Kõik uudised

Paul Aguraiuja: Kõigile meeldida püüdes lähed kindlasti aia taha

„Nii teater kui agentuur on väga sarnased ses mõttes, et kogu väärtus, mis luuakse, tuleb inimeste seest. Sellised asutused töötavad hästi, kui inimesed ennast hästi tunnevad,“ räägib teatri- ja filmimaailmast agentuurimaailma sukeldunud Paul Aguraiuja.

Paul Aguraiuja (fotol) on juhtinud turundusagentuuri IMPACT 80/20 veidi kauem kui aasta. Enne seda oli ta teleseriaali “Pank” peaprodutsent. Enne „Panka“ juhtis Paul 7 aastat teatrit NO99. Hariduselt on ta BFM-i lõpetanud filmiprodutsent.  

Agentuuri juhib ta kahasse Kristjan Raudega, kes on IMPACT 80/20 asutaja. Nad praktiseerivad moodsat suundumust nimetusega ühesjuhtimine (ingl co-CEO), mis tähendab seda, et eri funktsioonid on kahe juhi vahel ära jagatud. Kristjan vastutab ettevõtte finantside ja turunduse eest ning keskendub agentuuri arendamisele, Paul juhib meeskonda ning vastutab müügi ja klienditeeninduse eest. 

Kuidas sa filmi- ja teatrimaailmast agentuurimaailma sattusid? 

Agentuuri sattusin tänu headele värbajatele, kes mind tinistama hakkasid. Tundus põnev väljakutse ja nii ma selle vastu võtsin. 

Mis sinus põnevust tekitas?  

Ma naudin ebamugavusi. Ajan end meelega mugavustsoonist välja, et uusi asju õppida. Näiteks teatrit juhtides sain ühel hetkel aru, et turunduse juhtimine oli mu kõige nõrgem külg. Kuna ma aga tegevjuhina turunduse eest vastutasin, võtsin selle valdkonna enda südameasjaks ja tegin selgeks. Tänu sellele saavutasime ainsa Eesti teatrina rahvusvahelist edu. 

Tavaliselt inimesed vihkavad muutusi, aga mul on vastupidi. Ma otseselt ei armasta neid, aga tean, et ilma muutusteta tekib seisak, areng peatub. 

Hetkel pakuvad mulle põnevust meie agentuuri rahvusvahelised eesmärgid. Tahan proovida, kas meil õnnestub viia üks Eesti agentuur nii kaugele, et meil oleks rohkem välismaiseid kliente kui kodumaiseid. Selle aasta eesmärgiks on meil kümme välismaist klienti, neist kolmel on allkirjad all, neli on nö torus. 

Kuidas te välismaiseid kliente leiate? 

Soovituste ja suhtevõrgustiku kaudu. Rahulolev klient toob ka oma sõbrad sinu juurde. 

On nii võlusid ja valusid. Kui läheb hästi, soovitatakse sind, aga kui ei lähe hästi, siis lahkub nii see, keda soovitati kui ka see, kes soovitas, mis omakorda paneb teenuse kvaliteedile suure surve. 

Esimesed soovitused tulid muuseas Eestis koostööpartnerite kaudu ning sealt hargnes ja arenes kõik edasi. Näiteks see Austraalia äpp, mille me USA ja Suurbritannia turule viime, programmeeriti Eestis ning meie soovitajateks olidki Eesti programmeerijad. Ja kuna meil läheb Austraalia partneriga hästi, on nad meid oma kodumaal juba uuele kliendile soovitanud. Üks asi viib teiseni. 

Kuidas te oskate USA ja Suurbritannia turul turundada? 

Me ei vaja uutel turgudel kohalikku eksperti, oleme numbrite ja andmete usku. Töötasime austraallastele välja 114 erinevat sõnumit ja visuaali, mille hulgast valime testkampaania tulemuste põhjal välja parimad. Kasutame turunduse testimiseks teiste seas ka maailma suurimat küsimuste ja vastuste platvormi Quora ning maailma suurimat foorumikeskkonda Reddit. Testkampaania võtab aega 4 kuud, praegu mõtleme välja ka juba terve aasta turundusplaani. 

Mida testkampaaniast teada saite? 

Kuna tegemist on meditatsiooniäpiga, siis on üllatavaks avastuseks üks uus sihtgrupp. Testkampaania on töötamas kõige paremini skeptikute sihtrühmas! Tuleb välja, et skeptikutel on samad mured nagu kõigil teistel ja ka nemad otsivad neist väljapääsu. Tava-uuringutes selline asi välja ei tuleks, sest skeptik vastaks ikka skeptiliselt, aga nende käitumine näitab midagi muud. 

Mis agentuur IMPACT 80/20 on? Kuidas ennast defineerite? 

