Tõnu Väät: Ära vihasta tarbijat pakkumisega „soodushind kuni -70%”

Eilne päev kinnitas,
et üha suurem osa kaubandusest liigub e-poodidesse ja suured kampaaniad nagu
E-smaspäev töötavad hästi. „Kes panustab, see ka müüb. E-smaspäeval tuleb teha
korralikke allahindlusi,“ ütles E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät.

Fotol: E-kaubanduse
Liidu tegevjuht Tõnu Väät

„Eilne E-smaspäev
lõi tõenäoliselt mitmeid rekordeid. Maksekeskuse kliendid nautisid võrreldes
tavalise sügisese esmaspäevaga tervelt kolm korda suuremaid müüginumbreid.
Aasta-aastalt jätkab E-smaspäev jõudsat kasvu, näiteks ülemöödunud aastaga
võrreldes on kasv mitmekordne,“ kirjutas Maksekeskus täna oma
Facebooki lehel. 

E-smaspäev on
Eesti E-kaubanduse Liidu poolt korraldatav suur e-ostlemise päev, mis toimub 2
korda aastas, iga mai- ja novembrikuu teisel esmaspäeval, mil e-poed teevad 24h
sooduspakkumisi.  

Trendid Eesti
e-kaubanduses
 

„Üldine
e-ostlemine kasvab Eestis kuust kuusse 25-30% ja on tänavu 9 kuuga kasvanud
28%. Eestlased ostavad võrdselt nii Eestist kui piiriüleselt. Igakuine
e-ostlemise maht on 122 miljonit eurot, millest pool läheb välismaale. E-müük
ja e-ostlemine moodustab juba pea 20% kogu jaemüügist ja see osakaal ei ole üldse
mitte väike. Enamus suurematest ettevõtetest, kes tublisti e-müüki panustavad,
teenivad oma käibest 20-30% e-müügikanalitest. Hea meel on ka tõdeda, et kõige
rohkem on viimase aasta jooksul kasvanud just Eesti e-poodidest ostlemine (ca
35% versus piiriülene e-ostlemine 20%),“ rääkis turutrendidest E-kaubanduse
Liidu tegevjuht Tõnu Väät. 

Mida tõi eilne
E-smaspäev?
 

„Maikuus toimunud
E-smaspäeval osales rekordarv e-poode, 148. Mõtlesime, et seda on raske üle
lüüa, aga eile toimunud E-smaspäeval osales juba 165 e-poodi! Tegime ka ise rohkem
turundust, kaasates nii raadio, tele, online portaalid, välimeedia ekraanid kui
ka muidugi sotsiaalmeedia ja blogijaid. www.e-smaspaev.ee lehte külastati eile 85 000 korda, mis on 35%
rohkem kui eelmisel korral. Mõned müüjad on meile teada andnud, et nende eilne
müük oli 2 korda suurem. Viimati jäi tulemusega rahule pea 90% osalenutest,
loodan, et ka seekord. Maksekeskuse juhi kinnitusel tehti nende kaudu (enamus
pangalingi kaudu sooritatavatest maksetest käib läbi nende) 60% rohkem
tehinguid kui tavalisel esmaspäeval, mis on võimas number,“ rääkis Väät eile,
11. novembril toimunud E-smaspäeva tulemustest. 

Mida on turundajal
siit kõrva taha panna?
 

„Meil on
kliendiajastu. Ja klient tahab suhelda. 5-7-päevane tarne ja ebasõbralik e-pood,
kus toodetel pole pilte või kirjeldused on puudulikud, on eilne päev. Klient
tahab kohe chati, boti või telefoni teel suhelda,“ rääkis Väät. 

„Häid tulemusi teevad
need, kes pakuvad E-smaspäeval kogu kaubalt 20% soodustust, mitte „kuni -70%“ allahindlust
(mis tavaliselt tähendab, et enamus enamus tooteid on täishinnaga või et
suuremal osal toodetest on vaid 10% soodustust). Tarbijad reageerivad sellisele
pakkumisele kommentaariumides ja sotsiaalmeedias valjuhäälselt ja negatiivselt,“
hoiatas Väät. 

