06.10.2025

EKSPORT | Tartu firma Auroom ehitas Dua Lipale sauna: vihtlema ta ilmselt ei hakka

Unustage David Beckham ja tema Eestist tellitud iglusaun. Eesti saunaäri uus kuum nimi on hoopis Auroom, mille käsitöösaunu võib leida nii Tokyo korteritest kui ka Šveitsi luksushotellidest. Nende klientide hulgas on popstaarid, olümpiasportlased, naftašeigid. Ja nende ambitsioon aina kasvab.

Auroomi juht Marten Merdikes. Foto: Erakogu

Tartu külje all Kastres tegutseva Auroomi juht Marten Merdikes räägib intervjuus firma tähelennust. Juttu tuleb ka leili viskamisest New Yorgis, ülirikaste klientide mõttemaailmast ning Eesti võimalusest tõusta maailma juhtivaks saunatootjaks. 

Kus te nüüd niimoodi välja ilmusite? Eestis pole teist suurt kuulda olnud. 

Jah, kodumaal oleme pigem tundmatud. Veel.

Sel aastal oleme aga rohkem pilti tõusnud. Jõudsime EISi Aasta Eksportöör 2025 viie nominendi hulka. Käisime suvel elamumessil. Investeerimisfestival olime kohal lausa kuue saunaga. Ma ise esinen paaril konverentsil ja üritusel.  

Me pole seni Eestisse eriti oma tooteid müünud, aga ka see võib hakata muutuma. Oleme mõne Eesti spaaga juba kohtunud. Loodetavasti tuleb varsti häid uudiseid. 

Samas ma vaatasin, et te ei ole sugugi uus ettevõte. 

Ettevõte on erinevate brändide alt juba veerand sajandit saunu tootnud. Sellest 20 esimest aastat olime pigem allhankija, teenindasime teisi. 

Viis aastat tagasi astusime nö varjust välja, lõime oma brändi. Võtsime appi ühe Itaalia arhitekti, tegime uued disainilahendused. Me ei tahtnud, et meie sauna seinas oleks tavaline igav kandiline laud, vaid me katsetasime uusi mustreid, mängisime tasapindadega. Eesmärk oli värskust ja põnevust luua, teistest eristuda.

Eks meid kannustas arusaamine, et me peame pakkuma midagi enamat kui vaid puidust kast. Me ei müü ainult toodet, me müüme elamust, lõõgastumist, tervist. 

Oleme pärast rebrand’i neli korda kasvanud, sel aastal teeme 20 miljoni eurot käivet. 

Sa jõudsid alles eile tagasi USA-st, kus olid tööreisil. USA on teie üks põhiturg?

Jah, sealt tuleb kuskil 20-30 protsenti käibest. Müüme sinna umbes 1000 sauna aastas. 

Kuidas praegu USA turul toimetada on? Parajalt hull tundub see seis seal.

Kui me esimest korda USA turule üritasime murda, läksime alt. Me ei saanud toonase partneriga jalga ukse vahele. 

Teisel korral leidsime hea edasimüüja, kellega teeme koostööd siiani. Nad olid juba varem saunu ja saunatooteid müünud. Nad võtsid meie tooted sisse, hakkasid neid turundama, käisid messidel. Neil on lai võrgustik, nad teavad inimesi. 

Kellele te seal müüte? Hotellidele ja spaadele või eraklientidele?

Mõlemale. Näiteks oleme müünud New Yorki, Manhattanil asuvasse Othership bathhouse’i hiigelsauna, kuhu mahub ligi 90 inimest. Selle tuules tegi artikli The Economist. Samas on USAs ka palju erakliente. Hiljuti ehitasime sauna tuntud MMA võitlejale Thiago Santosele. 

image6 1
Foto: Erakogu

Sportlased, tegelikult spordivaldkond tervikuna on üldse huvitav ja kasvav turg. Spordiklubid lülitavad sauna aina tihedamini treeningplaanidesse. Et teed jõutrenni, rebid kangi, siis venitad ja pärast istud mingi aja lava peal. Paljudel sportlastel on ka individuaalsed treeningkavad, mistõttu ostavad nad sauna ka koju. 

