14.11.2024

TULIMUST | Kuidas üks kampaania Tervisekassa ravihüvituspoliitikat muutis

Tulemuskonkursilt TULImust viis positiivse muutuse kategoorias võidu koju Salama kampaaniaga “Las lämbub?”. Tutvume sellega nüüd lähemalt!

Kampaania "Las lämbub?" pälvis positiivne muutus kategoorias esikoha.
“Kui briif saabus, lajatas probleemi tõsidus algul otsekui nuiaga, aga andis järgmisel hetkel korraliku motivatsioonilaengu – me peame aitama lahenduse poole liikuda, plaan B-d ei ole,” ütlevad nad. “Teiseks, meie jaoks on iga kord oluline Lastefondi täielik tugi pakutavale loovlahendusele.
Kolmandaks, nägime reklaami võttepäeval oma silmaga ravimi toimet – kui veel mõni päev varem lamasid lapsed jõuetuna kodus või suisa haiglas, siis nüüd, peale ravimi võtmist, jalutasid nad fotostuudiosse. Neljandaks muidugi see, kui meieni jõudis teade otsusest, et kampaania põhieesmärk on täidetud – Tervisekassa võtab tsüstilise fibroosi ravikulud enda kanda.”

Järgnevalt tutvustame ankeeti, mille Salama TULImustale esitas.

Töö lühikirjeldus
Tsüstiline fibroos on hingamis- ja seedeelundeid hävitav haigus, mis lõpeb piinarikka surmaga. Tõhusad, kuid ülikallid ravimid on olemas ja Tervisekassa neid ei rahastanud. Ent Lastefondi eesmärk pole vaid annetuste kogumine. Raha võimaldab haigetele n-ö lisaaega osta, aga peaeesmärk on muuta riigi ravikulude hüvitamise poliitikat – nii, et inimelud oleksid Tervisekassa, mitte annetajate mure.
  • Mis oli töö eesmärk? Lisa palun konkreetsed numbrilised ja mõõdetavad eesmärgid.

Kampaanial oli kaks eesmärki:

 

  • Avaliku tähelepanu kaudu survestada Tervisekassat oma kahetsusväärset ravihüvituspoliitikat muutma, nii et 46 tsüstilist fibroosi põdevat inimest, sh 9 Lastefondi toetatud last, saaksid riigilt kaasaegset ja efektiivset ravi (s.o 100–200 000 € aastas iga haige kohta!).
  • koguda senikaua maksimaalselt annetusi, et haiged lapsed oodatud otsuse jõustumiseni ravi saaksid ja elus püsiksid.

 

las lambub maarek
Kampaania “Las lämbub?” pälvis positiivne muutus kategoorias esikoha.

 

Kirjelda lühidalt töö teostamise etappe.
Lastefond hakkas üheksa lapse ravi eest hoolitsema juba 2024. aasta alguses. Märtsis algas ka annetuskampaania, mille kõik osapooled töötasid, nagu alati, pro bono: loov- ja meediaagentuur, video- ja audioproduktsioon, meediapinnad ja eetriaeg.

 

Kasutasime võimaluste piires (see tähendab kanalite annetatud) tele-, raadio-, väli-, print- ja digimeediat, tasuta omakanaleid ja PRi (artikleid ja arvamuslugusid teema tõsidusest). Kuigi visuaalselt saaks tsüstilist fibroosi väga dramaatilisena näidata, ei teinud me seda.Näitasime pealtnäha täiesti tervet Mariat Maardust ja Maarekit Saaremaalt. Nad olid võimelised tulema fotostuudiosse vaid tänu Lastefondi rahastatud ravile. Laste tumedast tulevikust ja Tervisekassa poliitikast rääkisid otsekohene pealkiri ja lisatekst.

 

Oli inimesi, kes hindasid kampaaniasõnumit “šokeerivaks”, “lubamatuks” jms, kuna “kõigil on niigi rasked ajad”. Tegelikult olime niigi leebed. See on haigus, mida ilma efektiivse ravita saadavad regulaarsed ja pikad haiglaraviperioodid, kirjeldamatult rängad köhahood, füüsiline jõuetus, arvukad rasked terviseprobleemid ja lõpuks tõepoolest…lämbumine.

 

Millised olid töö tulemused? Kas seatud eesmärgid said täidetud?
2024. aasta mais teatas lõpuks Tervisekassa, et hakkab alates juulist tsüstilise fibroosi ravi rahastama. Ravimite hinnakokkulepped on paraku konfidentsiaalsed, kuid nii palju saame öelda, et “Las lämbub?” edu tagas haigetele kokku enam kui 5 miljoni euro eest ravi igal aastal.
 

Otsuse jõustumiseni aitas Lastefond haigetel ca 700 000 annetatud euroga veel kaks kuud vastu pidada, laskmata avalikkusel ja otsustajatel unustada, et see on päriselt elu ja surma küsimus.

 

See tähendab mitmekümne inimese pääsemist piinarikkast haigusest ja enneaegsest surmast.

Mis oli töös sellist, mis vääriks loomingulisuse ja uuenduslikkuse osas esiletõstmist? 
Paljude kampaaniate kohta öeldakse, et see “muutis elusid”. Lastefondi “Las lämbub?” kampaania mitte ainult ei muutnud, vaid päästis elusid – 46, neist 28 last, kellest omakorda üheksal aitas otsuse jõustumiseni vastu pidada Lastefond.

 

Ja mis põhiline, saavutasime kolossaalse peaeesmärgi – püsiva ja rahaliselt hiiglasliku muudatuse Tervisekassa ravihüvituspoliitikas.

Lõpetuseks toob Madis Ots välja, kogu eespool mainitule on TULImusta auhind täpp i peal. “Tagasiside, mida saime žüriilt ja õnnitlejatelt tegi südame soojaks ja annab meile head energiat Lastefondi järgmiste kampaaniate loomiseks. Uus briif ootab! Aitäh!”
54122561691 398360159a o e1731569270478
Salama asutajad Madis Ots ja Anu Aleksandra Ots. Foto: Rene Riisalu

Kategoorias sai 2. koha Taeva / Kaitseministeeriumi esitatud kampaania “KAITSETAHE”. Kolmandaks jäi Inspired Universal McCann / Maag Eesti / Kontuur Leo Burnett projekt “Rakvere Recycle. Mõtteviis, mis ühendab.”

Kärt Tomp, TULI
Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt