Selgusid Eesti inimeste lemmikud meediabrändid
Kantar Emori värske uuringu põhjal hindavad Eesti inimesed meie meediamaastiku brändidest enim ETVd, ERRi ja Delfit, mis moodustavad meeldivaimate meediabrändide edetabeli esikolmiku. Neljandal kohal olev Postimees tõuseb esile tugeva spontaanse tuntusega.

„ERRi brändidel on üsna lihtne olla armastatud. Nad on nagu viielised õpilased, vastates inimeste ootustele ajakirjanduse suhtes: nad on reklaamivabad, usaldusväärsed, tasuta ning ei aja taga sensatsiooni ega klikipealkirju,“ ütles Kantar Emori juhtekspert Kristiina Saks. „Väga palju trumpe on ERRi kanalite käes tulenevalt nende kanalite avalik-õiguslikust vormist.“
Samas on ka erameediakanalitel selge ja asendamatu koht meediamaastikul. Suuremad uudisteportaalid, nagu Delfi ja Postimees, annavad Kristiina Saksa selgitusel inimesele tunde, et nad on kursis uudiste suure pildiga: nad teavad, mis nende ümber toimub, alates tõsistest päevakajalistest uudistest ja lõpetades seltskonnauudistega. Põhilised konkurendid Delfi ja Postimees on järjest selgemalt eristuvad: „Delfi on populaarsem linnades, Postimees väiksemates kohtades. Delfil on väga tugev „kõik-ühest-kohast“-kuvand. Postimees seostub inimestele suurema konservatiivsusega: osade vastajate hinnangul on see eelis, teiste jaoks mitte,“ kommenteeris Saks.
Kantar Emor tegi meediabrändide uuringut tänavu kuuendat korda. Seekordse uuringu üks selgemaid muutusi on temaatiliste meediabrändide, nagu National Geographic ja Discovery, tõus edetabelis kõrgemale. „See viitab, et inimesed tahavad ärevatel aegadel päevakajaliste uudiste kõrval ka harivat, rahulikku ja mõtteid argipäevast eemale viivat sisu,“ rääkis Saks.
Uuringus vaadeldi ka inimeste üldisi hoiakuid ajakirjanduse suhtes, sealhulgas uuriti tehisaru rolli kohta ajakirjanduses. „Võib öelda, et tehisaru-ajakirjanikeks Eesti inimesed veel valmis ei ole,“ nentis juhtekspert.
Kantar Emor viis meediabrändide uuringu läbi veebiküsitlusena perioodil 21. – 27. mai 2025 ja valim on esinduslik Eesti elanikkonna suhtes. Kokku küsitleti 1116 inimest vanuses 16–74 eluaastat. Meeldivaimate meediabrändide väljaselgitamiseks paluti vastajail etteantud nimekirja alusel valida kuni viis tema jaoks kõige meeldivamat – valik tuli teha 78 nimetuse seast. Nimekirja aluseks on Kantar Emori erinevatest uuringutest saadud kogemus.
Toimetas: Siim Kera, TULI