Me pakume täisteenust. Me ei tee ära mitte ainult ühte juppi, vaid kõike, mida klient vajab. Pakume tervet spektrit alates strateegia koostamisest kuni tulemuste analüüsimiseni. Koostame loovsõnumi, valime või loome platvormid, tekitame tähelepanu ehk liikluse ja muudame liikluse müügiks. See on nagu ring, mis saab alguse analüüsist ja lõppeb analüüsiga. 

Ennustan, et lähiaastatel kaob selline mõiste nagu digiagentuur kasutuselt. Kõik ongi digi ja digi on kõikjal. Samal ajal kui meie arendame oma strateegia- ja loovpoolt, arendavad traditsioonilised loovagentuurid oma digivõimekust. Varsti saame kõik keskpõrandal kokku. 

Kuna oleme tugevalt digiusku, siis kipume ka oma klientidele soovitama pigem mõõdetavaid kanaleid. Mõõdame peamiselt seda, kui palju klient raha teenib. 

Teie agentuuri nimes peegeldub Pareto printsiip. Kas see tähendab, et 80% teie kasumist tuleb 20%-lt klientidest? 

See viitab pigem sellele, et 20% su tegevustest toob 80% kasust. Me tegelemegi põhjalikult selle 20%-ga. Nii enda kui oma partnerite jaoks. 

Mida sa NO99 teatrit juhtides mõõtsid? 

Oo, teatris on teismoodi…. Teater on selline äge kooslus, kus kõik läheb rappa, kui hakkad oma edu ja taset piletitulu põhjal hindama. Teatris on tähtsaim see mõõtmatu väärtus nimega kunstiline tase. 

Teatri juhtimine on üks suur kompromisside ja tasakaalu leidmise kunst.

Kuidas peale teatrit ja filmimaailma agentuuris kohanenud oled? 

Agentuuris on mu eesmärgiks ühendada loominguline maailm ja äri. Ka teatris või seriaali tehes oli mu eesmärgiks see, et olemasoleva raha eest saaks võimalikult maksimaalse sisulise tulemuse.  

Agentuuri juhtimine on mõnes mõttes teatri juhtimisega sarnane asi – on vaja suurepärast meeskonda ja ideed, mida maailma viia. Aga agentuuris on vaja ka kliendile kasumit teenida. 

Riiklik teater ega seriaal ei pidanud kasumit tootma. Eesmärk oli teha Eesti parimat ehk kunstiliselt kõrgeimal tasemel teatrit. Seriaali „Pank“ eesmärk oli olla Eesti esimene kvaliteetseriaal, mida kõlbab häbenemata ka välismaal näidata. 

Kuidas seriaali „Pank“ edu hindad? 

„Pank“ ei olnud mõeldud massitootena. Eestis pooled inimesed vihkasid seda, pooled armastasid. Ja nii ongi hea, sest kõigile meeldida püüdes lähed kindlasti aia taha. Minu soovitus on: otsusta ära, kellele sa meeldida tahad. 

Seriaalil on hästi läinud ka välismaal, oleme müünud selle näitamisõigused nii Soome, USA-sse, Ungarisse kui ka Lätti ja Leetu. Minu soov on, et see jõuaks maailmas võimalikult suure publikuni. Kui saame võimalikult palju eri kultuuridest vaatajaid, siis olemegi edukad. 

Kas ja kui palju erineb agentuuri juhtimine teatri juhtimisest? 

Sarnasusi on rohkem kui erinevusi. Inimeste juhtimise osas ei ole väga suurt erinevust. Ka loomingulise maailma kombineerimine finantsmaailmaga on sarnane. Nii teater kui agentuur on väga sarnased ses mõttes, et kogu väärtus, mis luuakse, tuleb inimeste seest. Sellised asutused töötavad hästi, kui inimesed ennast hästi tunnevad. 

Kuidas leiate ja hoiate häid inimesi? 

Me palkame inimesi väärtuspõhiselt. Püüame aru saada, mis on nende väärtushinnangud ja mõtleme, kuidas nad ülejäänud seltskonnaga klapivad. Vaatame põhjalikult ka potentsiaalse töötaja isikuomadusi, mõtleme, kes meil puudu on – kas vajame mõnda särtsakamat või hoopis mõnda loomingulisemat inimest. Alles peale nende asjade kaalumist hindame lõpuks oskusi ja kogemusi. Ja mõnikord pole hullu, kui oskused ja kogemused on nõrgemad, peaasi, et esimesed kaks asja on paigas, sest väärtushinnanguid ega isikuomadusi täiskasvanud inimese puhul ei muuda. Raske iseloomuga geeniusest ütlen pigem ära. Oskusi ja teadmisi saab alati juurde õppida. 

Mitu teid kokku on? 

Meid on 12. Praegu oleme otsimas juurde disainijuhti ja PR-inimest ehk kommunikatsioonispetsialisti. 

Millised inimesed teie agentuuris töötavad? 

Meil pole klassikalisi projektijuhte ega disainereid. Iga inimene teeb meil alati midagi veel.  

Meil on eri haridustaustaga inimesi, näiteks töötavad meil ajakirjanik ja geoökoloog. Kuigi meid saadab digiagentuuri kuvand, on meil koodi mõistvaid inimesi ainult üks! Kasutame tehnilisel teostamisel allhankijate abi.  

Me ei esita erialase hariduse osas suuri nõudmisi, kõiki agentuuritööks vajalikke oskusi on võimalik kohapeal juurde õppida.  

Mis sulle su töös kõige rohkem rõõmu valmistab? 

Turundusagentuuris töötamine on maailma parim ärikool! Ma naudin kliendikohtumisi, õpin sealt palju. Meie partneriteks pole enamasti mitte turundusjuht, vaid pigem ettevõtete tegevjuhid, omanikud ja asutajad. 

Kuidas te selle saavutanud olete? 

Meie klientideks on väiksemad ettevõtted, kus juht vastutab ka turunduse eest. Näiteks on meil üks Soome klient, kes tegutseb 12 riigis, aga neil pole isegi turundusosakonda. Meie olemegi nende turundusosakond. Üüratuid korporatsioone meil klientideks ei ole. 

Kas see ongi praegu turutrend, et suured korporatsioonid teevad omale majasiseseid agentuure ning agentuuride teenindada jäävad väiksemad ja keskmise suurusega kliendid? 

Jah, tundub, et sinna suunda oleme liikumas küll. Osade agentuuride elu võib see keerukaks teha. Lisaks suurkliendi kaotamisele tähendab see agentuuri jaoks ka seda, et korporatsioonid võtavad oma parema värbamisvõimekusega agentuuridest helgemad pead ära. 

Kas osalete ka loovkonkurssidel? 

Oleme seda siiani väga vähe teinud, aga edaspidi osaleme kindlasti rohkem. Meie tehtud veeb www.myoton.com valiti WebAwardsil maailma parimaks biotehnoloogia veebisaidiks. 

Kindlasti osaleme aktiivsemalt ka järgmisel Kuldmunal. Kõigi seniste aastate jooksul oleme saatnud vaid ühe töö. 

Kuidas oma inimesi koolitate? 

Näiteks sel sügisel teeme Impact Marketing Meetup seminari, et ise targemaks saada ja ühtlasi levitada sõnumit turunduse terviklikkusest. Oleme kutsunud sinna esinema mitmeid oma välismaiseid partnereid. Selle seminari eesmärk pole raha teenida, vaid et endal oleks huvitav. Seal on ka paneel nimega „In-House vs Outsourcing“, millega tahame tekitada diskussiooni turunduse tuleviku osas. 

Miks TULI liikmeks astusite? 

Ma loodan, et TULI-sse koondub rohkem agentuure, kes soovivad leida endale kliente välismaalt. Koos oleme tugevad ja saame kõik kasvada, ei pea enam üksteisel Eestis tekki pealt rebima. NO99 teatri ja pangaseriaali rahvusvaheliseks viimine oli mu jaoks suur väljakutse ja õppetund, tahan seda oskust nüüd agentuurimaailmas rakendada.  

Kes Eesti agentuuridest on sinu hinnangul maailmatasemel? 

Loovagentuuridest Optimist ja disianiagentuuridest Velvet. Ka meie agentuuri teenusekvaliteet on maailmatasemel. Neid on kindlasti veel, küsimus on ambitsioonis. 


Paul Aguraiuja
on sündinud 24. juulil 1980. aastal Tallinnas. Ta lõpetas 1998 Kadrioru Keskkooli ja asus õppima Tallinna Pedagoogikaülikooli (praegune Tallinna Ülikool) kunstiosakonda, seejärel 2000–2003 õppis sama kooli filmi ja video osakonnas audiovisuaalteose operaatori erialal. 2003–2004 jätkas õpinguid Concordia Rahvusvahelises Ülikoolis reklaami ja meedia erialal ning 2012–2013 õppis Tallinna Ülikoolis filmitootmist, milles tal on ka bakalaureusekraad. Magistrikraad ärijuhtimises Henley Business School’ist.  

Paul on töötanud 2001–2003 Pimedate Ööde Filmifestivali infojuhina, 2002–2005 produtsendina produktsioonifirmas Eetriüksus OÜ (Ruut) ja 2005–2010 produktsioonifirmas Vedel Kaader OÜ. Aastatel 2010–2015 oli ta teatri NO99 peaprodutsent ja 2015–2017 NO99 tegevjuht. Just tema juhtimisel kasvas NO99 välismaine tegevusmaht ja tuntus. 2016. aastast on ta produtsendina tegev produktsioonifirmas Itamambuca OÜ. Alates 2018. aasta märtsist töötab reklaamiagentuuri IMPACT 80/20 tegevjuhina. 

Tutvu Pauli filmograafiaga SIIN.

Intervjueeris: Silja Oja, Turundajate Liit