Uus animatsioonistuudio Eestis: Banzai

Madis Epler lahkus
hiljuti Eesti juhtivast animatsioonistuudiost Tolm, et hakata iseenda
tööandjaks. Nii sündiski uus animatsioonistuudio Banzai, kus Madis nüüd animatsioonirežissöörina
toimetab. Madis selgitab, miks kasutada animatsiooni reklaamiväljundina ja mida seda tellides silmas pidada. Koostööst Madisega
jagab muljeid Tanki loovjuht Villem Valme.

Pildil: kaader Madis Epleri loodud animatsioonist Felix ketšupile

Miks sa Banzai
lõid?
 

Banzai
animatsioonistuudio
loomine 2018. aasta sügisel sai alguse sellest, et üks ring
sai minu jaoks täis. Tegelikult juba tükk aega tagasi. Töötasin Tolmus režissööri
ja animaatorina alates 2009. aastast ehk kokku ligi dekaadi. See on staaži
mõttes väga pikk aeg ühes kohas töötada. Sellest, et aeg on küps edasi liikuda,
sain tegelikult aru juba kuskil 4-5 aastat tagasi. Aga inimloomus kipub juba
selline olema, et mugavustsoonist on raske välja tulla ja nii sai seda otsust
pikalt ootel hoitud. Teine põhjus, miks see aega võttis, oli see, et ega Eestis
ei olegi animatsioonivaldkonnas väga kuhugi edasi liikuda. Meil ei ole lihtsalt
turul tegijaid, kes valdaks animatsiooni loomist sellisel tasemel ning sellise
tööeetikaga, mis mulle aktsepteeritav oleks. 

Eelmise aasta
lõpus aga tundsin, et aeg on käes. Novembris sai tehtud otsus hakata enda asja
tegema ning nüüdseks, ligi pool aastat hiljem, võin juba öelda, et see oli nii
isiklikus plaanis kui ka turu jaoks kindlasti õige otsus ja olen väga
rahul.  

Enda asja ajades
tekib tööga teine suhe. Kaasneb palju suurem loominguline vabadus ning võimalus
interpreteerida projekte just nii, nagu sulle tundub parim. Samas suureneb
vastutus ning paratamatult seguneb tööelu rohkem eraeluga. Ei ole enam selgeid
piire, et nüüd olen kellast kellani tööl ja siis algab oma aeg. Ka nö multitaskimist
on üksjagu rohkem. Oskus tööülesandeid prioritiseerida ning aega
efektiivselt planeerida on muutunud
eriti oluliseks. Üsna tavaline on see, et mitu projekti on korraga töös ning
pean olema harjunud sellega, et hüppan päeva jooksul ühelt projektilt teisele
ning tagasi. Iga stuudio, reklaamibüroo või agentuur on enda liikmete nägu.
Banzai stuudio on seega täitsa minu nägu. 


Fotol: Madis Epler

Milline on Eesti animatsioonivaldkonna hetkeolukord? 

Julgen öelda, et
Eesti animatsioonimaastikul on tühimik, mis vajab täitmist. Eriti mis puudutab turunduseesmärki (kuigi see sõna mulle ei meeldi) teenivat animatsiooni.
Häid tegijaid on turul vähe, uusi väga kuskilt peale ei tule. Minu arvates tuleks
üle vaadata meie riikliku animatsiooni õppetooli tegevus Eesti Kunstiakadeemias,
aga see on eraldi teema. Enda kogemusest lähtuvalt hindan meie
animatsioonimaastikul kõrgelt oma endist tööandjat Tolm Stuudiot, mis keskendub peamiselt explainer videotele ning motion
graafikale. Samuti arvan hästi Frost FX-ist,
millel on pikaajaline kogemus visuaalefektide loomisel ning nende sidumisel live footage’iga. Üksiktegijatest on
väga hea animaator Meigo Kukk

Millistest põhimõtetest oma töös lähtud? 

Selleks, et saada
head tulemust, pead kõigepealt enda vastu aus olema. See tähendab, et sa ise
oled

enda töö kõige
suurem kriitik. Alati on muidugi hea ka värske pilguga kõrvalseisja arvamust
küsida, või siis teha vahel konkreetsest tööst väike paus ning tulla hiljem
värske pilguga tagasi. 

Tegelikult on
võimalik peaaegu igas projektis leida enda jaoks üles see huvitav osa, mida paremaks
pushida. Kui sa paned töösse mingit
uut lisaväärtust sisse, siis see tavaliselt eeldab ka sinult endalt uue teabe
omandamist ja seeläbi täieneb lisaboonusena projekti käigus ka sinu
oskustepagas. 

Kui suur su
tiim on?

Praegusel hetkel
olen põhikohaga stuudios vaid mina. Tegelen režii ja animatsiooniga ning pea
kogu produktsioonipoolega. Lisaks kasutan vastavalt vajadusele erinevaid freelance disainereid, copywritereid ning animaatoreid. Antud
ärimudel muudab töö pipeline’i
paindlikuks, kuna võimaldab vastavalt projekti vajadustele meeskonda komplekteerida.
Tulevikus võib kindlasti kõne alla tulla ka põhipersonali laienemine. 

