CANNES LIONS | Noored lõvid: väga tahaks Eesti eest võita!
Pesamuna konkursi võitnud Kätrin Sibul ja Mirell Šmidt käisid auhinnareisil Cannes Lionsi loovusfestivalil inspireerumas. Konkursil Young Lions saavutati tubli kaheksas koht ning eesmärk on see lõvi ikkagi tulevikus Eestisse tuua!
Pesamuna konkursi briif rääkis konkreetsest murest, et meil pole piisavalt meesõpetajaid. Te olete noored inimesed ning kool pole liiga kauge minevik. Kas briifis tõstatatud probleem oli tuttav? Kas seetõttu oli sellega ka lihtsam tegeleda?
Kätrin: Kui mõelda, siis ega meesõpetajaid pole palju olnud, aga konkursi ajal sellist äratundmisrõõmu otseselt polnud.
Mirell: Paralleeli oma eluga tõesti ei tõmmanud, aga tagasi mõeldes meenuvad meesõpetajad ainult kehalisest kasvatusest ja füüsikast.
Sel konkursil oli teil aega 48 tundi, et tööd teha. Kuidas selline kiire töötamine teile sobis?
Mirell: Saime aru, et meile selline kompaktne ja kiire formaat sobib. Briif sisse, brainstorm, teostus! Meil oli Pesamunal ka kolmas liige Reigo Metsik, kes tegi animatsiooni. Kõik klappis nii hästi, et jõudsime vahepeal trenniski käia ja süüa teha.
Kas tahaks, et päris elus oleks ka deadline’id lühemad?
Kätrin: Disainivaldkonnas kipuvad tähtajad pikale venima, mõnikord ka paar aastat. Vahelduseks oli huvitav kogemus midagi kompaktset teha ja kohe tulemuseni jõuda. Ei jäänud ootama järgmist lüli või etappi.
Millal Pesamuna võidutööd kuskil meediapildis näha saab?
Mirell: Septembris peaks jõudma erinevatesse kanalitesse.
Mina omakorda saan teada anda, kas kampaania toimib. Ma olen mees, kes peaks hakkama õpetajaks.
Kätrin: Sulemees saali ees!
Reis Cannes Lionsile oli päris motiveeriv auhind?
Mirell: Tegelikult polnud esialgu Cannes’i teemaga eriti kursis, aga mida rohkem asja kohta teada saime, seda ägedamaks läks! Kui lõpuks kohale jõudsime, siis istusime esimese asjana maha John Legendit kuulama. Siis jõudis kohale, kui uhke auhind see tegelikult on.
Kätrin: Cannes Lions tähendab turundusmaastikul justkui aastavahetust. Seda tasub tähistada!
Young Lionsil saite jälle meestega tegeleda! Mida sealne briif endast kujutas?
Kätrin: Sisuliselt oli tegemist meeste stereotüübi uuesti defineerimise või isegi lõhkumisega. Cannes’i ülesanne oli abstraktsem. Mehe edu ei pea olema kallid autod või käekell, vaid ükskõik mis, mis on sinu jaoks oluline. Selles mõttes oli päris kõva pähkel, sest paljud ideed käisid meil juba Pesamuna ajal laualt läbi. Pidime nendest mõtetest välja murdma.
Kas see oli siis pigem positiivne või negatiivne, et teema sattus sarnane?
Mirell: Alguses arvasime, et nüüd on jama majas. Head ideed olid justkui läbi arutatud ja nende seast oli juba parim välja valitud. Lõpuks tundus mulle, et see oli ikkagi positiivne. Saime selle teema sees palju arutada. Cannes’is oli töö tegemiseks ka kaks korda vähem aega ning seetõttu hoidsime oma aega kokku.
24 tunni jooksul vist ei jõudnud trennis käia?
Mirell: Ei, seal ei jõudnud väga midagi teha. Söögipausid ikka olid. Töötasime päris intensiivselt. Rohkem aega oleks kasuks tulnud.
Magada saite?
Kätrin: Unerütmi jaoks oli tõesti keeruliselt ajastatud, sest briifimine toimus kuue-seitsme ajal õhtul. Õhtul suurt midagi välja ei mõelnud ja hommikul hakkas suurem töö.
