INTERVJUU | Aasta üritusturundusagentuur Jolos: oluliselt lihtsam oleks, kui meil oleks vähem ambitsiooni
Kui üks asi paistab selles ebakindlas maailmas kindel olevat, siis see, et Jolos võidab Kuldmunal aasta üritusturundusagentuuri tiitli. Tänavu juhtus see juba kuuendat korda järjest.

Seetõttu ei tahtnud me teha traditsioonilist intervjuud. Palusime hoopis kahel Jolose kliendil ja ühel konkurendil ettevõtte kohta midagi kosta. Seejärel lasime Jolose partneritel Martin Rauamil ja Tanel Lillepalul enda kohta kõlanud kiidulaulu kommenteerida, et saada paremat sotti, mida teha, et igal aastal tiitel pea kohale tõsta. Jutulõngast veerevad sinu ette teemad nagu tiim, kasvamine ja välismaa.
Eesti turismijuht Anneli Lepp (EIS): “Partnerina on Jolose tugevus, et nad lähtuvad mitte ainult ühest konkreetsest üritusest ja sellest lähteülesandest, vaid oskavad seda seostada tellija enda profiili, varasemate toimunud ürituste või laiema ühiskondliku tausta ja kontekstiga. Neil on oskus läheneda positiivselt, tabada head huumorit, üllatada kastist välja mõtlemisega ning panna end tellija kingadesse, nad ei täida vaid lähteülesannet, vaid annavad omapoolse väärtuspakkumise juurde, oskavad juhtida tähelepanu ka sellele, mida klient või tellija ise üldse ei tea tahtagi.”
Martin: Väga ilus. Mis me selleks teinud oleme? Joloses on teiste agentuuridega võrreldes rohkem töötajaid. Meie eelis on, et meil on reaalne loovosakond, kus töötab täiskohaga viis loovjuhti. Nad arendavad oma oskusi ja pööravad tähelepanu strateegiale. Väiksemates kollektiivides teevad loovtööd tihti projektijuhid, mis on mõistetav. Kui olime väiksemad, tegime samamoodi. Oleme teadlikult ehitanud endale suure loovtiimi.
Oleme turul mitu aastat domineerinud ja inimesed on meie võitudest veidi tüdinenud. Kui käibeid ja mahtusid vaadata, siis me teemegi rohkem töid. Kui sa teed rohkem töid, siis terasid, mida sõkaldest eristada, tekib samuti rohkem. Raske on hinnata, kas meie tööd on loovamad kui teistel.
Aasta agentuuri tiitel kõlab justkui oleksime eelmine aasta kõik õigesti teinud, aga see on konkreetse žürii arvamus konkreetse juhendi põhjal. Esimest korda võites tundus, et oleme maailma parimad. Päeva lõpuks on see seitsme inimese arvamus.
Meie peamised väljakutsed on seotud kasvamisega. Meil on viimastel aastatel olnud üsna teadlik kasvustrateegia, oleme ehitanud ja investeerinud, et oleksime sellised nagu praegu oleme. See ei ole juhuslikult juhtunud. Kasv aga tekitab väljakutseid.
Suuremaks kasvamine tähendab rohkem tööd välisturgudel. Teha seda tööd võõras riigis ja võõraste partneritega on täiesti teine spordiala. Kui keegi on küsinud, kuidas läheb, olen öelnud, et on palju positiivseid probleeme. On suuri väljakutseid, mis võtavad näo päris tõsiseks. Kõik võib suure pauguga õhku lennata. Riskid on suured, aga samas, kui probleeme ei oleks, ei juhtuks ka midagi.
Need on vabatahtlikult kaela tõmmatud mured. Oluliselt lihtsam oleks, kui meil oleks vähem ambitsiooni ja nikerdaksime nurgas oma asja.
Tanel: Ma ei ütleks, et midagi oleks halvasti. Kasvava agentuuri kõige suurem väljakutse on tiim: kust tulevad töötajad ja kuidas neid hoida? Talentide juhtimiseks kasutame täna hoopis teisi tööriistu kui varem.
Martin: Tänaseks on see etapp läbitud, aga me pole Taneliga kumbki juhiks sündinud. Olime spetsialistid, panime autole käru taha ja vedasime telgi keikka’le, aga mingil hetkel tuli muutus. Praegu on meil täiesti teised ülesanded ja nõudmised. Õnneks me pole esimesed inimesed maailmas, kes firmat teevad ja juhiks on kasvanud.
Tanel: Kõik meie juhid on kasvanud alt üles, oma parimaid tugevusi arendades. See on ka neile suur väljakutse. Me pole teadlikult väljast juhti värvanud, sest siit kasvanud inimesed kannavad meie väärtusi edasi.
Martin: Ütleme nii, et kui sul on kahe lapse asemel kümme, on muret rohkem ja ka rõõmu rohkem. Eestlastele meeldib kurta, et kogu aeg on mingi jamps. Üritusturunduse turg on Eestis väga hea. Viimase 10-15 aastaga on valdkond väga suure sammu edasi astunud – oleme professionaalsemad ja strateegilisemad.
Kui alustasime, ruulisid reklaamiagentuurid. Praeguseks on dünaamikad muutunud ja üritused on leidnud oma koha turundusmiksis.
Tänapäeval on raske tähelepanu võita ja kontakti saada, müra on palju. Ürituste eelis on, et inimene on füüsiliselt kohal – ta on aus ja vahetu, tal pole kuhugi põgeneda või maski ette panna.
Meie edu taga on ka kliendid, kellest mitmed on Eesti edulood. Kui nad oleksid feilinud, oleks ka meil keeruline.
