Kõik uudised

Kuidas Corpore ja Euroopa Komisjon linnast välja sõitsid ning selle eest auhinna said

Veebiklikkide illusioon laguneb linnapiiril – Euroopa Komisjoni ja Corpore regionaalse teavituskampaania õppetunnid.

Fotol: Corpore konsultant Vootele Päi. Pildistas: Andres Raudjalg

2018. aastal tellis Euroopa Komisjon europarlamendi valmiste lähenedes kommunikatsioonifirmalt ICF Next kaks teavituskampaaniat. #EUandME eesmärgiks oli näidata noortele, milliseid võimalusi ja vabadusi pakub neile Euroopa Liit, pisut vanemale sihtrühmale suunatud #EUprotects selgitas inimestele, millist rolli mängib EL nende igapäevase turvalisuse ja ohutuse tagamisel.

Teavituskampaaniate olulisuses polnud küsimust – vajadus oli ja on karjuv kommentaariumites, sotsiaalmeedias ning poliitikas ja seda nii Eestis kui ka mujal Euroopas. Inimesed on harjunud EL-iga ning terve põlvkond on tänaseks üles kasvanud vabaduste ja võimalustega, mis tunduvad iseenesestmõistetavatena. Vanem generatsioon samas tihti ei mõista, kuidas EL toimib või mis on selle kasu ja roll nende igapäevaelus.

Mulle oli üsna selge, et puhtalt sotsiaalmeedia ning sisuturundusepõhisest keskest kampaaniast ei piisa, sest see lihtsalt ei jõua kõigi inimesteni. Kindlasti saab kuskile raportitesse märkida KPI-numbrid ning esitada arved, kuid reaalne mõju jääb siiski piiratuks. Kuna hindan kõrgelt euroopalikke vabadusi ja väärtusi, siis kurvastas teadmine, et nõnda vajalik kampaania ei pruugi sellise teostuse juures anda vajalikke tulemusi.

Positiivse üllatusena tuli Euroopa Komisjoni Eesti esinduse otsus eraldada täiendavaid vahendeid, mille toel saime mõlemad kampaaniad tuua veebiruumist pärisellu – inimesteni Lasnamäel, Kuressaares, Võrus, Viljandis Narvas jne. Lõpuks korraldasime kahe kampaania raames kokku 12 üritust.

Jaanuarist märtsini korraldasime erinevates Eesti linnades ühtekokku 8 #EUprotects aruteluõhtut, iga kord eri teemal. Nii rääkisime Võrus näiteks piirikaitsest, Kuressaares Läänemere seisundist ja ökosüsteemidest, Viljandis ettevõtlusest jne. Lisaks toimusid üritused ka vene keeles – Narvas küberturvalisuse ning Lasnamäel keskkonnahoiu teemadel. Kõneisikuteks olid oma ala eksperdid – ametnikud, politseinikud, kodanikuaktivistid, arstid ja teadlased.

Iga ürituse puhul tegime koostööd kohalike meediaväljaannetega. Loomulikult oli oluline inimesed ka üritusele osalema saada, aga ainult sellele ei saanud lootma jääda. Seetõttu ehitasime ka videosilla, mille kaudu oli arutelusid võimalik jälgida veebist. Ülekandeid edastasid nii kohalikud väljaanded kui ka Postimehe arvamusportaal, mille toimetust koostöövalmiduse eest tunnustan.

#EUandME noortele suunatud kampaaniat laiendasime koguni kahel korral. Kui algne formaat nägi ette ainult kaks videolugu, kus noored jagavad oma EL-kogemust, siis Komisjoni Eesti esinduse tellimusel saime Andres Raudjalaga filmida veel 4 videoklippi, kuhu kaasasime ka vene keelt ning eesti viipekeelt kõnelevad noored:




Vaata kõiki videoid SIIT.

Suvel viisime #EUandME telgi Liivimaa Maapäevale, Hiiumaa Kohvikutepäevale ning Lasnaidee kinofestivalile. Toimusid arutelud ja filmiõhtud ning külalistele pakkus oma imelisi vahvleid Maire Roio, kes sõitis selleks Otepää lähistelt spetsiaalselt kohale. Veel tegime koostööd Tartuffiga, kus suurte filmide vahele näidati tänavu reklaamide asemel #EUandME kampaania raames valminud noorte režissööride lühifilme EL-i väärtustest, vabadustest ning võimalustest. 

#EUandME kampaania Liivimaa maapäeval

#EUandME kampaania Tartus Tasku keskuses

Muuseas, üle-Euroopalise #EUandME noorte filmitegijate konkursi üks viiest võitjast oli Narvast pärit BFM-i vilistlane Vlad Muko, kes esitles oma lühifilmi Tartuffi ja Lasnakino publikule ka kohapeal.

Kui Komisjoni töötajate jaoks on sellised üritused ja kohtumised pigem argine tööpõld, siis mulle isiklikult andis see projekt harukordse võimaluse reaalselt panustada inimeste teadlikkuse tõstmisse ning luua otsekontakte, mille põhjal paranes arusaam elu-olust väljaspool tõmbekeskuseid. Kohalike inimeste mured ja küsimused panid mitmetele probleemidele teistmoodi vaatama. Mõistsin, et meie ühiskonna tänase lõhestatuse põhjuseks on dialoogi surm olukorras, kus kõik on harjunud rääkima, kuid unustatud on kuulamise kunst.


Euroopa Komisjoni Eesti Esinduse tellimusel kommunikatsioonibüroo Corpore poolt läbiviidud #EUprotects ja #EUandME teavituskampaania pälvis novembris IPRA regionaalsel Eventiada konkursil parima avaliku projekti auhinna.

Eventiada auhinnagaala avapaneeli arutelus keskenduti suuresti sellele, et kuidas mõjutab tehnoloogia kommunikatsiooni, kuid siinkohal tulekski küsida, et mis on see, mis eristab inimest masinast või koodijupist? Selleks on empaatiavõime, mis saab areneda vaid siis kui kommunikatsioon on kahesuunaline - ehk sa ainult ei levita infot vaid ka saad seda, otse algallikast.

Otstarbetu on inimestelt oodata poolehoidu millelegi, mida nad ei mõista või millega nad ennast seostada ei oska. Seetõttu ongi nii riigi, EL-i kui ka organisatsioonide pidev kohaolek regioonides hädavajalik. Tallinna kesklinnas võime ju ette kujutada, et elame infoühiskonnas, kuid veebipõhised numbrid on sageli illusioon ning reaalsus hoopis teistsugune.

Lõpetuseks soovin tänada kõiki, kes võtsid vaevaks sõita sadu kilomeetreid, et üritustel osaleda ning kohalikke meediaväljaandeid, kes meid toetasid nii eel- kui ka järelkajastusega. Ja loomulikult Euroopa Komisjoni Eesti esindust, et nad andsid Corporele võimaluse niivõrd olulisse projekti panustada.

Vootele Päi
Corpore
Liitu uudiskirjaga