Puust ja punaseks: mis ja kellele on tuliuus tulemuskonkurss TULImust
Eesti turundusmaailm saab novembris ühe konkursi võrra rikkamaks. Esimest korda selgitatakse parimad tööd välja tulemuskonkursil TULImust. Seda, millega täpselt tegu on, räägivad Turundajate Liidu juhatuse liikmed: SEB Panga Balti brändi- ja jätkusuutlikkuse juht Eha Talvist-Reinsalu ning MediaComi juht Olga Peresild, kes on ühtlasi konkursi ellukutsujad.
TULImust on kauaoodatud konkurss, kus valitakse välja kõige vingema tulemuse teinud tööd. Esimesed võitjad selguvad 3. novembril Making Sense’i konverentsi raames. Aga nüüd kõigest lähemalt.
Mis?
Eha Talvist-Reinsalu: „Kui Kuldmuna keskendub loovusele, siis TULImust võtab südameasjaks andmed, tulemused ja efektiivsuse. Nüüd korraldab Turundajate Liit kaht konkurssi, mis teineteist väga hästi täiendavad. Kuldmuna saab järgmisel aastal 25, pikad traditsioonid on loodud ja kõik juba teavad, millega tegu on, samas tundus meile, et üks nišš on katmata.
Tööde esitlemisel pole ühtegi piirangut – võib olla ühekordne projekt või massiivne kampaania, võib olla näiteks pikaaegne jätkusuutlikkuse lahendus. Julgustan kõiki osalema ning saama osa debüütkonkursist!“
Olga Peresild: „Sellist konkursi on pikalt oodatud. Iga uus asi tekitab küsimusi, aga suures pildis on arusaadav, et midagi sellist on meie turul vaja. Maailmas on Cannes Lions, mis tunnustab loovust ja originaalsust ning Effie Awards, kus võidutsevad efektiivsed ja eelarveliselt mõistlikud tööd. Kuldmuna on Cannes, nüüd on Eestis ka Effie ekvivalent – TULImust. Selle konkursiga saab ring täis ja moodustub terviklik lähenemine.“
Miks?
Olga: „Ühelt poolt tundsime sellise konkursi järgi vajadust. Olen pikalt mõelnud sellele, et turunduses räägitakse pigem originaalsetest ideedest, ilusatest klippidest ja põnevatest lahendustest. Tihti jääb märkamata see pool, kui palju tehakse analüütilist tööd, planeerimist ja rutiinseid tegevusi.
TULImust toob selle siiamaani varju jäänud poole valgusvihu alla. Praegusel ajal, kui õhus on esimesed kriisimärgid, on väga oluline rääkida sellest, et turundusel ongi kaks poolt – loovus ning strateegia ja analüüs,” sõnab ta.
Olga lisab: „Teisest küljest, kui vaadata maailma, siis aina rohkem ja rohkem räägitakse, et turunduse olemus muutub. Turundus muutub aina tehnilisemaks ja analüütilisemaks. Konkurss on märk sellest, et Eesti turundus on samuti muutusteks valmis.
Lisaks toimub iga konkursiga professionaalne areng. Konkurss on vajalik selleks, et turustandardid liiguksid õiges suunas. Peame teadma, mis on meie tase, mis on meie etalon. Vastasel juhul ei saa me õiges suunas liikuda, järelkasvu tekitada ning kliente õpetada. TULImustal on sügav ja põhjalik roll.“
Eha: „Ma olen juba saanud konkursi ideele palju positiivset tagasisidet, mis näitab, et TULImust on vajalik. Kandideerisin aasta tagasi TULI juhatusse just seepärast, et võtta ette valdkonnad, mis seni pole piisavalt tähelepanu saanud. Et me räägiksime rohkem eesmärkide seadmisest ja tulemuste saavutamisest. Et TULI pakuks igale oma liikmele midagi, et kõik oleksid õnnelikud ning valdkond tervikuna areneks.“
Kellele?
Eha: „TULImust on tõesti mõeldud kõigile. Kliendi- ja brändide esindajatele ning mis eriti tähtis – erinevate valdkondade agentuuridele. Kategooriad on sedavõrd universaalsed, et osaleda on põhjust nii meedia- kui ka loovagentuuridel.“
Olga: „Jah, konkurss on mõeldud kõigile. On ju ka loov- ja PR-agentuuride töös palju strateegilist ja analüütilist mõtlemist.“
Žürii
Eha: „Praegu tegeleme žürii kokkupanemisega ja ma võin kinnitada, et meil on väga kompetentne seltskond koos. Tegeleme valikuga hoolikalt ning meie jaoks on tähtis, et parimad tööd valiksid pikaajalise kogemuse ning strateegilise vaatega inimesed. Anname endale aru, et uut konkursi ei ole kõige lihtsam käivitada ja saame sellega kõige edukamalt siis hakkama, kui meeskonda on kaasatud turu tugevaimad.“
Nimi
Eha: „Otsisime nime, mis haakuks TULIga ning millest tuleks samal ajal efektiivsuse mõte välja. TULImust ongi TULI ja tulemuse kombinatsioon. Usume, et heade tulemuste saavutamiseks pead teemasse põhjalikult sisse minema. Ükskõik, kas kogud andmeid, teed analüüse, sead eesmärke või täiendad protsesse, sul on käed heas mõttes kogu aeg tööd täis ja “mustad”. Kui millegagi alustad, öeldakse, et saad käe valgeks. Kõrgetasemeliste projektide juures oled aga küünarnukini töös sees ja supertulemust saadakse ikka vaid hands-on tegutsedes. Nii et tuld lendab ja õhk on ümberringi tuline.“
Kategooriad
TULImustale saab töid esitada neljas kategoorias. Igas kategoorias valitakse esimene, teine ja kolmas koht. Samuti antakse välja kategooriateülene Grand Prix.
- Brändikontakt
Kategoorias hinnatakse, kui hästi on sihtrühmani viidud brändi kuvand, sõnum ja emotsioon. Kuidas on õnnestunud võimendada brändi emotsioone, tugevdada sidet brändi ja tarbija vahel, kaasata sihtrühma ja luua positiivne (kasutaja)kogemus.
- Positiivne muutus
Kategoorias hinnatakse turundustegevusi, mille tegelik mõju (kasu, muutus) avaldub enamasti pikaajaliselt. Need on näiteks sponsorlus- ja heategevuslikud programmid, lojaalsust parandavad tegevused, kestlikku tegevust ja jätkusuutlikkust toetavad projektid. Taoliste tööde puhul on raske saada koheseid tulemusi, samas on võimalik näidata seda, kuidas tegevust plaanitakse ellu viia ja kuidas mõõdetakse eri etappide edukust.
- Andmekasutus
Kategoorias hinnatakse, kuidas tulenevalt andmeanalüüsist ja/või tarbija insight’idest on saavutatud edukad tulemused vastavalt seatud eesmärkidele. Siia alla sobivad kõik turunduslikud projektid, kus on saavutatud edu või tehtud midagi teisiti tänu andmetest saadud infole.
- Tulemusturundus
Kategoorias tunnustatakse projekte/lahendusi, mille käigus on saavutatud äri seisukohalt märkimisväärne kasv müüginumbrites, külastajate arvus, turuosas, täiendavas tulus jne. Saavutuse taga on täpne fokusseeritus teguritele, mis toovad tulemuse kas kõige kiiremini või kõige efektiivsemalt. Tulemus/muutus peab olema numbritega tõestatav ja üheselt mõistetav.
Millal?
- Konkursi avalöök on 3. oktoobril, mil algab tööde esitamine.
- 4. oktoobril toimub veebinar, kus Matis Metsala Adformist räägib andmete olulisusest turunduses. Seejärel tutvustatakse veebinaril lähemalt TULImusta konkurssi, muuhulgas kategooriaid ja osalustingimusi.
- Tööde esitamise tähtaeg on 24. oktoober 2022.
- Töö(de) esitamiseks on Defolio keskkonnas tarvis täita ja esitada lühike ankeet.
- Parimad kuulutatakse välja 3. novembril Telliskivis Erinevate Tubade Klubis toimuva Making Sense konverentsi raames.
Autor: Siim Kera, TULI