Tanel: Oluline on, kuidas nende kasvuga kaasa minna? Muutustega kohanemine on võtmetähtsusega. Meil on mitmeid globaalseid kliente, kes võiksid sama teenust tellida ükskõik millisest riigist.
Oleme tänulikud ja uhked, et meie teenuse kvaliteet on selline, et nad on meiega jäänud. See pole iseenesestmõistetav. Isegi maailmatasemel Eesti brändid tellivad Eestist pigem vähe teenuseid. See teeb alandlikuks ja sunnib pingutama, et vastata nende rahvusvahelistele ootustele.
Orangetime’i partner Mikk Puurmann: “Nii nagu agentuuri eestvedajad oma Kuldmuna ürituse kõnes mainisid, siis heade tulemuste taga on meeskond. Raske on näha teise ettevõtte sisemaailma, kuid võib eeldada, et Jolosel on tööstruktuurid paigas ning klientide jaoks on süsteem toimiv. See tekitab neis usaldust ja kindlustunnet, et agentuur teab, mida teeb ning kliendina oled hoitud. Kuus järjestikust tiitlit näitavad tugevat töövõimet, tahet saata korda suuri asju, loovust ning võimet hoida Eesti mõistes suuri ja nõudlikke kliente pikaajaliselt rahulolevana.”
Martin: Tiimi ei saa kunagi liiga palju kiita! Nemad teevad töö päriselt ära. Mulle läheb väga korda, et kuigi meil on väga noored ja andekad inimesed, on nad siin pikka aega koos meiega olnud. Kui vaadata turu keskmist, on meie tööjõu voolavus üsna madal, mis tähendab, et teeme midagi õigesti. Panustame sellesse palju.
Tanel: Klientide hoidmine ei ole iseenesestmõistetav ega pelgalt baashügieen – see on teadlik valik ja igapäevane pingutus. Meie jaoks ei tähenda kliendisuhte olemasolu lihtsalt koostööd – me arendame seda suhet, kasvatame seda nagu partnerlust. Meil ei ole Joloses konkreetset lõpptoodet, mida riiulilt võtta. Meil ei ole oma tehnikat, me eitee catering’i. Meie toode on suhe – usalduslik, vastastikku väärtust loov ja pikaajaline.
Wise’i siseürituste juht Maiken Grace: “Töötan mitmete agentuuridega üle maailma ning igas kultuuri- ja seadusruumis tehakse asju pisut erinevalt, kuid Jolos paistab silma oma detailsuse, kõrgete standardite, paindlikkuse ning võimekusega meie ideedega kaasa tulla – ükskõik, kui keerulise ülesande me püstitame, oleme koos alati lahenduse leidnud. Nende suureks plussiks on ka erinevate andmete kogumine ja analüüs – olgu selleks siis söömata jäänud toidu kogus või üritusel osalejate arv, mis on meie jaoks väga oluline, et järgmisel korral selle info põhjal uut üritust korraldades paremini planeerida.”
Martin: Kuulume 27Names võrgustikku, kus on 27 agentuuri üle Euroopa. Suhtleme nendega igapäevaselt ja meil on talendivahetusprogrammid. Näeme, millist tööd Euroopas tehakse ja julgen öelda, et Eesti agentuuride kvaliteet on väga kõrge. Oleme väikesed ning meil on lihtne muutustega kaasa minna ja adapteeruda.
Euroopas tähendab üritusturundus ehk event marketing üldiselt tarbijale suunatud brändi aktiveerimist ja promotsiooni. Igasugustes auto- ja telefoniesitlustes oleme muu maailmaga võrreldes veel nõrgad, sest meil on vähe kliente ja kogemusi. Küll on meil palju tugevaid ettevõtteid, kelle töötajad tahavad tähelepanu ja toredaid üritusi.
Eesti üritusturundaja on Euroopa keskmisest üritusturundajast umbes 10-20 aastat noorem ning tehnoloogia ja innovatsiooni osas vastuvõtlikum.
Meil on vabadus olla loomingulisem ja detailsem, hoolime rohkem. Kui eestlane saab teha midagi suurt, on ta juba ette tänulik ja võtab asja tõsiselt. Kui Eestis toimub mõni rahvusvaheline suursündmus – spordi- või kultuurivallas –, siis kuuleme sageli, et eestlased said väga hästi hakkama ja kõik oli maailmatasemel.
Võtame seda tööd südame ja hingega. Oleme pisikesed, peamegi kvaliteediga silma paistma. Kui suure riigi agentuur teeb suurt brändi, siis ta võib-olla ongi laisem. Meie edu üheks põhjuseks on see, et pingutame päriselt – mõtleme kaasa, läheme süvitsi ja hoolime tulemusest.
Eestis on kogu valdkond 25 aastaga nullist üles ehitatud, oleme kohe saanud üle võtta modernsed viisid. Euroopas on vanad suured agentuurid kinni mustrites, kuidas asju varem tehti. Välisprojektides kulub palju aega sellele, et välismaa partnerid seletavad, miks midagi teha ei saa. Meie ütleme, et saab küll! See mõtteviis on hämmastavalt levinud. Ei saa mõelda, miks ei saa teha, vaid tuleb mõelda, kuidas saab.
Tanel: Me ei hädalda ega klammerdu dogmadesse stiilis “nii on alati olnud ja nii peab jääma.” Paindlikkus ja julgus teha teisiti ongi see, mis annab Eesti agentuuridele võimaluse silma paista ja läbi lüüa. Meilt ei oodata lihtsalt head graafilist disaini, reklaami või ürituse loovlahendust – oodatakse suhtumist. Ja see hoiak ongi see, mis meid eristab.
Autor: Siim Kera, TULI