„E-müüki ei tasu
karta, vaid võtta loomuliku protsessi ning potentsiaalina. E-pood peab aga
olema lihtne, puhas ja kergesti arusaadav. Tooted, nende kirjeldused ja pildid
olgu selged, ostuprotsessis ei tohi küsida liigseid andmeid (kui tellida
pakiautomaati, piisab nimest, telefoninumbrist ja emailist!). Eestlane kasutab makstes
80% pangalinke, seega peaks see makselahendusena olemas olema, samuti pakiautomaati
tellimise võimalus. Lisaks tuleb kasuks see, kui tuua esilehel välja 14- päevane
tagastusõigus, garantiitingimused jms,“ selgitas Väät.  

„Näiteks Tallinna
Kaubamaja, kes teeb korralikku kasvu ja müüki, on võtnud eesmärgiks tarne samal
päeval. Ka eilsel suurel E-smaspäeval saime palju positiivset tagasisidet inimestelt,
kes olid teinud tellimuse hommikupoolikul ja saanud juba enne tööpäeva lõppu
paki pakiautomaati. Tasub võtta eeskuju suurematelt ja edukamatelt turundajatelt
ja e-poodidelt,“ lisas ta. 

Mille poolest
erinevad Eestis E-smaspäev ja paari nädala pärast saabuv Black Friday?
 

„Mis puudutab erinevaid
e-ostupühasid, siis Ameerikast pärit Black Friday oli tegelikult algselt
kaubanduskeskuste ostupüha, kuid see levis ülemaailmseks e-müügi päevaks. Sellel
puudub keskne tegevus, osad kaupmehed kasutavad seda lihtsalt oma kampaaniates
ära. Hiinlased tegid oma vallaliste päeva, mis toimus juhuslikult ka eile.
Esimese tunniga tehti miljard käivet ning päeva lõpuks rohkem kui Eesti
Vabariigi aastane riigitulu kokku. Me räägime 25-30 miljardi eurosest
müügipäevast. See mastaap on hoomamatu. Erinevus seisneb ka selles, et
Aliexpress, Amazon jt propageerivad tasuta kingitusi ja võimalikult odavat
seisvat kaupa. See on tõesti ostuhullus! Meie eesmärk on järjest rohkem
propageerida e-ostlemist ja mõistlikku tarbimist. Seetõttu ootame osalema korralikke
Eesti e-poode, head kaupa ja pigem soovitame teha kogu sortiment 24 tunniks 20-30%
soodsamaks, selle asemel et „lattu jäänud asju” -90% müüa,“ rääkis Väät. 

Mis toob e-poes
edu?
 

„E-poe tegemine
on lihtne, kuid kõige olulisem lüli on hea digiturundus. Google, SEO, Facebook,
Instagram. Üks parimaid tööriistu on koguda kliendibaasi ja teha e-maili
turundust – see on viimasel ajal olnud üks paremini töötavamaid tulemuse
toojaid paljudele e-poodidele. Ka E-smaspäeva puhul on tulemused kuni 2 korda
paremad nende kasuks, kes ise aktiivselt kliente juurde otsivad. Kindlaim
eduvalem e-müügi puhul on rahvusvaheline müük. Kui füüsiline pood asub
Tallinnas, on poolakale keeruline müüa. Kui aga teed e-poe mitmes eri keeles ja
turundad internetis, võid teha müüki sadadesse riikidesse. Kõik on ettevõtlikkuse
taga. Edukad e-müüjad ei toimeta ainult Eesti turul,“ selgitas Väät. 

E-smaspäev on
Eesti E-kaubanduse Liidu poolt kaks korda aastas korraldatav e-ostlemise päev,
kus Eesti E-kaubanduse Liidu liikmed ja erinevad veebipoed teevad 24-tunni
jooksul tarbijatele sooduspakkumisi. E-smaspäev toimub iga novembrikuu ja
maikuu teisel esmaspäeval.

Intervjueeris: Silja Oja, TULI

Kõik uudised