Kui ma viimati vaatasin, siis oli vaid ühel protsendil USA majapidamistest kodus saun. See on piisk meres. Ehk kasvuruumi on meeletult. 

Kuhu te veel müüte?

Sel aastal oleme eksportinud umbes 30 erinevasse riiki. Suurimad on USA, Austraalia ja Jaapan. Euroopast aga Ühendkuningriik, Šveits ja Prantsusmaa. Aga oleme müünud ka Antigua ja Barbudale, Filipiinidele ja Hong Kongi. 

Ühe huvitavama turuna tooksin kindlasti välja Jaapani, kuhu müüme paarsada sauna aastas. Kuna inimesed elavad keskmiselt palju väiksematel pindadel, siis on ka nende saunad väiksemad. Meie populaarseim toode on kuskil meeter korda meeter. 

image2 1
Foto: Erakogu

Jaapanis on palju avalikke spaasid. See, et saun on inimese kodus, on seal üsna uus kontseptsioon, viimase 5-10 aasta trend. 

Ilmselt seetõttu sisenes sinna ka maailma suurim saunatootja, soomlaste Harvia. Kusjuures tundub, et nad võtsid meie tootest eeskuju. Detailides on mõned erinevused, aga kontseptsioon on üsna sarnane. Tõtt öelda on see kompliment, kui nii suur tegija meilt šnitti võtab (muigab – toim.).

Ja samal ajal teete võimsaid rahvasaunu nagu see USA oma. Päris lai tootevalik.

Laias laastus jaotub meie portfell kaheks. Ühel pool on standardsaunad, millel on kindlad mõõdud ja kindel disain. Teine pool on aga eritellimused, mille piiriks on vaid kliendi fantaasia. Piltlikult öeldes saadavad nad meile salvrätikul oma idee. Me võtame selle teadmiseks ning saadame vastu joonised ja visuaalid, kuidas võiks uus saun tema majas või aias välja näha. See on vahest kõige põnevam osa meie ärist.

Hiljuti tootsime näiteks Šveitsi Alpides asuvale luksusspaale Les Bains de Lavey neli eriti keerukat ja luksuslikku sauna. Neid tasub sinnakanti sattudes kindlasti külastada.

image4 2
Foto: Erakogu

Kunagi käisin ühel konverentsil, kus Eesti tootjad rääkisid lugusid, mida mujal maailmas saunadest arvatakse. Näiteks Belgia klient imestas, miks kerisele vett peab viskama. Või küsitakse, et miks kerisesse kivid käivad. Meie jaoks on saun elementaarne, aga see pole sugugi igal pool nii. 

USAs, näiteks New York’is on üsna tavaline, et avalikus spaas ei tohi kerisele vett visata. Kui ma viimati seal spaasaunas käisin, oli kerises umbes 20 kivi, mida on väga vähe. Inimesed ei viska leili, vaid istuvad niisama soojas ruumis. 

Peab siis leili viskamist ka kuidagi brändima hakkama. 

Hiljuti oli meil külas Colombia partner, kes polnud mitte kunagi elus saunas käinud. Viisime ta esimese asjana suitsusauna. Alguses oli ta ikka väga häbelik, isegi ehmunud. Aga kui me juba mitmendat korda lavale läksime ja teda vihtlesime, hakkas ta lõpuks mõikama. Et saun pole lihtsalt soe pink, kus istuda, vaid midagi enamat. Elamus, mis haarab nii keha kui vaimu. 

Ahjaa, vihtlemine võib ju välismaalastele veel täiesti kosmos tunduda. 

Isegi kui ma sellest rääkinud olen – noh, et vihtlemine on natuke rituaalne, samas tervendav, kuna vihast eralduvad eeterlikud õlid, mis pehmendavad nahka ja nii edasi – vaatavad nad suurte imestunud silmadega vastu. Nad ei saa aru, miks peaks üksteist tooreste okstega patsutama, saunas on ju niigi palav! Seega jah, leili viskamist võib turundada küll, aga vihtlemist me ilmselt niipea maha ei müü (naerab – toim.). 

On teil veel mingeid veidraid või naljakaid lugusid? 