See formaat paneb peale tegelikult ju päris kõva pinge?
Mirell: Umbes kuus tundi enne lõppu tõmbas adrenaliini lakke.
Kuigi võitu ei tulnud, siis saite ikkagi päris head tagasisidet.
Mirell: Tagasiside oli lühike, aga žürii liikmele idee väga meeldis. Nõrgemaks pooleks oli see, et meie sihtrühma eripäraks on lühike tähelepanuvõime, kuid meie visuaalil pole ühte sellist nüanssi, millest kohe kinni haarata.
Kas tülli ka läksite kummagi konkursi ajal?
Mirell: Ei mäleta, et oleks tahtnud nähvata. Siht oli silme ees ja läksime koos lõpuni!
Kätrin: Kui oleks rohkem aega antud, siis ehk oleks tüli ka tulnud!
Cannes Lions peaks kõiki osalejaid inspireerima. Kuidas see teile mõjus?
Mirell: Sain palju inspiratsiooni! Iga suure idee alguses on üks riskantne liigutus – niimoodi sünnivadki suured asjad. See mõte käib küll minuga nüüd kaasas.
Kätrin: Žürii sõnul jäime kaheksandale kohale, mis on maailma mastaabis ju väga hea tulemus. See motiveerib ja tõstab enesehinnangut. Noore disainerina on seda vaja.
Millised olid Cannes Lionsi tipphetked?
Kätrin: Meenub see emotsioon, kui töö ära saatsime. Young Lionsi osalejatele oli eraldi töötuba ning kui viimased minutid tiksusid, siis laudade kaupa hakkasid inimesed tähistama.
Mirell: Väga huvitav oli paraolümpial osalenud Dylan Alcotti ettekanne. Ta oskas suunata veel rohkem sinna poole, kuidas suhtuda disainitööd tehes kõikidesse inimestesse võrdselt. See oli emotsionaalne ja kiire ettekanne.
Käisite ka auhinnagalal suuri ja uhkeid töid vaatamas. Cannes’is näidatakse väga palju sellist ülivõimsat turundust, mis ei ole siin väikses Eestis päris meie igapäev. Kui lihtne või keeruline on nendest hinnalistest ideedest ikkagi inspireeruda?
Mirell: Kuna me ei tööta turundajatena (Mirell tegeleb brändinguga, Kätrin tootedisainiga – toim), siis meie igapäevaülesanded on ka natukene erinevad, aga kindlasti ei tahaks ma öelda, et Eestis ei saa niimoodi teha. Tuleb leida need ümber nurga ideed, sest nii sünnivad head asjad. Isegi, kui mastaap on teistsugune, siis mõtteviisi saab ka Eestis kasutada.
Kas Eesti reklaamiskeene on piisavalt julge ja äge? Kas vau-efekti ka ikka tekib?
Mirell: Igapäevast vau-efekti on vähe, aga kui toimub Kuldmuna, siis tõuseb esile palju eredaid töid.
Kas meenub mõni töö viimasest ajast mõni eriline töö?
Mirell: Mulle meeldis Pariisi olümpia kampaania: “Päris kiire.” Sellised sõnamängud on toredad!
Kätrin: Ka mulle meeldivad heade copydega reklaamid. Cannes räägiti palju, et tulevik toob palju meelelahutuslikku ja humoorikat turundust, kuid seda suunda pole Eestis eriti näinud.
Kas noored valdkonna talendid tahavad üldse Eestis töötada või vaadatakse piiri taha?
Kätrin: Disaini õppimisel käib see mõte rohkem läbi, sest Eestis on vähe valikuid. Töö osas pole välismaa mõtteid läbi käinud.
Mirell: Kui mõelda kursusekaaslaste peale, siis tegelikult on peaaegu kõik Eestis.
Kas muuhulgas saite Cannes’ist kaasa ka mõtte, et nüüd tuleks lõviauhind Eestisse tuua?
Mirell: See tunne tekkis kohe väga tugevalt! Väga tahaks Eesti eest võita! Kõigepealt tahaks veel Young Lionsil osaleda ja selle lõvi ära tuua.
Kätrin: Tunne on sama. Kõigepealt tuleb võita Young Lions!
Autor: Kaarel Täll