24.03.2025

Tallinki juhatuse liige Piret Mürk-Dubout: tarbijad on viimase kolme aasta jooksul muutunud ilmselt rohkem kui viimase 30 aasta jooksul kokku

Tallinki juhatuse liige Piret Mürk-Dubout leiab, et tänapäeva info ülekülluses on järjest keerukam üllatada, võita tähelepanu ja seda hoida. Edukaks turunduseks on tema hinnangul vaja julgust riskida ja eristuda, tabades seejuures ära õige ajastuse ja usaldades natuke ka iseenda kõhutunnet.

Piret Mürk-Dubout. Foto: Tanel Murd.

Piret Mürk-Dubout on juba mitme aastakümne vältel tõestanud enda oskuseid juhtida suurbrändide turundust ja äristrateegiat. Ligi 15 aastat telekommunikatsioonis karjääri teinud Piret liikus 2016. aastal telemaastikult edasi ning asus juhtima Tallinna lennujaama. Tänaseks on ta oma tippjuhi kogemustega jõudnud merendusse ja lisaks Tallinki juhatuse liikme ametikohale asus ta sügisest uude rolli Tallink Silja AB tegevjuhina Rootsis.   

Järgnevalt räägib ta oma vastutusvaldkonnast, turunduse muutustest ja väljakutsetest ning jagab kogemusi, mis on aidanud tal juhtida suuri brändimuudatusi ja arendada edukaid turundusstrateegiaid. Samuti avab ta, kuidas on muutunud tarbijakäitumine ja miks turunduses peab olema julgust eristuda ning trende ette aimata. 

Olete oma pika ja eduka karjääri ajal elanud Rootsis ja tänaseks olete jõudnud uuesti Rootsi. Kuidas olete uue elukorraldusega harjunud?   

Eks iga firma, ärikeskkond ja ajastu on veidi erinevad. Rootsi äri- ja töökultuur on aga kindlasti sarnane eelmise kogemusega. Elukorraldus on käesoleval ajal küllalt sage reisimine Eesti ja Rootsi vahel. Samuti Tallinna ja Stockholmi meeskondadega pidev koostöö ja arendustegevus nii Tallink Grupi vaates tervikuna kui ka Rootsi – ühe meie koduturu – ärijuhtimise ja uute partnerluste loomise kontekstis.   

Milline on Teie vastutus Tallink Silja AB tegevjuhina ja kuivõrd mõjutate sealset turundust?  

Vastutan tegevjuhina Tallink Silja AB-s Stockholmis kogu meie Rootsi organisatsiooni eesmärkide ja tulemuste eest, s.h. müügi-, kliendihalduse ja turundustegevuste ning tugitegevuste toimimise ja arendamise  eest. Väga tihe koostöö on ka meie Rootsi lipu all sõitva laeva Silja Symphony meeskonnaga ning pardateenuste kommertstegevustega. Tallink Silja Line Rootsi turu turundusstrateegiat ja taktikat juhime koostöös Rootsi organisatsiooni turundus- ja müügidirektoritega, arvestades Rootsi turule seatud eesmärke, sealset konkurentsisituatsiooni ning turu omapära.   

Mida varasemast Rootsi kogemusest (Telia Sonera asepresidendina) õppisite, mis uues ametis kasuks tuleb?   

Telia kogemus oli väga rahvusvaheline, kus minu otseses alluvuses töötas eri rahvustest professionaale ning töötasime 18 riigi kommertstiimidega Hispaaniast kuni Nepalini. Sellest ajast meenuvad olulised arendused rahvusvahelises kontekstis brändistrateegiatega, online-transformatsioon turunduses, müügis ja kliendiprotsessides, kindlasti ka olulised muutused telekommunikatsiooni- ja IT-tehnoloogiates ning jaemüügi sisu ja protsesside arendus rahvusvaheliselt erisugustes kanalites.  

Kasu on keeruline mõõta, sest see oli unikaalne rahvusvaheline kogemus vägagi kiire arengu ja ambitsioonikusega ettevõttes, mil olid tollel ajal agressiivsete laienemis- ning investeerimisplaanidega. Väljakutse esitas muidugi töö- ja eraelu korraldus ning laste kasvatamine teises ühiskonnas. Sobiva tasakaalu ja koostöö konteksti leidmine, et koos rahvusvaheliste meeskondadega ühiste eesmärkide poole liikuda.     

Kui mõtlete turundusele toona ja täna, siis mis on Teie hinnangul peamised muutused valdkonnas?  

Tarbijad on viimase kolme aasta jooksul muutunud ilmselt rohkem kui viimase 30 aasta jooksul kokku. Meediamaastik on suurema killustatusega kui kunagi varem. Võib väita, et kõik tegutsejad turul tunnevad omamoodi tähelepanupuudust. Samal ajal toimub kogu aeg uudse sisuloome, tarbija kaasatusvormide ja võimaluste levik nii füüsiliselt kui ka digitaalselt.  

Digitehniline ja digiintelligentsuse areng ning uudsed tehisaru abiga loodud võimaluste katsetused levivad jõudsalt. Need on näiteks uued toimimismudelid loovlahenduste, sisuloome, turundusanalüütika ja meediaplaneerimiste funktsioonides ja tööriistades nii organisatsioonide siseselt kui ka koos väliste partneritega. Agentuuride maastik ja toimimine on oluliselt muutunud. Viimaks kindlasti ka see, et pandeemia, majanduslangus ja geopoliitiline olukord on lisanud oluliselt pinget müügi- ja turundustegevusele ning tulemuste ootustele.   

