Märtsis ilmub teos Eesti reklaamiajaloost

Facebooki on märkamatult
ilmunud lehekülg „Müüdud.
Eesti reklaami rääkimata lood 1989-2019”,
millelt vaatavad vastu rohkem või vähem naljakad retroreklaamid. Tegemist pole siiski tavalise meelelahutusliku
teemalehega, vaid
juba enam kui aasta aega kestnud ajalooraamatu lõppvaatusega, mille taga
seisavad ajakirjanik Mart Niineste, üritusturundustegelane Jüri Luud ja
sotsiaalmeediaekspert Rauno Kutti.

Idee autor Jüri Luud põhjendab
raamatu sünnilugu: „Avastasin
üle-eelmisel aastal, et Eestis on kaasaegset reklaami tehtud pea kolm
aastakümmet, aga
mingit vähegi süsteemsemat käsitlust sellest kuskilt leida pole võimalik. Kuna
pea kõik olulised isikud tundusid elu ja tervise juures olevat, siis leidsin,
et on viimane aeg selline kokkuvõte kirja panna”. Teos on mõeldud hariva, ent samas meelelahutusliku materjalina kõigile, kellele pakub huvi reklaam või kelle töö
on mingil ajaperioodil
reklaamimaailmaga kokku puutunud. 


Kui tänane sambalõhkumine peaks Riigikogul tuksi minema, siis võiksid rahvaesindajad pigem väheke rumbat proovima. Ilma naljata... Välireklaami kromaliin aastast 1997 Kunstimuuseumi varasalvest. Ühtlasi on hea võimalus tervitada värsket riikliku aumärgi kavaleri Mihkel Smeljanskit.

Raamatusse on koostajate
valikul kokku koondatud Eesti põnevamad ja märgilisemad brändid, reklaamid ja
kampaaniad ning ära räägitakse ka paarkümmend seni rääkimata põnevat ning
uskumatutki lugu. Raamatu kirjutamisel on intervjueeritud enam kui kolmekümmet
erinevatel aegadel Eesti reklaamimeredel purjetanud inimest – kindlasti kohtuvad lugejad ammu teada-tuntud tegijatega, aga sõna saavad ka mitmed
üllatavad ning teenimatult juba ammu unustatud isikud.  

Lisaks tekstidele on raamatus
palju visuaalset materjali, mille hankimine on osutunud algselt arvatust
kõvemaks pähkliks. „Materjali
kogumine on olnud ootamatult keeruline,”
tõdeb Jüri Luud. Eriti probleemseks osutus just 1990. aastate teoste leidmine. „Üheksakümnendad olid tõeline analoogiajastu – klipid liikusid
telejaamadesse füüsiliselt videokassettidel, reklaamid printväljaannetesse
värvilahutustena trükikiledel jne,”
räägib Luud. Väärtuslikuks leiuks oli pankrotistunud TV1 arhiiv, mis on teadmata
viisil Rahvusarhiivi Filmiarhiivi jõudnud. Üht-teist on õnnestunud leida ka
Kunstimuuseumi kogudest ning Rahvusraamatukogust. 

Milleks üldse raamatusse
mingid reklaamklipid, võib tekkida küsimus. Luud, Niineste ja Kutti on
veendunud, et üks 2020. aastal
Eesti reklaamist rääkiv raamat peab olema interaktiivne ning hõlmama ka
liikuvat meediat. Nii ongi kõikidel raamatu lugejatel võimalik oma telefoniga
sukelduda reklaamfilmide maailma ning meenutada, missuguste kaadritega ühel või
teisel perioodil reklaamipausid möödusid.  

Raamatu kujunduse on enese
kanda võtnud agentuur Kontuur Leo Burnett, kujundavad Kaia Rähn ja Urmas
Villmann
. Raamatu meeskond töötab selle nimel, et trükisoe teos oleks olemas
juba käesoleva aasta märtsikuus, Kuldmuna gala ajaks. Peagi käivitub Hooandjas
ka raamatu valmimiseks toetuskampaania, milles osalemisega saab iga reklaamihuviline
teose sünnile kaasa aidata. 

Vaata ka
Facebooki lehte: Müüdud. Eesti reklaami rääkimata lood 1989-2019.

Silja
Oja, TULI

Kõik uudised