Heegeldamine viis võidule! Agentuur avab Läti reklaamiauhindade Grand Prix võitnud töö tagamaid
Hiljuti jagasid lõunanaabreid auhindu oma parimatele reklaamikampaaniatele. Nende Kuldmunale ehk Adwardsile esitati tänavu 299 tööd. Neist osutus parimaks – ehk Grand Prix võitis – heategevusmaratoni “Dod pieci!” kampaania. Käsitöö ja kogukonna ühendanud võidutööst pajatab lähemalt agentuuri MAGIC kunstiline juht Dace Izabella Grundšteina.

Kõigepealt taustast: “Dod pieci!” on Läti rahvusringhäälingu iga-aastane heategevusmaraton, mis on osa rahvusvahelisest Serious Request initsiatiivist. Esimest korda toimus üritus 2004. aastal Hollandis ning hiljem on see leidnud tee teistessegi Euroopa riikidesse.
Vahetult enne jõule toimuva maratoni formaat on põnev. Raadiosaatejuhid teevad klaasist stuudios kuus ööpäeva järjest katkematut otseülekannet, et annetusi koguda ning rääkida teemast, millele raha kogutakse. Annetuse eest saab inimene valida ühe laulu, mis eetris kõlab.

Mullu keskendus maraton tervishoiusüsteemi kitsaskohtadele, eriti inimestele, kelle elupäästvad ravimid ja protseduurid ei ole riigi poolt kaetud.
“On olukordi, kus elu ja surma vahel seisab ainult raha,” selgitab Grundšteina.
Heegeldatud muster
Kui MAGIC hakkas kampaaniat koos raadio ning Läti tuntuima annetusplatvormi Ziedotiga looma, võeti esmalt ette inimeste haiguslood. Sealt selgus tõsiasi: haigus ei puuduta ainult üht inimest, vaid ka kõiki tema ümber. Nii perekonda, sõpru, kolleege kui ka naabreid. MAGIC’u tiimile meenusid lapsepõlvest heegeldatud linikud, mis katsid laudu ja televiisoreid – säärased olid populaarsed ka Eestis.
Nii kerkiski kampaania keskseks ideeks heegeldamise metafoor: iga silmus on seotud järgmisega ning kui üks katkeb, võib kogu muster laguneda. Nii on ka kogukonnaga – ühe pereliikme raske haigus mõjutab kõiki ümberringi.
Põhivisuaali heegeldasid valmis Kuramaal asuva Dundaga küla meistrid. Kõigepealt kulus ühel inimesel nädal, et luua visuaal, mis oli digiformaatide aluseks. Seejärel heegeldasid kümme usinat töökätt kuu aega 3×2 meetrit mõõtudes reklaamtahvli, mis sätiti üles raadioülekande paika. Teleklipi tarbeks valmistati animatsioon, mis säilitas heegeldatud mustri soojuse ja tekstuuri.

Ehe on oluline
Grundšteina toob välja mõned punktid, mis töö võidule viisid. Esiteks oli ja on tegu väga olulise teemaga.
“Kahjuks ei ole maailmas ühtegi riiki, kus vähiravi või teiste raskete haiguste rahastamine oleks piisav,” ütleb ta. “Teiseks oli kampaanial täpne ja emotsionaalselt kõnelev sõnum, mida toetas ootamatu ja silmatorkav visuaalne lahendus. See ühendas traditsioonilise käsitöö moodsate sümbolitega viisil, mis tundus nii soe kui ka võimas. Päriselt heegeldatud visuaalid puudutasid inimest sügavalt. Võib-olla on ehtsad ja käsitsi valmistatud asjad endiselt olulised…”
Heegeldatud visuaalid viisid Läti heategevusmaratoni kõigi aegade rekordini. Kokku koguti üle miljoni euro.
“Minule endale oli see projekt eriline just tõelise ja käegakatsutava mõju tõttu,” ütleb Grundšteina. “See, et meil õnnestus “Dod pieci!” rekord püstitada ning sain sellest osa olla, on uskumatult südantsoojendav. Läksime tavapärasest kampaania teostusviisist kaugemale, mis tegi kogu protsessi lõbusaks ja pakkus loomingulist rahuldust.”
Võiks välja vaadata
Kuna sattusime naabriga vestlema, oli paslik küsida, kuidas seal lõunapoolsetel pikkuskraadidel eestlaste tegemised paistavad? Tema arvates seisavad nii Eesti kui ka Läti turundus silmitsi sarnaste väljakutsetega, kuid kumbki lahendab neid omale moel.
“Mõlemad turud on vaieldamatult väikesed,” sõnab ta. “Kuid huvitaval kombel võib Eesti – mis on Läti omast veelgi väiksem – kasutada oma suurust hoopis eelisena. Minu kogemuse ja kuuldu põhjal valitseb Eestis tugev mõtteviis, mis ulatub piiridest kaugemale. Selline ambitsioon on väga lahe ning midagi, millest me Lätis piisavalt ei räägi ega mida tee. Kipume rohkem keskenduma Baltikumi piires tegutsemisele.”
Grundšteina usub, et just universaalsetele inimlikele tunnetele ja ideedele tuginevad kampaaniad on need, millega Balti agentuurid saavad maailmas silma paista: “Me tunneme globaalseid trende ja oleme valmis nendega kaasa minema.”
Võidutöö tiim:
Loovjuht Laura Lapiņa
Kunstiline juht Dace Izabella Grundšteina
Illustraator Harijs Grundmanis
Projektijuht Sandra Ulste
Autor: Siim Kera, TULI