16.01.2025

Dentsu 2025. aasta meediatrendid | I osa: algoritmiajastu mõju tarbijale ja turundajale

Igal aastal tutvustab rahvusvaheline meediaagentuuride grupp dentsu kümmet maailma meedia- ja turundusmaastikku mõjutavat trendi. Avaldame dentsu gruppi kuuluvate agentuuride Carat, Dentsu X ja iProspect ekspertide koostatud hinnangud TULI lehel kolmes järjestikkuses artiklis.

Dentsu jagab sel ja järgneval kahel nädalal tänavuse aasta trende.

Dentsu raportis The Year of Impact: 2025 Media Trends välja toodud kümme trendi jagunevad kokku kolme kategooriasse – esimene neist kannab nime “Tehisintellekt ja selle tegelik mõju” ning koondab enda alla tehisintellekti laiema kasutuselevõtuga seonduvad trendid.

Dentsu prognoosib, et 2025. aastal algoritmide ja tehisintellekti mõju meediamaastikule jätkuvalt kasvab – see loob brändidele uusi võimalusi, samas ka väljakutseid.

“See ei ole enam suur üllatus, et mitmendat aastat järjest on dentsu meediatrendide üheks oluliseks teemaks tehisintellekti mõju turunduses. Praegu näeme enim seda, kuidas tehisintellekti võimalusi on lisatud erinevatele digiturunduse platvormidele,” selgitas dentsu meediatrendide raporti ühe peateema tähtsust dentsu Eesti tegevjuht Kaspar Küünarpuu.

Trend 1: Tehisintellekt igapäevaelus

Raport nimetab esimese olulise suundumusena ära tehisintellekti kasvava mõju tarbijate igapäevasele elule.

  • Generatiivne tehisintellekt liigub vestlusaknast kaugemale, selle mõju ulatub väljapoole tehnoloogiahuviliste ringi ning hakkab mõjutama suuremat hulka tarbijaid. Eelmisel aastal Euroopas läbi viidud Dentsu uuringust selgus, et üle veerandi vastajatest usub, et järgneva 12 kuu jooksul kasvab tehisintellekti mõju nende igapäevasele elule oluliselt. 
  • Tehisintellekt on muutumas igapäevaste teenuste lahutamatuks osaks – näiteks keeleõppes (Duolingo) või internestisisu tõlkimisel (Reddit). Lisaks võimaldab AI igapäevastele teenustele oluliselt personaliseeritumat lähenemist ning võib luua eelise nendele brändidele, kes juba seda edukalt enda kasuks rakendavad. 
  • Samuti valmistab inimestele enam muret tehisintellekti loodud sisu usaldusväärsus. Vähemalt pooled Dentsu uuringus osalenud eurooplastest leidsid, et on üsna raske on eristada tehisintellekti loodud tekstist tõde ja vale. Valdav enamus neist (84%) soovis, et brändid avalikustaksid, kui suhtlus nendega toimub tehisintellekti vahendusel. 
  • Kasutajate seas tekitab muret ka tehisintellekti loodu läbipaistvus ja selle keskkonnamõju. Viimase põhjuseks on asjaolu, et tehisintellekti “treenimine” ja igapäevane kasutamine nõuab märkimisväärses koguses arvutusvõimsust ning seeläbi ka väga palju energiat. 

Trend 2: AI-põhised meediatööriistad

Dentsu eksperdid toovad teise AI-st mõjutatud trendina välja tehisintellekti kasutavate meediatööriistade plahvatusliku kasvu. 

  • Viimase aasta jooksul on paljud turundajad tänu erinevatele meediatööriistadele saanud tehisintellekti rakendamise kogemuse. Tehisintellektile tuginevaid võimalusi on aktiivselt lisandunud turundustehnoloogia platvormidele nagu Meta Advantage+ ja Google Performance Max. Kuigi need lahendused on näidanud paljulubavaid tulemusi, peab üle veerandi (28%) Euroopa turundusjuhtidest uute tehnoloogiate integreerimist oma organisatsioonide tööprotsessidega üheks suurimaks väljakutseks. 
  • Tehisintellekt on kasutusele võetud läbivalt kogu meedia väärtusahelas ja sellest on saamas meediatööriistade nurgakivi. Tehisintellekt laiendab meediatööriistade funktsionaalsust – lihtsustades eelarvete optimeerimist, töö planeerimist ja andmete analüüsi. 
  • AI laialdane kasutuselevõtt nõuab aga organisatsioonidelt täiendavat panustamist andmekaitse ja –infohalduspoliitikate ajakohastamisse.

Trend 3: miljon “mikrohetke”

Kolmanda ja viimase tehisintellektiga seotud trendina toob dentsu raport välja, et AI aitab kujundada tarbijate igapäevaelu “mikrohetki” ning lihtsustab oluliselt personaliseeritud kogemuse pakkumist.

  • Internetis aja veetmine muutub tehisintellekti abil üha enam isikupärastatumaks ning huvipakkuva sisu leidmiseks ei pea enam nii palju klikke tegema. Otsingumootorid pakuvad relevantseid vastuseid senisest kiiremini ja sotsiaalmeedia platvormid kohandavad kuvatavat sisu vastavalt kasutaja senistele eelistustele. 
  • Brändidele tähendab see väljakutset suuremaks eristumiseks. Neil tuleb pakkuda üha enam isikupärastatud sisu, et kujundada sihtrühmadega tugevat sidet. 
  • Teisalt võimaldab just AI luua personaliseeritud kliendikogemusi ja kiirendada suhtlust igapäevast suhtlust tarbijatega. 
  • Ettevõtetele tähendab see väljakutset loodud sisu kohandamiseks ja erinevatel platvormidel näidatava sisu järjepidevuse tagamiseks.

Mõju turundustegevustele 2025. aastal

Raport soovitab aktiivselt ja järjepidevalt lisada tehisintellekti loodud võimalusi oma strateegiasse ja igapäevasesse töösse, sest tööriistad pakuvad võimalust hõlpsamini optimeerida turunduseelarveid, lihtsustada andmeanalüüsi ning personaliseerida nii sõnumeid kui pakkumisi.

Järgmine osa ilmub uuel nädalal. Dentsu on turunduskommunikatsiooni agentuuride grupp, kuhu kuuluvad Carat, dentsu X ja iProspect. Oleme strateegiliseks partneriks juhtivatele brändidele 145 riigis, sh Eestis, Lätis ja Leedus. Meie eesmärgiks on kasvatada klientide äri läbi uuenduslike meedia-, kommunikatsiooni- ja digilahenduste. 

Autorid: Kristiina Kaasiku ja Kaspar Küünarpuu

 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt