21.03.2025

Tabasco tõi surmakuulutused reklaami ning metsaelanike kalmistu Vabaduse väljakule

Sel nädalal on internetiavarustes tähelepanu alla mattunud Tabasco ning nelja kliendi koostöös valminud kampaania, mis kutsub üles vähendama Eesti metsade raiemahtu. Loovlahendustest on silma torganud surmakuulutuste printreklaam ning Vabaduse väljakul kõrval avatud metsaelanike surnuaed.

Sel nädalavahetusel avatud metsaelanike surnuaed Jaani kiriku kõrval. Foto: Toomas Tikenberg

Teisipäeval Õhtulehe veergudele jõudnud printreklaami idee on Tabasco kambrites ilmavalgust oodanud juba neli aastat. Surmavaimust kantud kampaania sündis koostöös Eestimaa Looduse Fondi, Päästame Eesti Metsade, Eesti Rohelise Liikumise ning Eesti Ornitoloogiaühinguga. 

“Idee tekkis mõttearendusest, et ugrilastena oleme osa loodusest ning metsa hoolimatult raiudes saeme justkui iseenda juurt ja lõhume enda identiteeti, rääkimata looduskahjudest,” räägib Tabasco loovjuht Kerstin Kessu Raidma. “On aeg hakata metsaraiet isiklikult võtma, sest meie keeleruumis on märkimisväärselt palju metsa-, looma-, linnu- ja puunimelisi perekonnanimesid. Rohkem kui väga paljudes muudes keeltes.”

Välkkiire reageering päästis

Nagu mainitud, ilmus teisipäeval Õhtulehes surmakuulutuste printreklaam, kus mälestati Eesti metsades hukkunud liike. Kessu tõdeb, et algne idee oli küll kontseptuaalselt paigas, aga unikaalseks muutus see koostöö käigus. Hoolikalt vaadati üle, et kuulutustest tuleks välja inimeste perenimede ja loomade liiginimede ühisosa, mis oligi printreklaami suur idee.  

“Kohendusi ja mõttepõrgatusi oli palju ning kliendi poolelt tehti ära äärmiselt põhjalik puu-, looma-, linnuliikide eeltöö,” räägib hinnatud loovjuht. “Vaadati, et kõik klapiks – nii eluajad kui ka tüüpilises raiemetsas elavad liigid jne.” 

unnamed 8
Visuaal: Tabasco

Protsess ei möödunud aga probleemideta. Reklaamide avaldamine oli pikalt planeeritud, kuid sai viimasel hetkel ootamatu tagasilöögi.

“Seejärel aitas välkkiire reageering, aitäh R.L.,” avaldab Kessu natukenegi saladuseloori. “Kaasa tuli Õhtuleht ja kampaania sai ikkagi õigel ajal hoo sisse. Omal algatusel plaanivad lähiajal reklaami avaldada ka teised väljaanded, mis on muidugi väga suur tunnustus.”

See ei ole ülemäära tavaline, et kampaania idee sünnib printreklaami ümber. Kessu sõnul osutus idee nii universaalseks, et ülejäänud osad tekkisid kuidagi väga loomulikul moel. 

“Näiteks pöördumine metsa-, looma-, linnu- ja puunimeliste inimeste poole, et just nemad Facebooki pildiraamidega avalöögi teeks ja pööraks tähelepanu tõigale, et varsti võib selle perenimega inimesi rohkem olla kui sama nimega esindajaid looduses,” räägib ta. “See vallandas aktiivse sotsiaalmeedia ahelreaktsiooni, millest võtavad osa ka väga tuntud ja tunnustatud inimesed.” 

ttm0779
Veel üks vaade Vabaduse väljaku kõrvalt. Foto: Toomas Tikenberg

Nagu tükk oleks ihust rebitud

Kampaania kolmandaks osaks on installatsioon, mis sel nädalavahetusel (21.03-23.03) muudab Vabaduse väljaku külje all oleva linnaruumi ambientreklaamiks ehk metsa surnuaiaks, kuhu on metsaelanike mälestuseks paigaldatud hauakivid. Kõik hauakivid kannavad sama surmakuupäeva – see on mõttelise raie kuupäev, mil mets ja selle elanikud hukkusid.

Esimene surnuaed rajati nädala alguses Raplamaal asuvale avalikule raiemaale. Fotod ja videod seal filmitud materjalidest on Kessu sõnul saanud sadu tuhandeid vaatamisi. 

dsc1448 pano
Surnuaed raielangil. Foto: Indrek Kasesalu

“Installatsiooni paigaldamise ajal, kui raielangil higistena müttasime, sõitis sinna külamees, kes teatas, et tema on uudishimulik kohalik ja tahab teada, mida me teeme,” meenutab tabascolane. “Kuuldes meie plaanist, saime taevani kiita. Tema kaasa olla korilane ja nende lemmikmetsad on maha võetud. “Nagu tükk oleks ihust rebitud,” ütles ta. Arvan et see on hea peegeldus, kuidas eestlane liigsele ja hoolimatule metsaraiele reageerib.”

Pealinna, Toompea vahetusse lähedusse, toodi sama installatsioon reedel, 21. märtsil. Põhjus lihtne – just sel päeval on rahvusvaheline metsapäev. Installatsiooni toetab sõnumiga Vabaduse väljaku külje all olev välimeediapind. 

b9131b23 0825 4e4a a4cc 89edcef17dbb
Foto: Kerstin Kessu Raidma

Kessu toonitab, et kõik kampaania füüsilised detailid on läbi mõeldud nii, et neid saaks hiljem taas- ja korduvkasutada. Hauakivid lähevad ümbertöötlemiseks hauakivitehasesse ning küünlad on klaaspurkides. 

Väga hea meel oli hauakivisid tootva firma omanikul, kellele idee kohe meeldis ning kes elab metsakaitsjatele kaasa. 

“Nojah, ilmselt oli tal esimene kord, mil tehti hauakivide hulgitellimus – 40 tükki,” sõnab Kessu. 

Tasus mitte karta 

Kampaania kõik niidid saavad kokku lehel raiemaht.ee, kus saab luua kahe erineva sõnumiga Facebooki pildiraami ning klikkida nädal kestvale sotsiaalmeedia üritusele “Toetame raiemahu vähendamist”. Eesmärgiks on saada kokku 10 000 liitunut ning kõik huvilised on oodatud.

Kessu tõdeb, et idee on julge. Samas räägiti kõik kahtlused selgeks. 

“Tasus neli aastat oodata,” muigab ta. “Algusest peale on meil olnud klientidega väga aus suhtlus selles osas, mis kaasneda võib. Oleme oma peas riskid ammu läbi mõelnud. Vahest on vaja vajutada “musta nuppu”. Praegu sattus see just õigele ajale, mil valitsus vahetus ja edasine metsade saatus on hämaras olekus. Klient saatis kampaania teise päeva õhtul, mil printreklaam ilmus, sõnumi: “Reaktsioon on ikka superhea. Tasus mitte karta :)!”” 

Autor: Siim Kera, TULI

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt