Saku Õlletehas alustas eksporti Jaapanisse
Saku Õlletehas on läbi oma toodete ning brändide tuntud pea igale eestimaalasele. Kuna kodumaine turg ei ole juba mõnda aega olnud kasvutrendis, on Saku Õlletehas läbi aastate märkimisväärselt panustanud ekspordile. Pärast peamise ekspordituru Venemaa ära kukkumist on ettevõte jõudsalt fokusseerinud uutele turgudele ning tänavu on uute ekspordiriikidena lisandunud Malta, Rumeenia ning 125-miljonilise elanikkonnaga Jaapan.
Saku Õlletehase peamised eksporditurud on valdavalt Läänemere ümbruse riigid ja Euroopa suurriigid. Aastaid on Saku eksportinud oma tooteid Islandile, Saksamaale, Küprosele, Kreekasse, Hispaaniasse, Slovakkiasse, Araabia Ühendemiraatidesse ning kaugematesse riikidesse nagu Hiina ja Austraalia. Õlletehase jaoks suurimad eksporditurud on Poola, Saksamaa, Hispaania, Soome ja Island. Sel aastal on lisandunud uute turgudena Malta ja Rumeenia ning ca 125 miljoni elanikuga saareriik Jaapan.
„Meie koostöö Jaapaniga sai alguse Foodex Japan 2023 messilt, mis toimus möödunud aasta kevadel. Messilt sai alguse koostöö Jaapani kaubandusketiga, kellele kuulub rohkem kui 1000 kauplust üle kogu riigi. Suur tänu Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutusele, Toiduliidule, Eesti Põllumajandus-Kaubanduskojale ning Eesti Kaubandus-Tööstuskojale, kelle abil oleme nii meie kui ka teised Eesti ettevõtted saanud osaleda rahvusvahelistel messidel ja ärivisiitidel,” kirjeldas Saku Õlletehase ekspordijuht Margus Masing koostöö algust.
Masingu sõnul meeldis Jaapani partnerile väga Saku õllede humalane maitse ja toodete pakendid. Jaapani turg on väga reguleeritud ja turule sisenemine võtab kaua aega. „Selleks, et pääseda Jaapani turule, ei piisa ainult heast tootest. Turule pääsemise eelduseks peavad kvaliteet, tootmisprotsessid ja järelevalve vastama nende kõrgetele nõuetele.
Oleme kliendiga vahetanud infot, alustades tootmise kõige nõudlikumast spetsiifikast kuni purgi villimise temperatuurideni välja. Niisamuti oleme teinud mitmeid toodete maitsmisi, saatnud pakendite näidiseid jne. Nad on väga põhjalikud, küsivad ja uurivad palju ning soovivad väga detailselt kõigega kursis olla. 2023. aasta suvel külastasid Saku Õlletehast ka kliendi esindajad, veendumaks, et meie tehas ja tootmine vastavad Jaapani kõrgetele standarditele,“ märkis ta.
Ekspordijuhi hinnangul räägib Saku kasuks kõrvuti kvaliteetse toodanguga õlletehase pikk ajalugu – Sakus on õlut järjepidevalt pruulitud alates 1820. aastast. „Oleme saanud palju positiivset tagasiside meie õllede hea kvaliteedi ja maitse kohta. Head tagasiside oleme saanud ka meie pakendite osas. Meie toodete edu välisturgudel sõltub aga kohapealsest hinnastusest, maitse-eelistustest ja sellest, kuidas kohalikud meie tooted vastu võtavad. Kuigi jaapanlased kipuvad olema lojaalsed kohalikele tuntud brändidele, loodame, et Saku Õlletehase tooted leiavad tee jaapanlaste kodudesse,“ lisas ta.
Saku Õlletehase toodangust jõuavad Jaapanis poelettidele Saku Originaal, Saku Kuld ja Saku On Ice.
Uute turgudega seonduvatele positiivsetele uudistele vaatamata on Saku Õlletehasel ekspordimahtude kasvatamisel jätkuvalt palju väljakutseid, ekspordi taastumist ja uute turgude leidmist pärsib enim märkimisväärne sisendhindade tõus.
„Mingil ajahetkel oli olukord, kus Euroopas ja mujal oli inflatsioon 6-7%, meil seevastu aga rekordilised 20-25%. Ekstreemsest inflatsioonikeskkonnast tingitud toodangu hinnatõus on pärssinud konkurentsivõimet olemasolevatel turgudel ja uutele eksporditurgudele laienemist. Kui meie hinnad oleksid konkurentsivõimelised teiste suurte Euroopa tootjatega, siis oma pakendi ja toodete kvaliteedi osas oleks Sakul oluliselt suurem potentsiaal,“ märkis Saku Õlletehase ekspordijuht Margus Masing.
2023. aastal ulatus Saku Õlletehase ekspordimüük 35 miljoni liitrini. Saku Õlletehase kõige populaarsemad eksporttooted on Saku Originaal, Karl Friedrich, Saku Kuld ja Rock.
Toimetas: Kärt Tomp, TULI