19.11.2020

Virtuaalne kohvinurgavestlus JCDecaux’ga: madalseisust rekordkäibesse

19. november, novembrikuu kolmas neljapäev, on Prantsuse veinikultuuris tuntud nime all Beaujolais Nouveau, mil tähistatakse hooaja esimese punase veini avamist. Traditsiooniliselt on JCDecaux oma prantsuse juuri rõhutades sel kuupäeval oma head partnerid kokku kutsunud ning seda koos harivate välismaiste esinejatega meeleolukalt tähistanud. Sel aastal aga lööme sarnaselt paljudele teistele klaase kokku mõtteliselt ja anname välimeedias toimuvast ülevaate hoopis siin mõnusas virtuaalses kohvinurgas.

Mesikäpa viipemakse-bussipaviljon

2020. aasta ameerika mäed välireklaamis

Oleme Eesti meediaturul aastast aastasse näinud välimeedia osakaalu tõusu. Ka 2020. aasta tõotas tulla tugev – seda kuni märtsikuu keskpaigani, mil nägime tol ajaloolisel „paanikanädalal“ praktiliselt terve meediaturu kukkumist. Kevad andis välimeediale valusa hoobi.

Eriolukord sundis olukorraga kohanema. Partneritele objektiivse info jagamiseks hakkasime kiiresti välja andma iganädalast Tallinna liikluskoormuse ülevaadet. Välikeskkonnas paikneva reklaami tugevus on seda nägevate silmapaaride suur hulk, seega sõltub välireklaami efektiivsus paljuski õues liiklevate inimeste arvust, mis kevadises eriolukorras oluliselt langes. Madalpunktis säilis Tallinnas suurimatel ristmikel 59% tavapärasest liikluskoormusest, mis on tegelikult üllatavalt kõrge, kuna üksi kodukontoris tekib lihtsasti tunne, et tegelikult istuvad kodus kõik.

Et olla õiglane oma väärtuspakkumises, siis kontaktide vähenemisest tingituna langetasime kevadel ka proportsionaalselt reklaampindade hinda. Samuti tõime turule Kodukontori Paketi, mis võttis arvesse tarbijate uuenenud liikumismustreid. Seda ikka selleks, et reklaamijate kampaaniad oleks planeeritud just nendesse piirkondadesse, kus õige sihtgrupp parasjagu liigub.

Madalseisust rekordkäibesse

Pikalt eriolukorra peegeldamisel aga peatuda ei tasu. Juunikuus läks kõik väga kiirelt ülesmäge ning reklaamiturg taastus praktiliselt üleöö. Liiklus ja silmapaarid naasid tänavale ning kampaaniad hakkasid uuesti väljas liikumise teekonda kaunistama. Tavaolukorda naasmise kiirus ületas paljude ootusi. Oktoobrikuu käibega saavutasime lausa oma kõigi aegade rekordi ning olime mitu nädalat praktiliselt 100% välja müüdud üle terve JCDecaux võrgu. Sellist turu taastumist oli aprillikuus lausa utoopiline ette kujutada. Aasta teine pool on välimeedia vaatevinklist seega selgelt ootusi ületanud ning on kandunud ka aasta viimastesse kuudesse, kuhu on oodata ilusaid aastalõpu- ja jõulukampaaniaid.

Mis on sel aastal olnud eriti üllatav või välja toomist väärt?

Suurbritannias läbi viidud uuring näitab, et tarbija silmis on välimeedia pärast kevadist eriolukorda kõikidest meediakanalitest enim usaldusväärsust kasvatanud. Selle taga võib olla välireklaami „raudne kindlus“ – riigipoolsed selged sõnumid ja suurbrändide rahustav kommunikatsioon ebakindluse ajastul. Tunnetame ka Eesti turul välimeedia suhtes brändide usaldust, mis kajastub nii JCDecaux reklaampindadele tekkinud uutes kampaaniates kui ka igapäevases suhtluses.

solaris e5 kampaania
Solarise keskuse reklaam

Üllatuslikult võib praegu tänavapildis näha oluliselt rohkem uute klientide kampaaniaid, kes pole aastaid välimeediasse investeerinud. Suuresti on selle taga soov anda tarbijale massimeedia vahendusel märku, et ollakse endiselt tugevad ja turul olemas. Tunnustame neid kliente, kes on suutnud oma sõnumeid kerge huumoriga vürtsitada. Heaks näiteks on siin Solarise keskuse septembri lõpus alanud jõulukampaania „Ho-ho-ho-iame üksteist“, mis kutsus tarbijaid üles jõuluostudega varakult alustama. Vastutustundlik sõnum mõnusas huumorivõtmes on tänavapildis väga teretulnud!

Üpris palju on tõusnud huvi erinevate välimeedia erilahenduste vastu. Brändidel on pärast mõningast kevadist vaikust soov tänaval möödujat üllatada, pakkuda positiivsust ning tavapärasest emotsionaalsemat kontakti. Erilahendusi aitame hea meelega tänavale tuua. Sügise algul näiteks tõime koos Kaleviga Eestis esmakordselt tänavatele Mesikäpa viipemakse-bussipaviljoni, kus mööduja sai mugavalt otse peatuses kohapeal makseterminali vahendusel annetada. Samuti on juba praegu töös mitu ägedat tehnoloogiliselt uudset lahendust, mida peatselt ka tänaval näha võib.

Vaade tulevikku

Kui turg peaks muutuma, siis oleme paindlikud. Uueneva liikluskoormuse statistika põhjal saame öelda, et seitsme päeva lõikes liiklus püsib seni tavapärase taseme piirides ning välimeedia efektiivsus säilib. Hoiame pidevalt liikluskoormuse andmetel pilku peal ning võimalike muutuste korral teavitame reklaamijaid uudiskirja või sotsiaalmeedia vahendusel. Reklaamijad võivad arvestada, et kui välimeedias peaks tekkima kontaktide muutus, siis JCDecaux jagab infot ning garanteerib tavaolukorra kontaktid. Tänu välimeedia mõõdetavuse uuringule Outdoor Impact teame välireklaami kontaktsust tavaolukorras ja saame vajadusel viia planeeringu vastavusse liikluskoormusega.

Teele Treiel
Kommunikatsioonijuht JCDecaux


JCDecaux Eesti on Turundajate Liidu (TULI) liige.

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt