Ahto Aaremäe: kui kahurid räägivad, siis turundus…
Viimastel päevadel on väga paljud ettevõtted saanud sotsiaalmeedias Ukraina värvides profiilipildid. Osad kaupluseketid on teatanud Vene kaupade sortimendist välja viskamisest ja mobiilioperaatorid pakuvad tasuta kõnesid/SMS-e Ukrainasse.
Lisaks mõned postitused, mis teemat puudutavad. Mõned õnnestunumad, mõned vähem. Üldiselt ei julge keegi midagi kommunikatsiooniga peale hakata ja hoiab pigem suu kinni. Arusaadavalt tõmmatakse pidurit ka planeeritud tegevustele, sest pidevate sõjauudiste taustal pole varem ettevalmistatud kampaaniad kohased.
Tegelikult ei pea turundus seisma jääma ja PÄRIS asja tehes tuleb see ettevõttele ringiga tagasi. Tänases olukorras ei kehti valem, et iga toetuseks antud euro kohta tuleb panna kolm kommunikatsiooni ja võimalikult palju oma toetusest karjuda. Iga omakasupüüdmatu PÄRIS toetus leiab suure tõenäosusega ka tee meediasse ja levib sotsiaalmeedias ilma boostimata.
Hea näide sellest oli Selveri algatus 25.02. Kui sõnum Vene toodete sortimendist välja viskamisest läks uue profiilipildi alla. Tulemuseks hetkeseisuga üle seitsme tuhande positiivse reaktsiooni. Need on päris reaktsioonid, mis tulid võimendamata postitusele (profiilika vahetust ei saa boostida). Kahju muidugi, et Selver sellega reaalselt hakkama pole saanud ja juba käes olnud ausa edu sedasi maha mängis.
PÄRIS TEGUDE turundust pole suurt rohkem näinud 🙁
Mida siis ettevõtted teha saaks:
- Meil on ju tegelikult küll ettevõtteid, kes võiks oma toodangut Poola jõudnud pagulastele saata. Rekkaga, mitte kastiga kogumispunkti viies.
- Ukraina toetuseks suurema ülekande teha. Te teate ju kõik kuhu raha annetada. Kui ei tea, siis vaadake siia: https://www.ukrainaheaks.ee/
- Omakasupüüdmatu proportsiooniga müügikampaania poleks ka häbi asi. Näiteks iga ostetud toote kohta läheb teine samasugune punase risti kaudu Ukrainasse. Sellise kampaania puhul ei tasu muidugi hakata ROI arvutusi tegema. Kui teed selle kampaania omakasupüüdmatult, siis tuleb investeeritud raha kuhjaga tagasi.
- Võib-olla mõni julgem võiks ka meie eest võitlevatele Ukraina kaitsjatele relvastuse ostmiseks raha saata? Isegi Saksamaa julges.
- Võimalusi on veel. Aga ole oma tegevuses aus ja ära aja taga hetkelist kasu. See, kui meie väärtuspõhine demokraatlik maailmapilt võidab, on ka Sinu ettevõtte kestma jäämise küsimus.
Igatahes, kallid turundusjuhid. Hetkel pole see aeg ja Eesti pole see koht, kus oleks sobiv öelda: ”Meie ettevõtte korporatiivpoliitika näeb ette, et meie poliitikasse ei sekku”. See pole poliitika, vaid võitlus põhiväärtuste nimel, kus poole valimine on vajalik. Kui kahurid räägivad, on poliitika läbi.
Iga ettevõte saab soovi korral anda oma panuse ja tugevat sõnumit ei pea kartma. Aga tugeva sõnumiga peab kaasas käima ka TUGEV TEGU. See, kui oma naljaka või nunnu kampaania tänases situatsioonis seisma paned, on eetilistel kaalutlustel aus. Aga ära jäta seda raha oma “suvepäevade fondi”, vaid toeta sellega neid, kes täna kannatavad selle nimel, et sul ka tulevikus suvepäevad toimuda saaksid.
Ahto Aaremäe, Age Creative’i loovjuht
Toimetas Kaarel Täll, TULI
Age Creative on TULI liige. TULI ühendab kõiki turundusega tegelevaid professionaale, kes on huvitatud erialase taseme tõstmisest ning valdkonna ärksaimate kaasamõtlejate hulka kuulumisest. TULI-sse kuulub praegu 90 liiget.