Teie karjäär on paljuski seotud mainekate ja pikaaegsete brändidega. Kuivõrd on olnud Teil vabadust turunduses riskida ja katsetada?  

Strateegia loomine, uute brändide ja kontseptsioonide lansseerimine on alati seotud võimaluste ja riskidega. Olen oluliste muudatuste juhtimisel alati riske võtnud ning kaalunud alternatiivseid võimalusi – teisiti pole see võimalik. Turunduses tuleb piloteerida ja katsetada, peab olema julgust eristuda ja võimalusel trende luua. Vaja on ka head nina ja kõhutunnet ning veidi suurema konteksti tunnetamist, sest üksnes faktidel, sisevaatel ja äriprognooside analüütilistel tabelitel põhinev turundustegevus ei pruugi tuua tulemust, kuigi ka seda on kahtlemata vaja. Risk peab olema kaalutletud ja vajalikud tegutsemisalternatiivid ette valmistatud.   

Tarbimiskäitumises on praegusel ajal näiteks palju hetkes elamist, palju enam kuulumisvajadust, kogemuse eelistamist toodetele ning enese väljendamise vajaduse rõhutamist. Selliseid trende tuleb oma valdkonna kontekstis tunnetada ja leida eesmärkide kohased fookused.    

Milliste kampaaniate või turundustegevuste edu karjääri jooksul on teid ennast enim üllatanud ja miks?   

Kaubamärgi Diil lansseerimine EMT portfooliosse – väga edukas ja seniajani olulist turuosa hoidev kontseptsioon. See muutis omal ajal märkimisväärselt mobiilisektori konkurentsisituatsiooni ja võib öelda ka tulevikuväljavaateid edukaks arenguks.  

Samuti EMT kvaliteediliidri positsioneeringu kindlustamine turuliidri jaoks olulisel regulatiivsete muutuste ajastul. Ka Elioni kaubamärgi lansseerimine koos uudse toote- ja müügistrateegiaga oli kogu organisatsioonile edukas, sest tõi endise telefoni monopoli välja täiesti uudsete digi-TV ja digilahenduste pakkuja ning hästi toimiva teenindusettevõttena, rääkimata sisemise organisatsioonikultuuri positiivsest arengust ja tervikliku meeskonna tunnetusest. 

Tooksin välja ka Tallinna Lennujaama rahvusvahelise eduka turundustöö koduse lennujaama arendamisel ning visiooni saada parimaks Euroopa n-ö väikelennujaamaks. Seegi julge turunduslik eristuv ettevõtmine tõi Tallinna Lennujaamale esmakordselt Euroopa parima lennujaama ja klienditeenindusega ettevõtte rahvusvahelised tiitlid. 

Kõik need saavutused ja tulemused on aga väga hästi koos toimivate ja professionaalsete meeskondade koostöö olnud. Turundus ja müük on selgelt meeskonna alad ja pean ütlema, et mul on kolleegide ja meeskondadega väga vedanud.  

Millised on olnud teie karjääri suurimad turundusalased väljakutsed ja kuidas olete neid lahendanud? 

Brändide vahetused, uute strateegiate arendused ja muudatuste juhtimised on alati küllalt keerukad, sest kokku saavad uued ärilised ootused ja „vanamoodi“ tegutsemise harjumused. Väljakutse esitab riskide võtmine ja alalhoidlik konservatiivsus niigi pidevalt muutuvates konkurentsisituatsioonides, erinevad ambitsioonid organisatsiooni sees  ja kindlasti ka erinevatel muudatuse etappidel varieeruvad emotsioonid meeskondades.  

Praegu on väljakutse ka sagedane kommertsinimeste pooleldi naljaga välja öeldav dilemma, et kas midagi üldse enam töötab nii, nagu sooviksime ja ootaksime? Liiga kiires muutumises on tarbimistrendid, infokeskkonnad ja mõjutusvoolud…  Info ülekülluses on järjest keerukam üllatada, võita tähelepanu ja seda hoida.   

Mida võiks turunduses näha tänapäeval rohkem?  

Head huumorit ja ergutavat emotsiooni. Kohtuvaidluste ja arvamusfestivalide ajastul muutub turunduskeel paratamatult üha keskpärasemaks, püüdes hoida brändide mainet ja olla olemas võimalikult laia sihtgrupi jaoks.   

Kui olete jälginud varasemaid Kuldmuna võidutöid, siis millised on teile enim muljet avaldanud ja miks?  

Kahjuks pole jõudnud viimaste aastate konkursside töödega piisavalt tutvuda, aga näiteks Pakendikeskuse hästi ajastatud eristuvaid sõnumeid on Eestis ilmselt kõik märganud. Hea turunduse peamiseks eesmärgiks on äriedu ja brändieelistuse tagamine ning seega võib ilmselt öelda, et tunnustust väärivad kõik viimastel aastatel edukaid tulemusi näidanud Eesti ettevõtted, kes muutustest pungil ettevõtluskeskkonnas on taganud oma klientuuri ja käibe säilimise. 

Autor: Merilin Blöndal, Dalton 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt