C-hepatiidi ennetuskampaania “Tiit C. Hepa” pälvis Poolas rahvusvahelise tunnustuse

PR Concept võitis C-hepatiidi teavituskampaania “Tiit C. Hepa” eest Varssavis
aasta parima suhtekorraldusprojekti tiitli. Tutvu kampaania case study’ga.

Fotol: Public Dialoge’i  tegevdirektor Pawel Bylicki, Poola endine president Aleksander Kwasniewski, PR Concepti juht Aive Hiiepuu ja IPRN-i tegevdirektor Luis Gonzalez 

18. – 22. mail
toimus Varssavis Rahvusvahelise Avalike Suhete Võrgu (IPRN) aastakoosolek ja
konverents, kuhu tulid kokku 25 riigi professionaalid, teiste seas PR Concept
Eestist, et jagada mõtteid kommunikatsioonivaldkonda mõjutavatest
suundumustest. Konverentsi peaesinejaks oli Poola Vabariigi endine
president Aleksander Kwasniewski. 

Nii nagu igal aastal, jagati ka seekord IPRN-il auhindu parimatele avalike
suhete- ja kommunikatsiooniprojektidele üle kogu maailma.  

Sel aastal võitis Eesti agentuur PR Concept C-hepatiidi
teavituskampaania “Tiit C. Hepa” eest aasta parima projekti tiitli. PR
Concept on alles esimest esimest aastat võrgustiku liige ja see oli esimene kord organsiatsiooni ajaloos, kui IPRN-i uus liige kohe nii kõrge auhinna sai.  

Case video:

C-hepatiidi teavituskampaaniast lähemalt: 

Loovagentuur: Utopia
Kommunikatsiooniagentuur: PR Concept
Klient: Eesti
Vähiliit
 
Toetajad: ravimitootja AbbVie ja meditsiinilabor SYNLAB
Kampaania
periood: 2015-2017 
Auhinnad: Balticbest 2015 hõbe, Kuldmuna 2016 pronks, IPRN 2019 aasta parim projekt

Maailmas on
miljoneid haigusi, terviseteemalisi üleskutseid, sotsiaalseid algatusi ja
heategevuslikke üritusi. Kõik need võitlevad inimeste tähelepanu pärast. Paraku
suudab inimeste tähelepanu pälvida piiratud arv teemasid. Et olla teema, mis
jääb silma, on vaja olla teistmoodi ja eriline.  

Hepatiit on
A- ja B-vormi vastu vaktsineerimise üleskutsetega erinevatest kampaaniatest
teemana korduvalt läbi käinud. Kuna C-hepatiidi näol on tegu täiesti teise
haigusega, võib eelnev informeeritus siinkohal isegi kahjulik olla, sest vaataja võib arvata, et tegu on taas ühe hepatiidi vastu vaktsineerimisega, mis tal juba tehtud, süvenemata, mida talle
tegelikult öelda tahetakse. 

Kõige
lihtsam sotsiaalkampaania strateegia on hirmutamine, näidates teema suurt
ohtlikkust ning pakkudes välja lahendust hirmu ületamiseks. PR Concept ja
Utopia otsustasid seda teed mitte minna, uskudes, et positiivsem, sõbralikum ja
humoorikam lahendus on kokkuvõttes tõhusam. 

Kampaaniaga
sooviti esmalt pöörata inimeste tähelepanu C-hepatiidile, rääkida haiguse
iseloomust ning aidata mäletada haiguse nime ja olemust. Alles teises
järjekorras eeldati, et kaasneb ka reaalne tegevus – et riskigruppide liikmed
hakkavad end ka testima. 

Kampaania
käigus lõi loovagentuur Utopia Tiit C. Hepa nimelise tegelase, kes kehastas kõike
seda halba, mida C-hepatiit teeb.  

Ühel ilusal
päeval tahtis Tiit C Hepa Facebookis ilmselt ka sinu sõbraks saada. Tõenäoliselt
sa võtsid ta sõbraks või vaatasid ta profiili. Ja siis unustasid teema. Aga
varsti kohtusid Hepa Tiiduga ka mujal: mees võttis usinalt veebis sõna, paistis
silma värvika, provotseeriva või jabura stiiliga. Siis nägid sama meest tähelepanu
püüdmas Ringvaate akna taga, käepigitusi kogudes Guinessi rekordit püstimas
Balti Jaamas jne.

Viiruskampaaniast jõuti meediakampaaniani: Tiidu“müsteerium” leidis lahenduse
veebsaidil unlikechepatiit.ee 

Meediakampaania
raames loodi kolm teleklippi, mida lasti eetrisse ühe kuu jooksul, kutsudes
kindlaid sihtgruppe üles minema ennast testima. Sihtgrupid olid järgmised:
inimesed, kes on sündinud vahemikus 1945-1960; inimesed, kes olid saanud
vereülekannet enne 1994. aastat ja inimesed, kes olid lasknud ennast tätoveerida
nurgataguses salongis. 

Vähiliidu roll ja seos: 

Kuna C-hepatiit on hiiliv haigus, siis võivad inimesed viirust kanda 20 aastat ilma, et nad seda teaksid. Seetõttu avastatakse haigus tihti liiga hilja ja selle tagajärjel võib tekkida maksavähk. Vähiliit osales kampaanias kui kampaania eestvedaja. 

Kokkuvõte etappidest: 

  • C-hepatiidi personifitseerimine Tiit C. Hepa näol: kui on inimene, siis saab teda
    tunda ja temast midagi teada;
  • Viiruskampaania, kus Tiit loob endale
    vastuolulise identiteedi;
  • Meediakampaania,
    mis kutsub üles Tiitu unlike’ima, rääkides nii kogu C-hepatiidi loo;
  • Hilisemas faasis üleskutse testimisele.

 

IPRN-ist lähemalt: 

IPRN loodi 1995. aastal ja on nüüd üks maailma suurimaid sõltumatute
agentuuride võrgustikke. Organisatsioonil on 50 liiget 80 maailma linnast,
kattes turud Põhja- ja Lõuna-Ameerikas, Lääne- ja Ida-Euroopas, Lähis-Idas,
Aafrikas, Kaug-Idas ja Austraalias. Liikmete kombineeritud teenustasutulu
ületab 500 miljonit dollarit ning personali arv küündib üle 7000. Igal aastal
korraldab üks liige võrgu üldkoosoleku ja konverentsi, kus osalevad kõik
liikmed. Järgmine toimub Lissabonis 2020. aasta mais, mille korraldajaks on
Central de Informaçao. Vaata veebilehte: www.IPRN.com           

Silja Oja, Turundajate Liit 

Kõik uudised