Noppeid NextM-i konverentsilt: 3 kõige põnevamat arengut reklaamitehnoloogias
Aprilli lõpus toimunud reklaamitehnoloogia konverentsil NextM osales kolmeliikmeline Media House’i delegatsioon. Turunduse alustalad ja trendid on endised – reklaami kõige olulisem komponent on visuaal, video võidukäik jätkub ning tarbija soovib aina personaalsemaid reklaame, räägib Media House’i digitaalmeedia spetsialist Karin Kanamäe.
Pea kõiki neid trende sisaldab TikToki platvorm, mille algoritm on täna kõige edukam ja mida üritavad kopeerida nii Facebook, Instagram kui ka Pinterest. Siin on meie hinnangul kolm kõige põnevamat arengusuunda reklaamitehnoloogia maailmas.
Programmaatiline DOOH
Digitaalsest välimeediast ehk DOOH-st on praegu vaid 6% programmaatiline. Ennustuste kohaselt kasvab see number kolme aastaga 20%-ni. See tähendab, et välireklaami pindadele saab osta reklaami nagu Metas või Google’is: laed kujundused üles, need käivad läbivaatusel ning on minutite või tundidega tänavatel. Ei mingeid vahendajaid või trükikodasid.
Lahendus vähendab oluliselt OOH kulusid ja teeb haldamise kordades lihtsamaks. Samuti ei käi eelarvestamine ühe bussiootepaviljoni või stendi alusel, vaid näitamiste alusel. Telefonipositsioneering teeb OOH mõõdetavaks nii brändi tuntuse, ostukavatsuse kui ka reklaami äratundmise osas. Sihtimine huvide, ilma, sündmuste jne alusel on vaieldamatult programmaatilise DOOH-i kõige kasulikum funktsioon personaliseerimiseks. Sellist lahendust pakub nt Hivestack.
AI, AI, AI
Nii tehnilisi kui ka loomingulisi AI tööriistu kerkib nagu seeni pärast vihma. AI lahendused jagunevad peamiselt kolme rühma:
- Generative – tehisintellekti haru, mis suudab luua uusi andmeid, pilte, tekste või muud sisu. Nt ChatGPT, Gemini, Midjourney, RunwayML ja WonderStudio.
- Predictive – ennustab tulevasi sündmusi või käitumist, tuginedes mineviku andmetele ja mustritele. Näited hõlmavad ennustavaid analüütikatööriistu, turundusautomaatikat ja ennustusmudeleid finantsvaldkonnas.
- Suggestive – pakub soovitusi või juhiseid, võttes arvesse kasutaja eelistusi või konteksti. Näited hõlmavad isikupärastatud soovitusi e-kaubanduse saidil, tarkvara abistavaid funktsioone ja virtuaalseid assistente.
Millist AI tööriista kasutada? Valik on lai, seega peab katsetama ja leidma oma vajadustele sobivaima. Programmid arenevad väga kiiresti, nii et tänane parim valik ei pruugi homme seda olla ja vastupidi. Peame olema väga paindlikud.
Praegu on turul pakkujaid rohkem kui kasutajaid, nii et arendusettevõtted peavad eriti pingutama, et suurte tegijate (Google, Amazon, OpenAI) kõrval löögile pääseda. Eelmainitute eeliseks on tohutud esimese osapoole andmete mahud, mis võimaldavad oma tööriistu optimeerida. Praegu valitseb olukord, kus suured ettevõtted kasvavad veel suuremaks ja neist ammutavad inspiratsiooni väiksemad.
On positiivne, et AI on pannud suuri ettevõtteid koostööd tegema. Näiteks lõi Adobe C2PA standardi, et olla läbipaistev AI kasutamise osas visuaalidel tänu pildi metaandmetesse lisatavate kirjete osas. Selle initsiatiiviga on liitunud ka nt Google, Intel ja Microsoft.
Personaalne reklaam taanduvate küpsistega
Kui inimesele arusaadavalt küpsiste ja jälgimise kohta infot anda, siis iPhone’i kogemuse põhjal 96% keeldub. See toob kaasa ebarelevantsed reklaamid, mis ei sobi personaliseerituse trendiga. Seetõttu on vaja uusi lähenemisi. Peame silmas pidama ka Google’i kolmanda osapoolte küpsiste eemaldamist, mis pidi algselt jõustuma selle aasta märtsis, kuid on praeguseks lükatud 2025. aastasse. Varem või hiljem juhtub see niikuinii ja mõistlik on end selleks ette valmistada.
Ogury on loonud lahenduse, kus portaalides on küsitluste abil igale pinnale leitud sobiv sihtrühm. Seega sihid sobivat pinda, mitte konkreetset inimest. Näiteks Delfi avalehe esimese positsiooni tornbänner kõnetab enim toiduhuvilisi.
Kõige selle valguses on aina olulisem tugev bränd. Tuleb meeles hoida, et tõsiseltvõetav kanal (nt uudisteportaal vs. kasiinoportaal) tõstab brändi tõsiseltvõetavust. Kuigi AI võtab meie ümber võimust, soovitame selle kasutamisega olla ettevaatlikud, sest kui selle kasutamine on väga äratuntav, tunneb inimene pettumust ja brändi väärtus kahaneb.
Autor: Karin Kanamäe, Media House