24.04.2019

Õigeid reegleid järgides töötab kasvuhäkkimine kui Midase kuldne haare

Kasvuhäkkimine ei ole turundusmaailmas uus termin. See ei ole ka midagi ülemäära innovaatilist. Küll aga on tegemist jätkuvalt efektiivse meetodiga – seda muidugi siis, kui õigesti häkkida. Hoolega läbimõeldud ja -viidud kasvuhäkkimise tulemus võib iga äri jaoks (nii idu- kui ka küpses faasis) olla fenomenaalne, kirjutab digiturundusagentuuri IMPACT 80/20 copywriter Kerttu Kongas.

Fotol: digiturundusagentuuri IMPACT 80/20 copywriter Kerttu Kongas

Loovus, eksperimenteerimine ja mõõdetavus

Kokkuvõtvalt võiks öelda, et kasvuhäkkimine järgib deviisi “maksimaalne tulemus minimaalsete rahaliste vahenditega”. Tegemist on igas võimalikus suunas julge ja loova tulemuspõhise eksperimenteerimisega, et selgitada välja kõige parem viis oma äri meeletutesse kõrgustesse suunamiseks. Ja seda seejuures nii madalate kuludega kui vähegi võimalik.

Täna on kasvuhäkkimine ja digiturundus omavahel paljuski läbipõimunud. Neid ühendavad loovus, eksperimenteerimine ja mõõdetavus. Kui termin 2010. aastal loodi, oli tegemist pigem eraldiseisva ja turguraputava meetodiga. Tänaseks häkivad kasvu tegelikult paljud turundajad. Kuigi mitte alati teadlikult.

Kasvuhäkker ei tegutse üldjuhul üksi, häkketiim koosneb üldjuhul mitmetest eri valdkondade spetsialistidest. Seal on turundajaid, tootedisainereid, arendajaid, insenere ja palju teisi, sest koos jõuab rohkem.

Kuidas kasvuhäkkimine töötab? Sageli kuulevad inimesed häkitavast tootest mõne teise (rahuloleva) kasutaja käest ning nad tunnevad end motiveerituna (kui lubatakse toote tarbimise või edasi soovitamise eest präänikut) seda ka ise proovima. Präänik ei ole alati vajalik, vahel pakub uus toode ka lihtsalt huvi. Küll aga joonistub üsna selgelt välja see, et inimeste üha kasvav tähelepanu ja ahhetamapanevad kasvunumbrid saavutatakse tihti just WOM ehk suusõnalise turunduse abil.

Kuid ükski toode ei saavuta kasuväkkimise abil edu, kui seda ei ole inimestel tegelikult vaja. Kasvuhäkkimise edu eelduseks on paljuski hästi skaleeruv toode, mis kohandub muudatustega ning rahuldab inimeste igapäevaseid vajadusi.

Natuke ka kasvuhäkkimise sünniloost

Termin pärineb 2010. aastast, mil Sean Ellis (kõige esimene kasvuhäkker, keda paljud nimetavad, ja õigusega, kasvuhäkkimise ristiisaks) püüdis värskele ametile nimetust anda. Ellis aitas tol ajal (ja aitab ka täna) mitmetel idufirmadel konsultandina meeletul kiirusel kasvada.

Kõige kuulsam on vast Dropboxi näide, mil teenuse kasutajad said seda oma tuttavatele edasi soovitades tasuta pilveruumi. Soovituste süsteem kihutas ettevõtte raketina edutaevasse – Dropbox kasvas 15 kuuga 3900 protsenti.

Kui 2008. aastal oli Dropboxil ca 100 000 kasutajat, siis aasta hiljem, peale edukat kasvuhäkkimist, tõusis kasutajate arv nelja miljonini. Vau, eks. Kuigi, tegemist ei olnud puhtalt soovituste süsteemi maagiaga. Dropbox uuris regulaarselt oma kasutajatelt ka seda, kuidas nad teenusega rahul on ja kuidas seda paremaks saaks teha.

Kasvuhäkkimise edulugudeks on veel Airbnb, kes reklaamis oma teenust läbi Craigslisti neile, kes otsisid majutusteenust, ja Hotmail, kes lisas oma emailide lõppu signatuuri “PS: I love you. Get your free email at Hotmail.” Lihtne (ja tasuta) trikk kasvatas registreerujate arvu iga päev 3000 kasutaja võrra. Kuue kuuga kasvas kasutajaskond topelt ehk miljonini. Viis nädalat hiljem oli kasutajaid juba kaks miljonit ja pooleteise aastaga kasvas see 12 miljoni kasutajani. Tuntud näiteks on ka Uber, kes sõidutas firma lansseerimise ajal festivali South by Southwest külastajaid tasuta.

Projektidest väljudes seisis Ellis silmitsi probleemiga – tal oli vaja leida endale võrdväärne asendaja, kes keskenduks kasvuhäkkimisel (ainult) õigetele asjadele. Algselt otsis Ellis enda mantlipärijaks turundajaid, kuid turundajad kippusid liigselt eelarvestama, tulude-kuludega žongleerima ning konversioonidest rääkima. Töö, mida Ellis tegi, nõudis aga julgelt tegutsemist, loovust, innovaatilisust, kasutajate kaasamist ja analüütikavõimet. Ja seda kõike pea olematu turunduseelarvega. Ellise hinnangul on kasvuhäkkeri eesmärk kasv, mitte midagi muud.


elijah murray large block

Fotol: tootestuudio Matter asutaja Elijah Murray

Tahaksid ka oma toote peal kasvuhäkkimist rakendada, aga ei ole päris kindel, millega tegu ja kuidas seda üleüldse tänases konkurentsitihedas ärimaailmas teha? Tule sügisel toimuvale “Impact Marketing Meetup” inspiratsioonipäevale, kus kasvuhäkkimisest räägib inkubeerija ja innovaatori rolli täitva tootestuudio Matter asutaja Elijah Murray.

Kerttu Kongas
Digiturundusagentuuri IMPACT 80/20 copywriter 

Kõik uudised

TULIs on üle saja liikme. Liitu sinagi Eesti suurima turunduskogukonnaga!

Loe siit, mis hüvesid TULI liikmed naudivad.

TULIst lähemalt