Põhiline ongi see, et välismaale müües saad aru, kui vähe saunade kohta tegelikult teatakse. See pole etteheide, kultuur on neile lihtsalt veel võõras. 

Paljud ei tea, kuidas saun kokku käib ja kuidas see töötab. Võtame näiteks elektritööd. Keeruline on leida mõnelt välisturult kohapealset elektrikut, kes oskaks saunu elektrisüsteemi ühendada. Kerise ja puldi skeemid on nende jaoks tundmatu maa. Kui me saadame uuele turule või kliendile toote, läheb meie konsultant alati kaasa. Nii tekib vähem tõrkeid.

Lisaks erinevad viisid, kuidas saunas käiakse. Eestis on levinud, et minnakse pere või sõpradega. Võetakse mõned joogid, räägitakse maailma asju. Selle peale võib kuluda terve õhtu. Ka see tundub paljudele kultuuridele ulme. Nende jaoks on saunas käimine pigem individuaalne. Jõusaali- või spaasaunas ollakse küll mitmekesi, aga see pole teadlikult koos veedetud aeg. Pigem paratamatus, et keegi su kõrval istub. 

Eesti saunatootja Iglucraft on palju tähelepanu püüdnud sellega, et nad müüsid David Beckhamile sauna. Alati kui vutistaar lavale läheb, tehakse uudis. Kas teil on ka mõni Beckhami lugu? 

Ilmselt meie kuulsaim klient on popstaar Dua Lipa, kellele müüsime infrapunasauna. See oli üsna pisike, umbes kaks korda kaks meetrit ja maksis 20 000 euro ringis. Meie tiim oli väga elevil kui sauna kokku panime. Sellised asjad annavad hea motivatsioonilaksu! Hiljem jagas Dua Lipa oma Instagramis story’s, kuidas ta meie saunas lõõgastub. Pole paha, tal on 88 miljonit jälgijat!

image5 2
Foto: Kuvatõmmis Dua Lipa Instagramist

Kuidas selliseid asju oma turunduses ära kasutada? 

See on nüüd hea küsimus, mille üle murrame isegi pead! Tuntud inimesi, kellele oleme sauna teinud, on iseenesest palju. Lisaks Dua Lipale ja Thiago Santosele on nende hulgas näiteks pesapallur J.D. Martinez, modell Gigi Hadid, lumelaudur Leon Vockensperger, jalgpallur Atomu Tanaka jne. 

Aga nende kaasamine turundusse on keeruline. See, et mõni A-kategooria kuulsus nagu Dua Lipa meie sauna ametliku collab’ina promoks – nii et Auroomi bränd on ilusti märgitud ja nähtav – maksab kuskil miljon dollarit. Summad on pöörased.

Lisaks on kuulsused tihtipeale väga privaatsed inimesed, ega keegi sind oma koju väga pildistama ei lase. Eriti veel sauna, kus inimesed käivad alasti.

Spaade ja hotellidega on selles mõttes lihtsam, kuna neid võib igaüks külastada ja turundusmaterjali tekib kiiremini. See, et oleme teinud erisauna hotellikettidele nagu Six Senses ja Marriott kõnetab ka teisi valdkonna suurtegijaid. 

Kus te täna rahvusvahelises saunaäris paiknete? Ja mis on teie ambitsioon?

Kui räägime luksuslikest, eritellimuse alusel valmivate saunade tootmisest, oleme maailmas esiviisikus. Neid, kes suudavad klientide lennukate ideedega kaasa tulla ning need ka mõistliku ajaga realiseerida, pole väga palju. Igaüks võib teha poole aastaga sauna, kaheksa nädalaga päris mitte. Kiirus ja paindlikkus on meie trumbid. 

Tulevikus tahame saada omas valdkonnas number üheks. Kui keegi räägib luksussaunadest, tahame, et ta räägiks Auroomist. 

Kuidas töötajad sellisele tempole vastu peavad?

Tõsi, terve tiim peab olema üsna hullumeelse drive’iga. Õnneks tulevad nad uute julgete ideedega kaasa. Kontori poolel töötab meil kuskil 30 inimest, kelle keskmine vanus oli viimati 33 aastat. Ka tehases töötab palju noori. Samas kaadrivoolavus on väga madal. Vabatahtlikult ei minda peaaegu üldse ära.