Miks kasutada
animatsiooni reklaami väljundina?
 

Animatsioon on hea
alternatiiv live’is filmitud
kampaaniatele, kuna võimaldab tihti suuremat loomingulist vabadust. Samuti täidab
animatsioon võrreldes filmitud klipiga teatud juhtudel paremini eesmärki.
Animatsiooni kasutamine võib hea planeerimise korral olla kulu- ja
ajaefektiivsem, kui filmimise teed minek. 

Kuna reklaamiturg
nihkub üha rohkem telest sotsiaalmeediasse, siis animatsiooni ja ka filmitud
liikuva pildi osatähtsus suureneb. Tänapäevase sotsiaalmeedia võimalusi
arvestades võib julgelt öelda, et tänu interaktiivsetele kampaaniatele,
tutvustavatele videomängudele, VR-lahendustele, toodet tutvustavatele explainer-videotele jms on vajadus
kasutada animatsiooni suurenenud. 


Elisa klienditeeninduse chatbot. Agentuur: Tank. Animaator: Madis Epler.

Millega peaks klient
animatsiooni tellides arvestama?
 

Esiteks, mida
varasemas etapis animatsioonistuudio protsessi kaasata, seda parem
. Kui juba
algne briif on olemas, siis ei tasu seda endale hoida – kogemuse põhjal oskame
kindasti soovitada, mis töötab animatsioonis paremini ning mida võiks loos või copy tekstis vajadusel muuta või lisada,
et saavutada parim lõpptulemus. Võib-olla mingi teine pildikeel või loo
jutustamise stiil töötab animatsiooni eripärasid arvestades paremini kui see,
mille klient/agentuur algselt välja on pakkunud. 

Teiseks, hea
animatsiooni tegemine võtab aega
. Vahel tulevad mulle projektipäringud, kus on
referentsnäiteks toodud mõni à la Pixari film. Samas eelarvet nähes kukutakse
pikali. Vahel tundub, et eeldatakse, et arvutil on selline “animate” nupp, mis
ise animatsiooni valmis teeb. Tegelikult, sõltuvalt töö keerukusest, võib minna
terve päev, et teha valmis 2-3 sekundit animatsiooni. Väga lihtsate lahenduste ning
pildikeele puhul võib olla tulemuseks 15 sekundit päevas. 

Loomulikult varieerub
tööaeg vastavalt soovitud tulemusele. Teatud määral on võimalik animatsiooni
töömahtu vastavalt antud projekti eelarvelistele võimalustele kohandada – seda
lihtustada, sealt lisakihte maha võtta, samas luues lõpptulemuse, mis see
täidab eesmärki hästi. 

Millised on Banzai
stuudio peamised tugevused?
 

Storytelling läbi karakteranimatsiooni, kuna see on midagi,
mis mind ennast enim kütkestab. Oma viimase aja
töödest toon välja värskelt koos Tankiga loodud Felixi suhkruvaba ketšupi
lansseerimise kampaania
, kus Indrek Taalma ja Kristjani Odeni antud häältega
tomatid vaidlevad otsesaates eksistentsiaalsete probleemide üle:  

Jaanuaris sai valmis TAI tervisliku toitumise klipp


Kust see nimi, Banzai,
tuli?
 

Nime leidmise lugu
oli päris naljakas. Mul ei tulnud peaaegu kuu aega head ideed, mida stuudiole
nimeks panna. Kõik nimed, mida tahtsin, olid juba kasutuses. Siis aga nägin toanurgas
enda purjelaua kotti, mille mudeli nimi on “Banzai”. Sealt see
nimi tuligi. Aga jaapani keeles tähistab banzai
sõjahüüdu, mida sõdalased lahingusse minnes hüüdsid.


Fotol: Villem Valme. Pildistas: Ken Oja

Tanki loovjuht
Villem Valme:
 

Kui me agentuuris oma
klientidele tööd teeme, siis püüame alati teha vähemalt natuke paremini, kui
klient oskab oodata. Mis on ka normaalne – see ei ole tema eriala, ta ei peagi
orienteeruma loovlahenduste, storytellingu
ja disaini maailmas nii, nagu meie. 

On mõned
koostööpartnerid, kes suudavad samamoodi meie ootusi ületada ning üks neist on
olnud Madis. Ja sageli on need positiivsed üllatused väikestes detailides,
millele me ideede väljamõtlemise faasis ei oska isegi mõelda, veel vähem teda
briifida. 

See näitab, et ta
mõtleb kaasa ja seda mitte ainult oma töölõigus, vaid ka laiemalt ja
sisuliselt, mis võimaldab dialoogi alates ülesande püstitamisest kuni
tehniliste nüansside lihvimiseni teostuse faasis. 

Banzai koduleht: www.banzaistudio.ee

Madis Epleri kunstnikuportfoolio: https://www.artstation.com/madisepler 

Võidetud animatsioonialased
auhinnad: 

ADC*Estonia Awards 2018 Kuld: “Kidzone
TV idents” 

ADC*Europe Awards 2015 Pronks: “Südameapteek”

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit

Kõik uudised