Kui ei oska sihtgrupile sobivat lahendust pakkuda, kaasa nad tootearendusse
SEB turunduse segmendijuht Grete-Maarja Tött räägib, kuidas SEB tuli mõttele tuua Eestis turule uue põlvkonna ISIC kaart, mis on 82% ulatuses toodetud söödamaisist.
Z-generatsiooni noored (sündinud 1997–2010) on toonud turule selgeid muudatusi. Üks peamisi on see, et noore kliendi jaoks peab jätkusuutlikkus olema midagi enamat kui vaid ilus reklaamlause. Noored eelistavad „rohelist“ toodet: umbes 62% z-generatsiooni esindajatest eelistavad osta jätkusuutlikelt brändidelt. Lisaks on paljud neist valmis jätkusuutliku toote eest maksma vähemalt 10% kallimat hinda. Klassikalises (ja kohati konservatiivses) majandusharus nagu pangandus on rohelise sõnumi inimesteni viimine olnud aga paras väljakutse.
Käegakatsutav jätkusuutlikkus
Jaeettevõtted on noorte klientide tarbimisharjumuste muutusi tunda saanud esimesena, kuid finantssektorisse alles hakkavad muutused jõudma. Oleme võtnud eesmärgiks oma klientidele tutvustada jätkusuutlikke pangatooteid ja -teenuseid, sest sageli ei osata oodatagi, et pangas selliseid lahendusi pakume.
Tunneme SEB-s uhkust selle üle, et oleme jätkusuutlikkuse teemadel Eestis tugevaid edusamme teinud. Tornimäe harukontor toimib 100% rohelisel energial, kontorites töötab juba aastaid paberivaba teenindus, nõustame oma kliente video vahendusel ning panga A&O on vastutustundlik laenamine, millega käib kaasas kliendi terviklik nõustamine.
Ühel hetkel aga avastasime, et noorte klientideni ei ole me oma vastutustundliku ja jätkusuutliku panganduse tegevustega jõudnud. Otsustasime huvi pärast anda selle probleemipüstituse oma 2019. aasta suvepraktikantidele lahendamiseks.
Noored ja disainmõtlemine
Igal suvel liitub SEB-ga kuni 40 noort praktikanti (kellest keskmiselt iga neljas jääb panka tööle). Meie praktikaprogramm YouthLAB on loodud selliselt, et noored tegelevad 60% ajast reaalsete äriprojektidega ning 40% ajast veedavad nad SEB Innovatsioonikeskuses praktilises innovatsiooniõppes. Kuue nädala jooksul on neil ülesanne disainmõtlemise meetoditega luua uus pangatoode või -teenus. Innovatsiooniõppe fookuseks on seega saanud pangandus noortelt noortele ehk praktikantide käe all valmivad lahendused eelkõige SEB noortele klientidele.
Nii saigi 2019. aasta suvel ühe tiimi loogiliseks väljundiks nende soov keskenduda pangakaardile kui pangateenuse kõige otsesemale kehastusele. Sellest sai alguse uue põlvkonna ISIC kaart: 82% ulatuses söödamaisist toodetud bioplastik. Tänu uuele kaarditoorikule väheneb SEB plastiku tarbimine umbes 230 kg aastas ning õhku jääb paiskamata mitukümmend tonni CO2-te.
Maisist ISIC ehk #maisic meedias
Esimest korda saime jätkusuutliku kaardi sõnumit meedias katsetada 2020. aasta veebruaris, kui värbasime praktikante eesootavaks suveks. Kampaania sõnum oli üleskutse luua midagi sama lahedat nagu maisist ISIC. Kui 2019. aastal konverteerus 3% kodulehe külastustest kandideerimisavaldusteks, siis 2020. aasta kevadel oli see 5%. Ehk juba esimese kampaaniaga nägime noorte seas positiivset mõju.
Mais tegime lühikese Maisicu müügikampaania ning lõplikke tulemusi näeme alles sügisel, kui aktiivne kaardi tellimise periood on lõppenud. Suur üllatus oli aga see, et kahenädalane kampaania andis meile viimase kahe aasta kõige kõrgema CTR-i tulemuse: kui keskmiselt on noortele suunatud ISICu kampaania CTR 0,25%, siis selle puhul oli see veidi üle 2%.
Aeg näitab, milliseks kujuneb Maisicu edasine käekäik. Senine kogemus näitab, et muutused kliendikäitumises ja roheliste sõnumite kohale jõudmine vajavad aega. Pangakaart on samuti toode, mille täielik uuenemine vajab aega ja kohanemist. Kindel on aga see, et ainuüksi sõnumi edastamine toob meid kliendile lähemale ja loob ühise aluse väärtuspõhiseks dialoogiks.
Grete-Maarja Tött
SEB turunduse segmendijuht
SEB Eesti on Turundajate Liidu (TULI) liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 77 ettevõtet.