6 nippi, kuidas Venemaal väikese eelarvega efektiivselt turundada
Turundamisele Venemaal ja venekeelsele
turundusele Baltikumis keskenduva agentuuri Attently projektijuht Anna
Hassanova annab nõu, kuidas Venemaal väikese eelarvega tulemuslikult turundada.
Venemaa on Eesti ettevõtjatele alati huvi
pakkunud. Eriti tähtis on müük Venemaal turismiettevõtete jaoks, kuna suurem
osa välisturistidest tuleb Eestisse kolmest riigist: Soomest, Venemaalt ja
Lätist (allikas: Stat.ee).
Paljud ettevõtted on huvitatud Vene turust,
aga ei tea, kust alustada, sest Vene turg on ebastabiilne ja omanäoline. Kas
investeeringud ja pingutus on tulemust väärt? Minu kogemus ütleb, et kindlasti on, kui
teha pidevalt head tööd. Siinkohal mõned nõuanded, kuidas Venemaal väikese
eelarvega turundades edu saavutada.
1. Räägi kliendiga samas keeles
Kõlab loogiliselt, aga paljud ei pööra sellele
piisavalt palju tähelepanu. Ma olen mitu aastat Venemaal elanud ja võin
kindlalt väita, et vene keel Eestis ja vene keel Venemaal erinevad. Eesti keel
mõjutab siinset vene keelt päris palju ja tänu sellele võib siinse venelase tõlgitud
tekst Venemaa venelase jaoks päris humoorikalt kõlada. Selle asemel, et paluda tõlkimisel
oma kohaliku vene rahvusest kolleegi või tuttava abi, soovitan pöörduda
professionaali poole
2. Eelista digitaalseid kanaleid
Venemaal on digikanalite ROI palju kõrgem kui
“klassikaliste” kampaaniate ROI. Liidripositsioon
kuulub seal sotsiaalmeediale (sh influencer marketing) – selle ROI on
2,4 korda suurem kui telereklaami ROI. Kuna kohalikud ettevõtted panustavad
rohkem kampaaniatele teles või offline kanalites, siis praegu on digitaalsete
kanalite hinnad seal taskukohased (allikas: Nielsen Venemaa). Mõistlik on
kasutada kuni 4 erinevat kanalit, see annab võimaluse iga kanalil paremini silma
paista. Statistika näitab, et kui kasutusel on rohkem kui 4 kanalit, siis hakkab
üldine turunduskampaaniate ROI kukkuma.
Mis on eriti positiivne – üldine
turunduskampaaniate ROI on Venemaal kõrgem kui Euroopas. Venemaa tarbijate
harjumused pole veel nii püsivad, kuna turg on suhteliselt noor ja ebastabiilne. Seetõttu võib uute klientide
võitmine olla lihtsam (allikas: Nielsen Venemaa).
3. Vali turunduskanaleid hoolikalt
Venemaal on omanäoline kanalite valik ja see
kehtib ka digikanalite puhul. Kui Euroopas on digikanalite tarbimine
suhteliselt võrdne ja kõige populaarsem sotsiaalmeedia platvorm on Facebook,
siis Venemaal on teised trendid. Venemaal on nende enda suur ja tuntud
otsingumootor Yandex peaaegu sama populaarne kui Google (allikas: Statcounter).
Kõige populaarsemad sotsiaalmeedia platvormid on vk.com ja ok.ru, aga neid on
veel mitmeid erinevaid (allikas: Deloitte Venemaa). Tasub meeles pidada, et
mõned meile tuntud sotsiaalmeedia kanalid ei ole seal üldse kasutusel, näiteks
LinkeidIn on Venemaal blokeeritud. Tuleb
uurida, mis kanali kaudu Sinu ettevõtte sihtrühm infot tarbib. Venemaa on väga
suur turg ja seal valesti turundades on lihtne raha ilma tulemuseta raisata.
4. Tee koostööd
Mina olen suur ühisturunduse harrastaja. Alati
on võimalik leida kohalik partner ja pakkuda koostööd, mis oleks mõlemale
poolele kasulik. Ühisturunduse projekt võib olla kas täiesti tasuta (kui me ei
arvesta ajakulu) või siis jagatud kuludega, mis tähendab seda, et iga ettevõtte
rahaline panus on väiksem võrreldes iseseisva projektiga. Jagada võib ka
kogemusi. Kui Sa pole veel uuel turul töötanud, siis on kasulik teha koostööd
ettevõttega, kel selline kompetents juba olemas.
5. Tee oma tootele või teenusele eripakkumisi
Lihtne ja efektiivne. Minu kogemus näitab, et
Venemaal töötavad sooduskampaaniad paremini kui Eestis või teistes
naaberriikides. Seda kinnitavad ka uuringud – Nielseni järgi on enamus Venemaa
elanikest harjunud otsima allahindlusega teenuseid või tooteid (allikas:
Nielsen Venemaa). 25% küsitletutest on vastanud, et nad on nõus proovima uut
toodet või teenust siis, kui seda pakutakse soodustusega.
6. Hoolitse oma maine eest
Venemaa klientide jaoks on firma reputatsioon
väga tähtis. Kõikidest infoallikatest usaldavad inimesed kõige rohkem oma
tuttavate arvamusi ja soovitusi (77%), klientide tagasisidet online kanalites
(62%) ja infot ettevõtete veebilehtedel (57%). (allikas: Nielsen Venemaa).
Suust-suhu reklaami on suhteliselt keeruline
edendada ja klientide tagasiside jälgimine internetis nõuab ajalist
ressurssi. Kui tagasisidet on vähe, on alati võimalik seda juurde saada.
Tee kampaania, mille raames tagasiside annab lisaboonuseid. Vaata ka oma
veebileht üle – kas info on värske ja hästi kirjutatud? Eestis kipub juhtuma,
et ettevõtted teevad veebilehe erinevates keeltes, aga unustavad võõrkeelseid uuendada.
Olen tihti näinud veebilehti, kus eestikeelses versioonis oli
mitu värsket uudist, aga viimane venekeelne uudis on ilmunud 3 aastat tagasi. See
jätab ebausaldusväärse mulje. Kui Sul on koduleht mitmes keeles, hoolitse
kõikide keelte eest.
Venemaa turul kehtivad samad trendid nagu
igal pool maailmas – digitaalsed kanalid saavad palju tähelepanu ja rohkem oste
tehakse internetis. Samas on hulganisti detaile, mis Euroopast erinevad. Tee
kindlasti enne kampaaniate alustamist uurimistööd. Artiklis on lingid, kust
saad eelmainitud trendide kohta rohkem teada.
Anna Hassanova
attently.ee