Viimastel aastatel oleme kõvasti palganud. Kui turul on keegi, kes on oma ala parim, siis suure tõenäosusega me oma käigu ka teeme, ole sa tootmistööline, elektrik, turundaja, müügimees, raamatupidaja või kes iganes. Selleks, et teha saunu, mille eest saab küsida kliendilt 150 000 eurot, peab olema oma ala tipp.

150 000 eurot! Selle eest saab Tallinnasse väga korraliku korteri.

Eks meil on erinevas hinnaklassis tooteid. Väiksed saunad, mis lähevad Jaapanisse, maksavad kuskil 2000-3000 eurot. Edasimüüja keevitab sinna 20-40 protsenti otsa.

Kõige kallim üksiksaun oligi vist 150 000 eurot. Samas oleme teinud ka 400 000 euroseid projekte, aga seal oli mitu sauna koos.

Te teete äri väga jõuka seltskonnaga, sellistega, keda Eestis polegi. Peate teadma nende maitset, harjumusi, elustiili. Või kuidas see käib? 

Sul on õigus. Meil siin Vana-Kastres ongi keeruline ette kujutada, kuidas maailma ilusad ja rikkad elavad. Aga eks see tunnetus tekib ajaga. Oleme teinud kogu tiimile ka koolitusi, kus käisid rääkimas inimesed, kes on püsti pannud mõne luksusäri. Näiteks oli seal kõneleja, kes aitas luua vanalinna Bombay klubi. 

Ühel välisturul rääkis meie edasimüüja, kuidas ta ehitab kliendile basseini, mis maksab miljon dollarit. Eestis sellist asja naljalt ei kohta. Mastaabid on nii erinevad. Kui su villa väärtus küündib kümnetesse miljonitesse, ei pruugi 150 000 eurone saun olla teab mis hull. 

Meenub ka lugu, kus müüsime sauna ühele Saudi Araabia naftašeigile. Kui nad seda kohapeal kokku panid, tekkis tellijal idee, et tahaks ka eesruumi puiduga üle lüüa. Kuna tarne Eestist on üsna pikk, laevaga võib minna kuni kuu aega, saatis šeik järgmine päev eralennuki Tallinnasse. Nad pakkisid voodrilauad peale ja sõitsid tagasi. Jõukate klientidega suheldes pole asi tihtipeale rahas, vaid kiiruses. 

Teadmine, kes on meie kliendid, tuleb viia kogu meeskonnani. Kui on veidi teise tooniga voodrilaud või kui kuskil on mõni kriim, siis ei saa olla mõte: aga mulle koju käiks küll! Ei, seal ei tohi olla mingit allahindlust. 

Kõrvalt vaadates näib, et Eestis on päris palju kõvasid sauna- ja kerisetootjad. Kuidas me maailma mastaabis paistame?

Saunatootmine on midagi, kus Eesti saab olla maailmas esirinnas! Meil on ajalugu, kogemused ja teadmised, mida näiteks Aasiast naljalt ei leia. Meie tootjad teevad aastas ligi 60 miljonit eurot käivet, see hakkab vaikselt sektori mõõtu võtma. Meil on keristetootjatest Saunum ja Huum, kellest viimane asus näiteks traditsiooniliste nelinurksete keriste asemel tegema hoopis ümaraid kerised. Äge! Saunu teevad Iglucraft, ÖÖD, lisaks on mitmeid torusaunade tootjaid. Pilt on meeldivalt kirju. 

Lükkame soomlased troonilt?

Soome on aastakümneid olnud saunamaailma lipulaev. Seal on suured ja kõvad tootjad eesotsas Harviaga. Samas mulle näib, et vaikselt hakkab pendel liikuma Eesti suunas. Põhjanaabrid teevad hästi ja kvaliteetselt, aga neil napib värskust ja loovaid lahendusi, eriti disaini vallas. Eesti on siin mitu sammu ees.

Autor: Lennart Ruuda
Toimetas: Siim Kera, TULI

Eksport on TULI uus artiklisari, kus tutvustame Eesti ettevõtteid, kes teevad laias maailmas tegusid.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt