Kuidas Corpore ja Euroopa Komisjon linnast välja sõitsid ning selle eest auhinna said

Veebiklikkide
illusioon laguneb linnapiiril – Euroopa Komisjoni ja Corpore regionaalse
teavituskampaania õppetunnid.

Fotol: Corpore konsultant Vootele Päi. Pildistas: Andres Raudjalg

2018. aastal
tellis Euroopa Komisjon europarlamendi valmiste lähenedes
kommunikatsioonifirmalt ICF Next kaks teavituskampaaniat. #EUandME eesmärgiks
oli näidata noortele, milliseid võimalusi ja vabadusi pakub neile Euroopa Liit,
pisut vanemale sihtrühmale suunatud #EUprotects selgitas inimestele, millist
rolli mängib EL nende igapäevase turvalisuse ja ohutuse tagamisel.

Teavituskampaaniate
olulisuses polnud küsimust – vajadus oli ja on karjuv kommentaariumites,
sotsiaalmeedias ning poliitikas ja seda nii Eestis kui ka mujal Euroopas.
Inimesed on harjunud EL-iga ning terve põlvkond on tänaseks üles kasvanud vabaduste
ja võimalustega, mis tunduvad iseenesestmõistetavatena. Vanem generatsioon
samas tihti ei mõista, kuidas EL toimib või mis on selle kasu ja roll nende
igapäevaelus.

Mulle oli üsna
selge, et puhtalt sotsiaalmeedia ning sisuturundusepõhisest keskest kampaaniast
ei piisa, sest see lihtsalt ei jõua kõigi inimesteni. Kindlasti saab kuskile
raportitesse märkida KPI-numbrid ning esitada arved, kuid reaalne mõju jääb
siiski piiratuks. Kuna hindan kõrgelt euroopalikke vabadusi ja väärtusi, siis
kurvastas teadmine, et nõnda vajalik kampaania ei pruugi sellise teostuse
juures anda vajalikke tulemusi.

Positiivse üllatusena
tuli Euroopa Komisjoni Eesti esinduse otsus eraldada täiendavaid vahendeid,
mille toel saime mõlemad kampaaniad tuua veebiruumist pärisellu – inimesteni
Lasnamäel, Kuressaares, Võrus, Viljandis Narvas jne. Lõpuks korraldasime kahe
kampaania raames kokku 12 üritust.

Jaanuarist
märtsini korraldasime erinevates Eesti linnades ühtekokku 8 #EUprotects
aruteluõhtut, iga kord eri teemal. Nii rääkisime Võrus näiteks piirikaitsest,
Kuressaares Läänemere seisundist ja ökosüsteemidest, Viljandis ettevõtlusest
jne. Lisaks toimusid üritused ka vene keeles – Narvas küberturvalisuse ning
Lasnamäel keskkonnahoiu teemadel. Kõneisikuteks olid oma ala eksperdid –
ametnikud, politseinikud, kodanikuaktivistid, arstid ja teadlased.

Iga ürituse puhul
tegime koostööd kohalike meediaväljaannetega. Loomulikult oli oluline inimesed
ka üritusele osalema saada, aga ainult sellele ei saanud lootma jääda. Seetõttu
ehitasime ka videosilla, mille kaudu oli arutelusid võimalik jälgida veebist. Ülekandeid
edastasid nii kohalikud väljaanded kui ka Postimehe arvamusportaal, mille
toimetust koostöövalmiduse eest tunnustan.

#EUandME noortele
suunatud kampaaniat laiendasime koguni kahel korral. Kui algne formaat nägi
ette ainult kaks videolugu, kus noored jagavad oma EL-kogemust, siis Komisjoni
Eesti esinduse tellimusel saime Andres Raudjalaga filmida veel 4 videoklippi,
kuhu kaasasime ka vene keelt ning eesti viipekeelt kõnelevad noored:

Vaata kõiki
videoid SIIT.

Suvel viisime
#EUandME telgi Liivimaa Maapäevale, Hiiumaa Kohvikutepäevale ning Lasnaidee
kinofestivalile. Toimusid arutelud ja filmiõhtud ning külalistele pakkus oma
imelisi vahvleid Maire Roio, kes sõitis selleks Otepää lähistelt spetsiaalselt
kohale. Veel tegime koostööd Tartuffiga, kus suurte filmide vahele näidati
tänavu reklaamide asemel #EUandME kampaania raames valminud noorte režissööride
lühifilme EL-i väärtustest, vabadustest ning võimalustest. 


#EUandME kampaania Liivimaa maapäeval


#EUandME kampaania Tartus Tasku keskuses

Muuseas,
üle-Euroopalise #EUandME noorte filmitegijate konkursi üks viiest võitjast oli
Narvast pärit BFM-i vilistlane Vlad Muko, kes esitles oma lühifilmi
Tartuffi ja Lasnakino publikule ka kohapeal.

Kui Komisjoni töötajate
jaoks on sellised üritused ja kohtumised pigem argine tööpõld, siis mulle
isiklikult andis see projekt harukordse võimaluse reaalselt panustada inimeste
teadlikkuse tõstmisse ning luua otsekontakte, mille põhjal paranes arusaam elu-olust
väljaspool tõmbekeskuseid. Kohalike inimeste mured ja küsimused panid mitmetele
probleemidele teistmoodi vaatama. Mõistsin, et meie ühiskonna tänase lõhestatuse
põhjuseks on dialoogi surm olukorras, kus kõik on harjunud rääkima, kuid
unustatud on kuulamise kunst.


Euroopa Komisjoni Eesti
Esinduse tellimusel kommunikatsioonibüroo Corpore poolt läbiviidud #EUprotects
ja #EUandME teavituskampaania pälvis novembris IPRA regionaalsel Eventiada
konkursil parima avaliku projekti auhinna.

Eventiada
auhinnagaala avapaneeli arutelus keskenduti suuresti sellele, et kuidas mõjutab
tehnoloogia kommunikatsiooni, kuid siinkohal tulekski küsida, et mis on see,
mis eristab inimest masinast või koodijupist? Selleks on empaatiavõime, mis
saab areneda vaid siis kui kommunikatsioon on kahesuunaline – ehk sa ainult ei
levita infot vaid ka saad seda, otse algallikast.

Otstarbetu on
inimestelt oodata poolehoidu millelegi, mida nad ei mõista või millega nad
ennast seostada ei oska. Seetõttu ongi nii riigi, EL-i kui ka organisatsioonide
pidev kohaolek regioonides hädavajalik. Tallinna kesklinnas võime ju ette
kujutada, et elame infoühiskonnas, kuid veebipõhised numbrid on sageli
illusioon ning reaalsus hoopis teistsugune.

Lõpetuseks soovin
tänada kõiki, kes võtsid vaevaks sõita sadu kilomeetreid, et üritustel osaleda
ning kohalikke meediaväljaandeid, kes meid toetasid nii eel- kui ka
järelkajastusega. Ja loomulikult Euroopa Komisjoni Eesti esindust, et nad
andsid Corporele võimaluse niivõrd olulisse projekti panustada.

Vootele Päi
Corpore

Kõik uudised