saab kasvada ainult siis, kui otsused põhinevad teadmistel, mitte oletustel.

Kelli: TULI pakub väärtuslikku platvormi kogemuste jagamiseks ja koostööks teiste agentuuridega. Meil on kindlasti huvi teha tihedamat koostööd ka loovagentuuridega – pakkuda oma tuge seal, kus on vaja tehnilist ja strateegilist täiendust. Me usume, et kui valdkonna spetsialistid tegutsevad koos, sünnivad tugevamad ja terviklikumad lahendused. 

Autor: Siim Kera, TULI

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt