Kõik uudised

Oobah Butler: Me usaldame rohkem seda, mida online’is loeme, kui seda, mida suhu paneme!

Geniaalne muljehaldur Oobah Butler sai teesklemistehnika abil kuulsaks moedisaineriks ja edukaks restoraniomanikuks! Kuldmuna konverentsil jagas ta õppetunde ja nippe, kuidas see tal täpselt käis.

Fotol: Oobah Butler Kuldmuna konverentsil. Pildistas: Karli Saul

Eksperiment number 1 – Kuidas saada parimaks restoraniks TripAdvisoris

Enne oma kuulsate eksperimentide tegemist oli Oobah’ tööks kirjutada restoranidele võlts-arvustusi, iga kiitva kirjatüki eest sai ta 10 naela. Just sellisest tööst innustununa tahtis ta teada saada, kui kaugele saab sellise tüssamisega jõuda. Kas on võimalik avada fake-restoran?

Selleks, et TripAdvisoris restoranina kvalifitseeruda, polnud vaja muud kui aadressi, telefoninumbrit ja kodulehte. Ta pani sinna enda aadressi (ainult tänava nime), ostis odava telefoni ja lõi kodulehe www.theshedatdulwich.com

Kusjuures kodulehe täiteks ei võtnud ta pildipanga pilte, vaid tegi need ise, kuid vimkaga! Nimelt presenteeris ta taldrikutel toidu pähe habemeajamisvahtu, WC-puhastusvahendeid ja muid söödamatuid komponente, ühel puhul singi pähe enda labajalga. Jutt sealjuures oli aga meelitav ja isuäratav.

Seejärel pani ta oma pere ja sõbrad arvustusi kirjutama. Selle jaoks andis ta ette kriteeriumid, millest lähtuda. Näiteks tuli rõhuda meeleolule, värskele toidule ning sellele, et üsna võimatu on broneeringut saada.

Veenvad arvustused tegid oma töö ja (olematu) restoran muudkui tõusis edetabelis ülespoole, kuni ühel päeval oligi see kohal number 1. See tähendas ka muidugi seda, et telefon helises lakkamatult ning inimesed püüdsid lauda broneerida.

Avalikkuse tähelepanu nõudlus aina kasvas: PR-ettevõtted tahtsid restorani esindama hakata, telekanalid tahtsid tulla filmima. Asi kasvas niivõrd suureks, et Oobah otsustas restorani üheks õhtuks oma tagaaias avada.

Söögiks pakkus ta imeodavalt soetatud mikrolaineahjus soojendatavat valmistoitu – makaronid juustuga! Ta oli valmis halvimaks tagasisideks, sest teadis, et toit pole hea ja lohakas sisehoov ei jäta just parimat muljet. Tagasiside oli aga hoopis teine: üks toiduekspert küsis lahkudes, et kuna ta seekord pidi nii kaua oma broneeringut ootama, siis kas tal järgmine kord oleks võimalik seda kuidagi eelisjärjekorras saada!

Oobah’ õppetund: “Me usaldame rohkem seda, mida online’is loeme, kui seda, mida suhu paneme!”

Vaata videot:


Eksperiment number 2 – Kuidas saada tippdisaineriks Pariisi moenädalal?

Oobah on vaimustuses turul müüdavatest knock-off brändidest nagu Mike, Adidos ja Pierre Calvin. Ta leidis Londoni turult sellise brändi nagu Georgio Peviani ning otsustas, et hakkab ise samanimeliseks moeloojaks ja läheb Pariisi moenädalale seda brändi esindama.

Fotol: Oobah Butler ja tõeline Georgio Peviani. Pildistas: Karli Saul

Esimese asjana tegi ta endale visiitkaardi ja kodulehe, kuhu riputas turult ostetud Georgio Peviani riietega tehtud moepildid. Seejärel läks ta Pariisi moenädalale, kus väisas erinevaid moeüritusi ning veenis valdkonna tippe ja influencereid, et Georgio Peviani on “the hottest thing in the world”. Ja see töötas! Sotsiaalmeedia staarid jagasid brändi infot oma kontodel, mitmest riigist leidus huvilisi, kes olid valmis tema tooted müügile võtma. Ta oli viinud Peviani nime absoluutsesse tippu!

Oobah’ õppetund: “Edu saavutamiseks ei pea muutma toodet, vaid konteksti selle ümber”.

Vaata videot:


Eksperiment number 3 – Teisikute kasutamine

Loomulikult tegid esimesed kaks eksperimenti ta üle ilma kuulsaks. Ajalehed, ajakirjad, televisioon – kõik soovisid temaga intervjuusid teha ning Oobah’ sõnul küsisid nad kõik ühtesid ja samu küsimusi. Ta tuli mõttele, et äkki see ei peaks olema üldse tema ise, kes nendele küsimustele vastama hakkab. Et äkki keegi teine vastaks paremini kui tema... või näeks parem välja kui ta ise.

Ta tegi enda teisikute leidmiseks castingu!

Nii käisidki üle maailma ajakirjanikega rääkimas tema teisikud (teise seas ta enda vend), ja mitte keegi saatejuhtidest ei saanud sellele trikile pihta, isegi mitte need, kes olid tema endaga varem näost-näkku intervjuud teinud! Küll aga hammustasid fännid triki läbi ja sotsiaalmeedias järgnes torm.

Oobah’ õppetund: “Tänu teisikute kaasamisele realiseerus mu tõeline potentsiaal – ma sain olla ilus, tark, jutukas ja edukas”

Vaata videot:


Kuidas olla sama edukas?

Mehe enda sõnul ei tohiks hoolida lõpptulemusest, vaid nautida teekonda.

“Ma ei investeerinud emotsionaalselt millessegi, ma ei hoolinud moest ega restoraniärist ja mul polnud häbitunnet. Kui sa pole südamega niivõrd teemas kinni, on lihtsam hullu panna.”

Fotol: Oobah Butler Kuldmuna konverentsil. Pildistas: Karli Saul

Oobah osundas tabavalt tarbimiskultuuri valupunktidele ning näitas irooniliselt kätte meie nõrgad kohad nagu pealiskaudsus ja tõekriteeriumi ähmasus. Tänapäeval paneb tõe paika Google’i (või mis tahes muu platvormi) edetabel ning selle pinnalt on väga lihtne kollektiivselt täitsa segi minna ja uskuda kasvõi illusiooni.

Ja et sellest veel vähe oleks – tarbijatena suutsime mitu korda ühe reha otsa astuda ehk Oobah’ osav publiku lollikstegemise muster kordus nüri järjekindlusega muudkui edasi. Jääb üle oodata vaid järgmist!

Aga ei maksa ka liiga tõsiseks minna. Oobah’ tegu oli muuhulgas ka pagana hea nali. Turundajana tahaks küll, et saaksin tema eduvalemi lahti muukida, omad elemendid asemele panna ja tulemust nautida! Ja parajas koguses illusiooni pole ju üldsegi paha.

Küll aga mainis Oobah, et ta ei tee nö võsapetsi ehk ei narrita oma eksperimentides endast nõrgemaid. “I never punch downwards,” ütles ta. Tema märklaudadeks on snoobid, foodied ja fashionistad.

Autor: Helen Külaots, Levi Turundus partner

Kuldmuna konverents toimus 14. märtsil Kultuurikatlas.
Liitu uudiskirjaga